Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

het courgette brood gemaakt, was erg lekker alleen wel wat aan de vochtige kant.

nog twee courgettes te gaan en dan zijn ze echt op!

• 8 maanden later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Courgette koekjes

Ingrediënten:

1 gele courgette

peper en zout

paar teentjes look

gemalen kaas

Bereidingswijze:

Was de courgette en snij hem in schijfjes van maximum een halve centimeter dik.

Pel een paar teentjes look en plet ze.

Laat olijfolie heet worden in een pan en leg de look er in.

Leg nu de schijfjes courgette mooi naast elkaar erin en doe er peper en zout op.

Na een tijdje alle schijfjes omdraaien en nog wat verder laten bakken. Ze moeten gaar zijn maar niet té gaar zodat het geen papperig gedoe wordt.

Haal nu alle schijfjes uit de pan en leg ze op een ovenschaal. Op elk schijfje doe je nu wat gemalen kaas en dan zet je alles onder de grill.

Na een paar minuutjes zijn ze klaar!

Altijd laten afkoelen want kaas kan verrassend heet zijn als het uit de oven komt.

Gebruik gerust een pittige gemalen kaas!

Geplaatst:

Veel courgette bakken met een of 2 uien dan tomaten er bij bakken.

2 plakjes kaas erop 2 geklutste eitjes er over deksel erop even laten zacht sudderen voor de stolling van de eitjes.pepertjes/zout erbij naar smaak.

Kleine courgettes.

Aardappel/rijst/broodje erbij

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Afgelopen weekend gevulde courgette gehad:

2 gele courgettes

150 gram rundergehakt

1 ui

1 paprika

1 teentje knoflook

100 gram geraspte kaas

Verwarm de oven op 180 graden. Snijd de courgettes in de lengte doormidden. Bak het gehakt rul en voeg na een paar minuten de ui en paprika toe. Voeg op het laatst de knoflook toe. Schraap de kern uit de courgettes. Zodra de vulling klaar is, verdeel dan deze over de 4 courgette. Bestrooi rijkelijk met kaas en plaats voor 10 á minuten in de oven. Zodra de kaas gesmolten is ie klaar. En dan smullen!

IMG2014072518275296451406659477.jpg

Geplaatst:

Ik heb net heerlijke courgettejam gemaakt. Het is blijkbaar heel gewoon in Frankrijk en Italië om jam te maken van courgettes, en aangezien ik allerlei recepten uitgeprobeerd heb met deze groente (en het nog steeds maar smakeloze dingen vind!) heb ik dus maar eens een recept uitgeprobeerd om te kijken of ik courgettes op deze manier misschien lekker zou vinden. En ik vind het een succes!! De jam is echt lekker friszoet en geurt naar citroen en vanille. Ik heb voor deze jam 2 kleine, jonge, groene courgettes gebruikt en 2 gele bolcourgettes, beide uit eigen tuin.

Hier het recept:

1 kilo courgettes

1 kilo geleisuiker

2 (biologische) citroenen

1 (biologische) sinaasappel

1 vanilestokje

lege (weck-)potten

Halveer de courgettes, verwijder de eventuele zaden en rasp ze fijn. Rasp ook de schil van de 2 citroenen. Pers de citroenen en de sinaasappel uit. Halveer het vanillestokje en schraap het merg er uit. Doe alles bij elkaar in een pan. Breng dit nu aan de kook en blijf regelmatig roeren. Na ongeveer 10 minuten koken haal je het vanillestokje er uit en mag de geleisuiker erbij. Laat het geheel nog 4 tot 5 minuten stevig doorkoken (het mag flink bruisen!). Als laatste giet je de nog dunne jam over in de gesteriliseerde (weck-)potten en laat je deze op z'n kop afkoelen. Klaar!

2014080512225865551407235855.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Oeeeeeeeh, dat lijkt me best lekker! Leuk onderschrift heb je ook, ik ga maar eens even op zoek naar iets originelers .

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Geplaatst:

Dan ga ik die ook maar eens maken. Heb inmiddels alle recepten wel geprobeerd.En soep/pannenkoekjes en met vis is echt zalig,maar dit op pannenkoeken lijkt mij erg lekker.

Geplaatst:

Het recept dat ik het hele jaar door maak en waarvoor ik de courgettes dus ook gekookt invries gaat als volgt:

1 paprika, niet groen

1 grote uit of twee medium

2 tenen knoflook (minstens)

1 courgette

1 aubergine

i bakje chamignons

1 blikje tomaten blokjes

1 runder bouillonblokje

1 eetlepel provencaalse kruiden

evt. gehakt 150gr

snijd de uien, knoflook en paprika (2x2cm) klein, maak blokken van de courgette en aubergine. Olijfolie in de hapjespan,laat uien knoflook en paprika zacht worden. voeg eetlepel Provençaalse kruiden toe, voeg courgette en aubergine toe, voeg tomatenblokjes toe, met deksel op de pan smoren tot er een groentenmengsel ontstaat (20-30 min), bouillon blokje erbij. Op het laatst de champignons in schijfjes toevoegen, nog 5 minuten laten smoren en klaar. Ik voeg ook wel eens magere spekblokjes toe, vegetarisch ook prima met een beetje parmezaanse kaas erover. Wij eten dit met spaghetti of rijst. Laat zich goed invriezen en smaakt de volgende dag nog lekkerder.

Geplaatst:
Ik heb net heerlijke courgettejam gemaakt. Het is blijkbaar heel gewoon in Frankrijk en Italië om jam te maken van courgettes, en aangezien ik allerlei recepten uitgeprobeerd heb met deze groente (en het nog steeds maar smakeloze dingen vind!) heb ik dus maar eens een recept uitgeprobeerd om te kijken of ik courgettes op deze manier misschien lekker zou vinden. En ik vind het een succes!! De jam is echt lekker friszoet en geurt naar citroen en vanille. Ik heb voor deze jam 2 kleine, jonge, groene courgettes gebruikt en 2 gele bolcourgettes, beide uit eigen tuin.

Hier het recept:

1 kilo courgettes

1 kilo geleisuiker

2 (biologische) citroenen

1 (biologische) sinaasappel

1 vanilestokje

lege (weck-)potten

Halveer de courgettes, verwijder de eventuele zaden en rasp ze fijn. Rasp ook de schil van de 2 citroenen. Pers de citroenen en de sinaasappel uit. Halveer het vanillestokje en schraap het merg er uit. Doe alles bij elkaar in een pan. Breng dit nu aan de kook en blijf regelmatig roeren. Na ongeveer 10 minuten koken haal je het vanillestokje er uit en mag de geleisuiker erbij. Laat het geheel nog 4 tot 5 minuten stevig doorkoken (het mag flink bruisen!). Als laatste giet je de nog dunne jam over in de gesteriliseerde (weck-)potten en laat je deze op z'n kop afkoelen. Klaar!

2014080512225865551407235855.jpg

Dan ga ik deze ook proberen, ben benieuwd .

De courgettes op zoetzuur van Berry heb ik dit jaar al een paar maal gemaakt (en ingemaakt)en vind ik persoonlijk ook heel erg lekker, ik heb hem aan diverse mensen laten proeven en iedereen stond er versteld van dat het courgette was en ze vonden het allemaal zeer smakelijk.

Leuk al die diverse recepten, bedankt allemaal voor het delen

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Ik geef heel veel Courgettes weg omdat wij het niet te vaak willen eten. Een keertje soep ander keertje in de roerbak of Ratatouille. Maar ik heb laatst Lasagne gemaakt met plakken Courgette ipv Lasagne bladeren. Eerst met zout een paar uur laten liggen en dan schoonvegen en om en om met de saus. Maak er Risotto bij.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Vanmiddag kreeg ik hier op de werkmiddag van de Jardinades een stuk chocoladetaart op basis van courgettes..ik hoop het recept nog te krijgen. Hij was echt heerlijk chocola-achtig, maar niet machtig

De man wist het recept niet precies, vrouw had het gemaakt, ik hoop dat hij niet vergeet mij het recept te geven.

In ieder geval zaten er 4 eieren in waarvan de dooiers gemengd waren met 4 geraspte courgettes en waren de eiwitten tot schuim geklopt en er op t laatst doorgeschept.

ff wachten op het hele recept dus...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Op mijn bio havermoutpak van Carrefour staat dit recept voor courgette wafeltjes.

Ik vond ze heerlijk.

voor ongeveer 20 kleine wafeltjes:

100 gr havervlokken

2 wortelen

1 courgette

20 peterselieblaadjes

2 eetlepels bloem

3 eieren

zou/peper

Meng de havervlokken met bloem en eieren. Rasp de wortel en courgette en druk er zoveel mogelijk vocht uit.Voeg toe. Hak de peterselie en voeg toe, zo ook peper en zout. Drupje olie in een warme pan en schep enkele hoopjes in de pan. plat duwen met de achterkant van een lepel. mooi goudbruin bakken, zo'n 2 minuten per kant.

P106073796411408824751.JPG

Geplaatst:

vegetarische courgette lasagne

Ingrediënten voor 4 personen

•1 blik tomatenblokjes / of vers

•1klein blikje tomatenpuree

•zout, peper en snuf suiker

•teentje knoflook uit de pers

•bakje ricotta (vegetarisch gestremd, als je die kunt vinden…)

•2 eetlepels kwark

•50 gram Leerdammer, geraspt

•1 1/2 courgette, geraspt

•1 ui, gesnipperd

•theelepel rozemarijn en oregano

•scheutje balsamicoazijn

•6 lasagne bladen (liefst vers)

•wat olijfolie

Begin met het koken van de lasagne bladen als je gedroogde hebt gekocht. Kook ze ongeveer 6 minuten en giet ze af. Dan even laten schrikken met koud water en besprenkelen met olijfolie. Trek de bladen van elkaar en hang ze bijvoorbeeld over de rand van een pan.

Verwarm de oven ondertussen op 220 graden voor. Doe de olie in een pan of wok en bak de ui en knoflook op middelhoog vuur glazig. Voeg de courgette en wat peper en zout toe. Laat de courgette ongeveer 10 minuten pruttelen, tot het meeste vocht is verdampt. Doe je dit niet, dan krijg je hele natte lasagne. Voeg dan een derde van de ricotta toe, roer even om en laat afkoelen. Kook de tomatenpuree en blokjes in met peper, zout, suiker, oregano, rozemarijn en een scheut balsamicoazijn. Na ongeveer 10 minuten zal je saus wat dikker zijn en kun je hem gebruiken.

Maak om en om laagjes van de rode en groene sausjes, begin met een laagje rood. Dan een laag lasagne bladen en vervolgens de groene courgettesaus. Ga door tot de sausjes op zijn en eindig met een laag lasagne bladen. Roer in een bakje de ricotta los met de kwark, peper en zout. Eventueel een scheutje citroensap om het wat dunner te maken. Bestrijk de bovenste laag lasagne met het mengsel en rasp tenslotte de Leerdammer erover. Een half uurtje in de oven.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:
picata courgette:

plakjes snijden van 1 cm dik, van een courgette van 8 cm dik (nou ja, hoeft niet zo precies...) en even afdrogen op een papiertje

beslagje maken van ei, drupje melk, meel, snufje bakpoeder totdat het vloeibaar stevig is; als je er een plakje C door haalt moet er een laagje goed blijven plakken, dan lekker veel fijn geraspte parmezaan erin, P&Z, beetje saliekruimels

plakjes door het beslag halen en in de olie bakken; de temperatuur van de olie moet zo zijn dat je in een minuut of 5 een goudgeel korstje krijgt (dan verbrandt de kaas niet en is de C toch een beetje gaar, een sappige bite in een knapperig korstje is ons streven)

meteen serveren

Toch handig Rob als je iets van hoeveelheden kan geven voor ons Picata-leken..je hebt het hier over 1 ei? En je gebruikt hetzelfde beslagje voor veldvarkenshamlapjes/kip/kalkoen picata toch?

Geplaatst:

komtie:

hoeveelheid ei (en dus beslag) is afhankelijk van het aantal picata's dat je wilt maken

bijvoorbeeld voor 3 personen:

4 eitjes

3 eetlepels melk

zelfrijzend bakmeel tot het beslagje dik vloeibaar is, telkens een beetje erbij en even roeren

5 volle eetlepels strooiparmezaanse kaas

1 volle eetlepel gedroogde salie fijn gewreven

P&Z

picata waren origineel met dunne (1 cm)ronde lapjes goed mals rundvlees, ossehaas , of varkensvlees, haas, of kip

Geplaatst:

Bloem met wat bakpoeder..

Zelfrijzend bakmeel maken:

250 gram bloem

3 theelepels bakpoeder

1 theelepel zout

Meng de bloem, bakpoeder en zout samen.

Roer goed door met een lepel of een garde.

Bewaar de zelfrijzend bakmeel in een schone droge fles of blik die je goed luchtdicht kunt afsluiten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...