Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Ik ben een echte beginner als het op druiven aankomt.

Een jaar of 4 ben ik naar mijn huidige woning verhuist waar een druif in de tuin staat.

Omdat de druif niet bijzonder veel deed heb ik vorig jaar besloten deze helemaal kaal te snoeien en wat in te korten in de hoop dat er weer wat leven in kwam. In de afgelopen weken is gebleken dat dit heeft gewerkt want er komen weer aardig wat takken en bladeren te voorschijn!

Maar om nu een gezonde struik te houden en deze goed door te laten groeien met een aantal mooie trossen, weet ik niet precies wat ik moet doen.

Het liefst wil ik de struik over het houtwerk laten groeien zodat er straks wat bladeren, takken en trossen naar beneden gaan hangen.

Ik ga proberen een paar foto's te plaatsen en hopen dat jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven .

Bij voorbaat hartelijk dank!

Foto 1:

Linked Image

Foto 2:

Linked Image

Foto 3:

Linked Image

aangepast door Gast
Geplaatst:

Die druif ziet.er volgens mij prima uit! De vraag is alleen waar u die ranken aan de onderkant en halverwege heen zal gaan lijden? U Moet er nu in ieder geval niet aan gaan snoeien, misschien pas in juli/augustus met de zomersnoei...

Geplaatst:

Sorry harms1 , ben ik het alweer niet met je eens. Geeft niet hoor; ik doe het in ieder geval niet expres.

Omdat het al wat oudere struiken zijn, met voldoende ontwikkeld wortelstelsel, gaan we van uit tenminste, en voldoende oud hout, kun je zo'n druif gerust ook nú al gaan sturen en/of begeleiden.

Ligt er aan wat je wil. Wil je ook aan de verticale staanders wat druiven ? Wil je daar ook groen ? Of het liefst alleen bovenop, op de pergola, horizontaal dus.

Wil je alleen bovenop de groei en bloei, kun je nú alles daaronder wegbreken, gaat lekker gemakkelijk : wegbreken., Niet snoeien, want snoei geeft hergroei op de stompjes. Hergroei zal wellicht tóch wel plaatsvinden dan, maar ook dat breek je dan weg.

óf je laat 'iets' staan aan groen, net zoveel als je wlt.

Door het wegbreken gaat nu alle energie van de druif naar de rest wat er nog wél is. Dat gaat harder groeien. Lange scheuten die je dan gaat krijgen zal je de komende tijd dan af en toe moeten begeleiden: terugbuigen naar de pergola en aanbinden. Pas op: de scheuten zijn zeer breekbaar en moet je dus ook wel aanbinden want anders breken ze wel in de eerste de beste storm..

Nu wil een plant / boom / struik omhoog , dus de aangebonden scheuten zullen zich vanaf de aanbind-plek weer verder omhoog richten, dus af en toe herhalen. zeg eens per maand ofzo. Na juli neemt de echte snelle groei wel af en wordt dat minder.

Dan van de winter kun je een keuze maken wélke lange scheuten die je hebt geleid, je wilt aanhouden. bv 2 op de pergola leggers. of 3, net wat je wil. de rest snoei je terug.

Komen er zijscheuten aan de huidige takken, dan die zijscheuten van de zomer op een paar ogen ( bladeren ) terugknippen., daar loopt de druif ook wéér op uit van de zomer, laten gaan en weer een tijdje later ook dat weer terugknippen op een oog voorbij de vorige snede. In de winter die zijtakken op 2 of 3 ogen op de gesteltakken terugknippen.

Door de zijtakken op de nu groeiende lange takken op de pergola te 'dempen' , stimuleer je de groei van de lange takken die je steeds aanbind. Je pergola zal einde zomer al vol zijn. En dus in de winter snoeien wat je wilt behouden.

vraag gerust. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.

Geplaatst:

Ben het met je eens over dat wegbreken bit.

Doe het deze week, mooi droog weer, ook met spontane uitgroei bij abrikoos/perzik.

Maar enkel wegbreken waarvan ik zeker weet dat ik ze niet nodig heb. Bij twijfel niks doen.

Ik moet bekennen dat ik in het heetst van de strijd ook wel eens wat wegbreek waarvan ik na afloop denk: oeps,foutje

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Sorry voor de late reactie en bedankt voor jullie tips.

Ik heb voor nu de onderste ranken omhoog en langs de stam gericht en vastgebonden.

Ik zie dat ze zich nu beginnen vast te klampen aan andere ranken en aan de stam.

Gelukkig geven jullie aan dat delen weg gebroken mogen worden want er zijn 2 ranken afgebroken langs de stam.

Ik maakt me al zorgen dat dit niet goed zou gaan.

Het mag van mij na 1,5m wel groen gaan worden. Daaronder beschadigd de boel te snel met grasmaaien dus die ga ik nu wegbreken.

Op het moment heb ik inderdaad boven op de pergola een hoop ranken die recht te lucht in gaan.

Ik ben bang dat ze afbreken als ik ze nu al ga buigen. Moet ik wachten tot ze wat langer en daardoor buigzamer zijn of zou dit gewoon goed moeten komen?

Nogmaals dank voor de berichten!

Geplaatst:

gewoon buigen. tot er 1 breekt. Dan weet je hoever je nu buigen kan. Wat breekt groeit allemaal weer harder terug. Geen probleem. Er is straks meer dan je kan bijhouden met buigen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...