Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

(Courgette)Soep wecken

Featured Replies

Geplaatst:

Niet voor de soep.2 potten op elkaar geeft ook druk maar gaat wel open.

Heb ergens gelezen dat laurier een stofje bezit laurier bederf tegen gaat

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

aanvulling op mijn eerdere berichtje: ik gebruik uitsluitend glazen potten met schroefdeksels en volgens mij is er geen enkel voordeel om deze om te keren. het proces van vacuüm trekken voor de houdbaarheid wordt namelijk veroorzaakt door het effect van afkoelende (dus krimpende) vloeistof in een luchtdicht afgesloten ruimte (de pot). je maakt de pot dus eerst luchtdicht en vervolgens trekt deze vacuüm. niet andersom! het omdraaien van potten met schroefdeksel heeft daarop geen invloed: als je het deksel niet goed hebt vastgedraaid verandert dat niet door het omdraaien en zal er alsnog lucht bijkomen. de enige bevestiging die je kunt krijgen is dan het deksel 'plopt', maar niet alle deksels zijn zo gemaakt dat ze dat doen. zelf vind ik het ook prettig als het deksel vanbinnen schoon blijft

misschien is die omdraai gewoonte ontstaan vanuit de tijd dat er nog geen potten met schroefdeksels gebruikt werden en gaat het eigenlijk om de druk die de inhoud dan op het deksel uitoefent zodat de ring goed vastklemt? 't is maar een gok, want daarmee heb ik geen ervaring...

Geplaatst:

Ik heb eens gelezen dat je de potjes even op hun kop zet om te zorgen dat eventueel achtergebleven microben in de deksel door de hitte van de kokende inhoud alsnog het loodje leggen.

@ Jorieke: mischien heb ik het gemist, maar ik lees hier niet hoe het afgelopen is met je soep (alleen dat er 1 pot opengegaan is). Ik ben vooral benieuwd of 'ie lekker was. Die van mij was namelijk zuur dnelpx.gif

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten. Ik heb de soep nog niet geprobeerd te wecken.

Vandaag wel een stuk of 6 courgettes gedroogd in de droogmachine. Dat lukt wel goed en die kunnen dan weer door de soep.

Al recepten zoekend kwam ik ook tegen dat rauwe courgette ook wel kunnen worden geweckt in een hoge drukpan.

En italiaanse recepten van gegrilde courgette in olie ingemaakt, dat lijkt me ook wel een goed om eens te proberen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb nu 2 batches courgettesoep geprobeerd te wecken en beide batches zijn mislukt.

Bij de eerste versie had ik de soep met crème fraiche gemaakt, en de deksels gingen na een aantal dagen allemaal open. Toen bedacht ik me dat dat dus aan die crème fraiche lag.

Bij de tweede versie heb ik de soep met alleen uien, courgettes en bouillon gemaakt en 60 minuten in de weckketel op 100°C. De courgettes komen uit eigen tuin en zijn niet overbemest. Ook nu zijn de helft van de deksels na een aantal dagen los gegaan.

Ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan.

Dat laurierblaadje van Thea is dat een gedroogd laurierblad of kan dat ook een vers blad zijn?

Edit: de courgetteblokjes die ik heb geweckt met azijn, water en suiker (volgens meneer weck) zijn wel goed gelukt. Dus kan het volgens mij niet aan de courgettes liggen. En de potten heb ik eerst afgewassen en daarna met kokend water afgespoeld.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Kan alle twee.boven op de soep een heel blaadje.

Bevalt mij goed,niet meer open of zuur.

Je kan met schroefdop potten ook wecken.(hakpotten)

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar in augustus courgette-soep gemaakt en in potten met schroefdeksel gedaan! De laatste pot hebben we in februari van dit jaar opgegeten en smaakte net zo lekker als de eerste pot.

Bij het opdienen van de soep doe ik er een lepel Griekse yoghurt op.

Geplaatst:

Heb net 4 liter courgettesoep geweckt, inclusief het laurierblaadje bovenop. Mijn verwachting is hooggespannen maar ga toch elke dag een paar keer checken. Kan het eventueel alsnog de vriezer in...

Geplaatst:

Jammer, jammer, maar vanmorgen waren de deksels open, ondanks de laurierblaadjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.