Jump to content

maken aardappels de grond los?

iwan500

Recommended Posts

Ik weet niet of dit helemaal waar is. Alle wortels maken voor een deel de bodem los, maar je moet de aardappels natuurlijk ook eerst zelf in de grond zetten en ze daarna opgraven. Met name organisch materiaal wat meer bodemleven mogelijk maakt geeft een losse bodemstructuur. In zware bodems groeien aardappels vooral horizontaal.

Kopie Bit toch nog maar even: ja. Ik merk een zeer duidelijk verschil in structuur die achterblijft in onze kleigrond als de piepers gerooid worden. Mooie losse korrels.

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

In mijn geboorte streek werden er altijd eerst aardappels en lupinen in cultuur gezet, als een stuk land gedurende lange tijd niet gebruikt was of er bv een huis gebouwd was en de grond rond het huis als tuin gebruikt werd.

Aardappels en lupinen brengen stikstof in de grond.

Aardappels en lupinen brengen stikstof in de grond.

Hmmm.... Lupine doet dat een beetje en is vooral op arme zandgrond nuttig.

Aardappels doen dat zeker niet! Die gebruiken juist stikstof uit de grond.

Ben het verder helemaal eens met permanatuurtuin. Na aardappels is je (zware) grond inderdaad even wat kruimeliger. Dat kan even prettig zijn....maar dat effect is zeer tijdelijk en geen echte structuurverbetering. Die bereik je alleen door het blijven toevoegen van organische stof.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Volgens mij verbouwen mensen aardappels op een lang ongebruikt of nieuw stuk tuin vanwege onkruiden.

Om het land 'schoon' te maken zeggen ze hier.

Het is even wat schoffelen, daarna aanaarden, en dan groeit het dicht zodat het meeste onkruid geen kans meer krijgt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Als je de vroege aardappelen van het land hebt, is het echt wel lekker op klei voor een leuke nateelt. Zijn zat mensen die zo tuinieren. Dat dat korte termijndenken is, daar hebben permatuurtuin en weknow wel gelijk in natuurlijk, maar volgens mij is dat hier niet de vraag.

1) De kweek van aardappelen maken de grond losser?

2) De handelingen die bij de kweek van aardappelen hoort maak de grond losser ?

Ik zit zelf op zandgrond en heb dus geen ervaring met kleigrond . Maar vermoed dat het losser zijn achter de aardappelkweek vooral door reden 2 is . Dek je grond af met vb gemaaid gras dat de aardappelen op zich ook doen met hun bladeren en na enkele maanden steek je het volledig op zoals ze ook doen voor de aardappelen te oogsten . Zou er dan een verschil zijn in losheid van de grond waar aardappelen wel en niet gestaan hebben ?

Maak frezen van de grond ,de grond losser ja tijdelijk net al het volledig opsteken van de grond voor aardappelen te oogsten ? Maar bij aardappelen heb je natuurlijk nog een oogst in ruil voor het werk.

Volgens mij verbouwen mensen aardappels op een lang ongebruikt of nieuw stuk tuin vanwege onkruiden.

Om het land 'schoon' te maken zeggen ze hier.

Het is even wat schoffelen, daarna aanaarden, en dan groeit het dicht zodat het meeste onkruid geen kans meer krijgt.

Hier deden ze dat vooral vroeger ook . Afdekken met karton en/of mulchen heeft grotendeels zelfde effect (brachten meestal voor het planten van de aardappelen organisch materiaal toe via stalmest) Alleen heb je met aardappelen al onmiddellijk iets terug voor u werk.

Schorseneren maken de grond losser wortels niet of veel minder ? Als je van elk 1 bed staan heb schorseneren graaf je uit en wortels trekt je aan het loof uit , na de oogst zal bed van schorseneren tijdelijk losser liggen dan dat van de wortels . Komt het tijdelijk losser liggen van de grond door het gewas of door het oogsten ? Denk dat het zelfde geval is met de aardappelen maar dat nateelt na vroege aardappelen sneller is en het tijdelijk losser van de grond nog groter is dan bij de schorseneren .

Klopt er iets niet in mijn redenering volgens jullie laat het gerust weten

Als je de vroege aardappelen van het land hebt, is het echt wel lekker op klei voor een leuke nateelt. Zijn zat mensen die zo tuinieren. Dat dat korte termijndenken is, daar hebben permatuurtuin en weknow wel gelijk in natuurlijk, maar volgens mij is dat hier niet de vraag.

de site is onoverzichtelijk daarom doe ik zo en ik ben nieuw

Ook in de professionele landbouw worden aardappels wel als een ideale voorvrucht gezien voor gewassen die een fijne grond nodig hebben. Maar volgens mij gaat het dan om gewassen die het jaar daarop geteeld worden, zoals wortels. Daarom zou ik zeggen dat de tuinders ook wel een langduriger effect verwachten.

Beetje offtopic, maar ik vraag me af wat nou goede gewassen zijn om direct na aardappels te telen zoals Bit beschrijft?

Rekening houdend met dat je na aardappels niet heel veel tijd meer hebt, dus een kort groeiend gewas is nodig, en ook dat aardappels toch wel veel van je bodemvruchtbaarheid(veel mineralen) gebruiken. Bijvoorbeeld spinazie lijkt me om die laatste reden niet echt een goed idee, maar wat wel?
~ Vita rosa est ~

Rekening houdend met dat je na aardappels niet heel veel tijd meer hebt, dus een kort groeiend gewas is nodig, en ook dat aardappels toch wel veel van je bodemvruchtbaarheid(veel mineralen) gebruiken. Bijvoorbeeld spinazie lijkt me om die laatste reden niet echt een goed idee, maar wat wel?

Aardappelveld /bed is meestal redelijk groot om dit vol te zetten met spinazie ga er veel moeten eten. Wat volgens mij een traditioneel nagewas is na aardappelen tot eerste helft van augustus is winterprei . Ga je wel stikstof best toevoegen (vb door brandnetelgier ) Prei word door de soepeters veelgebruikt en gestoofd ook lekker .

Door de prei in de losse grond te zetten gaat het trekken van de geulen waar ze in geplant worden als ook langzaam dicht maken van deze geulen en eventueel nog een aanaarden gemakkelijk . Voor het oogsten moet je de planten uitgraven dus je verlengt de luchtigheid van de grond hierdoor voor het komende jaar zeker bij de latere geoogste prei.