Ga naar inhoud

Wat is jullie top 5 lekkerste tomaten?  

16 leden hebben gestemd

1. 1. Wat is jullie top 5 lekkerste tomaten?

• Brandywine pink
      0
    • Black krim
      2
    • Black cherry
      2
    • Negro azteca (Russian black prince)
      0
    • Gardeners delight
      1
    • Bloody butcher
      0
    • Coeur de Boeuf
      5
    • Sungold tomato
      0
    • San Marzano
      5
    • Cherokee purple
      1

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben dit jaar voor het eerst tomaten aan het kweken. En ik vroeg me af wat jullie favoriete tomatensoorten zijn. Daarom heb ik een lijst opgesteld (soorten die ik veel voorbij zie komen op dit forum) waar jullie maximaal 5 van kunnen selecteren.

Criteria: tomaten moeten in Nederland - buiten of in kas - gekweekt kunnen worden en lekker smaken.

Welke tomaten zijn dus het lekkerst en in Nederland goed teelbaar?

Geplaatst:

Zeker een zeer beperkt lijstje, jammer dat je voor grotendeels (mij) onbekende soorten kiest. Sowieso de moneymaker als een van de meest geteelde en bekendste soorten ontbreekt.

Voor mij zit alleen san marzano erbij.

Just my two cents.

Geplaatst:

Nee maar de tien soorten zijn jouw keuze. Je had het ook anders aan kunnen pakken. Als je een aantal mensen hun top 5 op laat schrijven, kun je aan de hand daarvan je conclusie trekken. De poll is niet zo handig in deze.

Geplaatst:
Nee maar de tien soorten zijn jouw keuze. Je had het ook anders aan kunnen pakken. Als je een aantal mensen hun top 5 op laat schrijven, kun je aan de hand daarvan je conclusie trekken. De poll is niet zo handig in deze.

Doen we. Kan jij mij alvast je top 10 geven? Over een paar dagen zal ik een nieuwe poll starten. Deze vergeten we dan.

Geplaatst:

Yep.

Maar eh, niks top 10 hè? Je vraagt in je titel om de top 5, die krijg je van mij dan ook! Meer dan 5 soorten heb ik trouwens nooit.

1 san marzano pruimtomaat

2 roma tomaat

3 rode kerstomaat

4 gewone tomaat money maker

5 vleestomaat coeur de boeuf

Dus ik vind vooral rode tomaten het best smaken, de eerste twee heerlijk om te drogen en te roosteren. De rest om zo te plukken en te eten.

Geplaatst:

Super Marmande

Artasian Pink Bumble Bee

Alicante

Bonny Best

Black Cherry (mits de schil dit jaar wat dunner is)

Volgorde maakt mij niet zo veel uit, zijn allen erg lekker en doen het prima.

Geplaatst:

Boomknuffelaar, ik geef ook geen top 10 maar wel een top 5:

1. Wapsipinicon Peach

2. Nyagous

3. Fruitlenttesttomaat H (oranje)

4. Bosque Bleu / OSU Bleu / Dancing with Smurfs (paarsblauwe tomaten)

5. Aunt Ruby Green

Geplaatst:

De Coeur de Boeuf wordt door velen hoog op de lijstjes gezet ja.

Maja. de ene Coeur de Boeuf is de andere niet he ? De échte ( als het al de echte is ) is nogal omstreden kwa herkomst. Er zijn vele varianten op de markt en velen beweren de échte te zijn. Dat wordt nogal lastig dus.

Daarbij komt, dat teeltwijze, grondsoort, bezonning, seizoen, bewatering, moment van plukken ( erg belangrijk die laatste ) etc etc .... nogal van belang zijn in het beoordelen van het resultaat.

Dáárbovenop is iemands smaak of ook wel het referentiekader van iemand ( wat heeft die persoon allemaal eerder geproefd en onder welke omstandigheden ) nogal bepalend voor iemands lijstje van favorieten.

Iemand kan de OSU Blue of de Black Cherry als topper aanmerken, met alle recht hoor. Ik vond ze beiden zwaar tegenvallen. Maar zegt dat wat ? Niet echt he.

Van alle soortjes die ik heb gehad de afgelopen jaren vond ik kwa smaak/ consistentie de Rose de Bern een topper, maar dan wel nét op het goede moment geoogst. Mijn eigen rode, oranje en gele Oekraïners ( onbenaamde heirlooms uit zaad van mensen van daar ) blijf ik zetten, dit jaar toch ook weer. Heb ook 1x een echt superheerlijke Ananas tomaat weten te oogsten, maar alle andere ananas tomaten vielen dan weer tegen.

Geplaatst:

Ik vond de smaak opnzich wel prima van de Black Cherry Bit maar ze hadden (als enige van alle tomaten) hele dikke vervelende schillen. Dat maakte het een stuk minder prettig. Dit jaar ga ik proberen met nog beter en consequenter water geven dit te tackelen. Heb namelijk BC's geproefd van iemand anders die dat niet hadden, dus het kan wel.

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Bit noemde al een aantal dingen. In dat rijtje hoort naar mijn idee ook nog het doel waarvoor je de tomaten wil gebruiken. Iemand die tomaten kweekt voor de salade maakt andere raskeuzes dan iemand die tomaten kweekt voor de pastasaus. Om maar iets te noemen.

Geplaatst:

Ik heb 2 favorieten voor nu. Vast meer maar zet zoveel soorten voor mijn doen en vergeet snel welke ik nou het lekkerst vond - dit jaar een dagboekje bij houden.

1. Berkeley Tye Die: heeft echt een fantastische smaak rauw.

2. Russian Persimmon ook heel lekker! En heel mooi ook.

Geplaatst:

Ik zet al een paar jaar de Rose de Bern, die is lekker Ook de Cherokee purple die ik al een paar jaar zaai is heel goed te eten en ook mooi van binnen (als je er bijv. een salade met mozzarella mee maakt ofzo )

Verder ben ik nog wat zoekende naar lekkere soorten, ik zet het liefst maar een paar soortjes en dan wel veel planten in totaal. De meeste tomaten belanden hier in saus/soep/chutney.

Geplaatst:
Bit noemde al een aantal dingen. In dat rijtje hoort naar mijn idee ook nog het doel waarvoor je de tomaten wil gebruiken. Iemand die tomaten kweekt voor de salade maakt andere raskeuzes dan iemand die tomaten kweekt voor de pastasaus. Om maar iets te noemen.

Voor de pastasaus zie ik bijvoorbeeld dat de San marzano vaak wordt aangeraden. Heb jij een andere favoriet? Misschien kan jij als eerste een favoriete tomaat voor elk doel aangeven.

Geplaatst:

ik heb geen favorieten tomaten uit eigen tuin zijn al snel lekkerder dan uit de supermarkt en dan ben ik al tevreden.

ik ben wel fan van tomatensausen (pastasaus, ketchup enzovoort). San Marzano en Roma tomaten zijn daarvoor allemaal prima.

je zal toch echt zelf moeten uitproberen wat jij lekker vind en welke planten goed bevallen.

Geplaatst:

Oja... de tomatensoorten top 5 die ik opsomde zijn favoriete hand- direct eet vers zonverwarmd van de plant - tomaten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...