0xygen Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Hallo iedereen, Afgelopen weken ging het zo goed met mijn rode bes. Trosjes kwamen en hij stond mooi in het blad. Toen ik vandaag keek waren de bladeren opgegeten tot op de nerf. Mijn trosjes waren ook erg uitgedund. Er zaten nog maar 1 of 2 besjes per tros. Is dit het werk van een slak of een rups? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Vogels zijn verzot op de rode aalbes. Zelfs nog voordat ze gaan kleuren pikken ze de bessen al van je struik.Hang een net of stuk vitrage over je om nog een paar bessen voor jezelf te redden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 28, 2017 Author Share Posted May 28, 2017 En de bladeren dief? Is dat ook vogel, duif? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Ah, je blad verdwijnt ook. Had ik overheen gelezen. Dat kan heel goed van de rupsen komen. Even goed kijken op de achterkant van je resterende bladeren. Daar kun je ze tegenkomen. Via de zoekfunctie kun je tal van topics vinden over het behandelen van luizen/rupsen in je bessenstruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Bij mij zijn er ook veel besjes uit gevreten. Ik dacht zelf ook vogels aangezien de honingbesjes ook allemaal weg zijn. Het blad zit er overigens nog aan bij mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Blad is wel rupsjes of schijnrupsjes ( van een bladwesp ) , maar de besjes eten die niet. Ik heb er dit jaar ook best last van , dat hele trossen 'leeg' lijken of zijn dus. Dat kwam bij mij door de vorst van een maand terug. Eerst leken de trossen niet geraakt, maar gaandeweg de weken is steeds meer en meer afgevallen. Ook bij Zwarte bes trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 Bedankt voor jullie suggesties ik zal eens gaan kijken waar de dader of daders zich bevinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Ik moet zeggen dat ik door de late nachtvorst ook minder volle trossen heb, toch een groot aantal trossen met slechts enkele bessen op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sylvia Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Bij mij hetzelfde als hierboven verteld is. Besjes weg en blad aangevreten of weg.Geen rups of luis te zien.Kan het een slak zijn die zich tegoed doet tijdens de schermer of nacht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Welkom hier, Sylvia! Wie de dader is, is moeilijk te zeggen.Het is bijna juni en dan komen de Bijbelse plagen. Onweder, droogte, vraat, fungi, virussen, en tijdgebrek. Je zal wat meer forensische informatie moeten geven willen we een beschuldiging kunnen uiten.Foto's maken veel duidelijk. Ook het tijdstip. Slakken komen bij invallende duisternis en vooral na regen.Vogels komen 's morgens vroeg en buigen vaak takken door.Rupsen eten a volonté en dan alleen de bladeren etc. etc. etc. Ook ik ben soms aan de beurt en dan een stuk stevig schapengaas rond de struik.Daarover drapeer ik een net of een oude klamboe.Door het gaas blijven de takken bijeen, en kan je het net makkelijk er af halen voor de pluk. Een troost, je bessen zijn waarschijnlijk erg lekker. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sylvia Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Inmiddels een dadertje ontdekt. Een mini rugjes met bruin kopje zat lekker te smullen aan een blad.De vogels zullen zich dan wel tegoed hebben gedaan aan mijn bessen.Bedankt voor je reactie en tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 Zijn er meer mensen die het idee hebben dat de Josta bes met rust wordt gelaten?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 Daar kan je misschien beter over vragen in het "josta-bessen topic". Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
G. Gerardsen Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 Dat zijn de pseudorupsen van de bessenbladwesp, een bekend plaaginsect van kruisbessen en aalbessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts