Bit Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Je hoeft écht geen gewetensbezwaren te krijgen als je toch denkt te moeten spuiten hoor, althans van mij niet. Maar of Spruzit helpt bij kevertjes ? Dacht het eigenlijk niet. En de larven ? vraag ik me af.1 van je 20 peultjes, helemaal aan de rand uitgraven en es zoeken naar die dan aanwezige larven ? Ik vraag het me af hoor, of dat de reden zou zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Ja maar alleen op de peultjes, de rest ziet er allemaal prima uit. Ik heb 10 plantjes maar er blijft steeds minder van over. Ik houd ook niet van spuiten, als het niet moet dan liever niet maar ik hou ook erg van peultjes... Misschien dat ze die peultjes het lekkerst vinden en dat daardoor de rest gespaard blijft. Ik zou in elk geval meer peultjes zaaien, peultjes zijn het lekkerst vers, dus meerdere zaairondes wil je toch al, om over een langere periode verse peultjes te hebben dan maar twee weken of zo.Mogelijk voorzaaien in bakken binnen om ze een goed begin te geven. Hoe je peultjes er op dit moment uitzien weet ik niet, maar ik had hetzelfde bij tuinbonen vorig jaar. Begin Mei beschouwde ik de boel als verloren, maar ze groeiden er toch mooi doorheen. Ik heb daar foto's van gemaakt: https://www.moestuinforum.nl/aardvlooien-of-bladrandkever-op-erwten-t1590-20.html#p331552. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Ik dacht vanmiddag; laat ik het nou es gaan vragen aan een tuinbuur verderop, die elk jaar veel en prachtige peultjes teelt. Stikstof geven ! Was het eerste wat hij zei. Ik met mn tegenargumenten van de stikstof die de planten zelf maken . Hij heftig tegenspreken. "Niet in het begin van de groei ! " . Nee hoor, zegt ie, gewoon wat stikstof geven, als de peulen zo'n 10 cm boven staan. Niet te veel, gewoon een beetje. Verder niks. Is het droog ook best veel water geven als ze goed aan de groei zijn. Hij dekt de peulen af met een best dikke laag compost bij het leggen, en gelijk maatregelen nemen tegen muizen ( hij zet vallen ) en tegen de duiven / fazanten. ( netten tot een 60 cm. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 Stikstof zit dat ook veel in bemeste tuinaarde? Als ik dat er nou eens omheen leg, zou dat wat helpen? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Gisteren gekeken alle plantjes flink aangevreten en ga beginnen nieuwe te kiemen deze week. Ook ga ik echt wel even wat compost er rondom leggen . Zal kali nog helpen? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Ligt er aan wat jouw idee is waarom de jonge ( of oudere ) peulen extra kali nodig hebben ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Bladvormen en misschien verstevigen wortels? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Mag een ander op reageren. Ik zou het niet doen nee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Lijkt me ook niet echt nodig. Overigens extra stikstof ook niet.....maar veel is afhankelijk van hoe je je tuinbodem verzorgt. Als je met alleen kuntsmest of verse mest werkt, dan is het snel op of weg en moet je gauw bijmesten. Als je je bodem goed verzorgt en voedt (en dat is tegenwoordig toch de gewoonte hoop ik als je een beetje ecologisch wilt tuinieren) dan zijn allerlei extraatjes, tenzij je weet wat je doet en je je tuin kent, gewoon niet nodig. Als bijvoorbeeld een verstandig wisselteelt-aanpak hebt, waarbij het gebruik van compost o.i.d. ook een belangrijke en opbouwende bijdrage aan bodemverzorging is, dan vinden peulen in principe meer dan voldoende in die bodem... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Leek mij ook, hetzij ik voor het eerst de tuin heb, en afgelopen jaar hebben er bloemen en onkruid gestaan. Geen historie verder bekend, ook niet bemest, daar was ik helaas te laat mee. Ik heb wel compost in de pootgaten gemengd met de klei voor de plantjes erin kwamen. Veel mieren ook trouwens. Maar ik zag ook kevers op de plantjes. Inmiddels heb ik voor de zekerheid nieuwe gezaaid, mocht het niets meer worden. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Was ik toch niet aan het bazelen met stikstoftekort. Ik ga maar gewoon eens kijken of ze er overheen willen groeien met voldoende water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Nou zeg, kom ik net op de tuin, ga ik kijken bij mijn peultjes die er echt erbarmelijk bij staan met hun gele blaadjes, en kan ik dit mee naar huis nemen: De eerste peulvruchtenoogst dit jaar: 55 gram peultjes. Dat had ik dus echt niet verwacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Tssss hier staan er nog maar net bloemen aan. Wel vel bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Graag ontopic dames Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Peultjes takelen af - oorzaak is hoogstwaarschijnlijk bladrandkever - oh kijk toch oogst van aftakelende peultjes - dus nog hoop voor andere aftakelende peultjes, hoe is dat off-topic, Bit? Als iemand anders peulen had geoogst van zijn vergeelde aangevroten plantjes had ik dat waardevolle info gevonden omdat ik in hetzelfde schuitje zit. Ik heb er trouwens vandaag wat koemestkorrels en lavameel bij gegooid. Eens zien of dat effect heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts