Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

veel komt niet op


mybobo

Aanbevolen berichten

Sinds dit jaar hebben wij een eigen moestuin van 100 m2.

Op dit moment kunnen we radijs, rijspeulen, doperwten, tuinbonen en aardbeien oogsten.

Ik heb veel meer gezaaid maar ik merk dat veel dingen gewoon niet opkomen.

Allerlei soorten sla komt niet op, wortels komen niet op, meiraapjes zijn niet opgekomen, andijvie komt niet op...

Eigenlijk zijn het voornamelijk de bladgroenten (en wortels) die niet opkomen en ik snap niet goed waarom.

Misschien omdat het ons eerste jaar is... misschien doe ik iets verkeerd?

 

Wat meer informatie over de tuin: t/m januari heeft het helemaal vol onkruid gestaan. Omgespit en al het onkruid verwijderd. Het is kleigrond. Er is genoeg zon en we hebben geen last gehad van de vorst. Alle bedden hebben een dun laagje compost gekregen, behalve het bed met de wortelgewassen. Bij alle buurtuinders staan de tuinen vol mooi grote groene groenten maar bij ons is het dus te leeg.

 

Sla heb ik paar maanden geleden ook proberen voor te zaaien maar dat was geen succes. De zaden heb ik dit jaar allemaal bij de Bolster vandaan gehaald, die zijn dus niet over datum o.i.d.

Ik tuinier biologisch-dynamisch (gebruik alleen geen preparaten) dus ik wil eigenlijk geen onnatuurlijke dingen in de grond stoppen om de groei te bevorderen..

 

Hopelijk heeft iemand een tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo bij mij is het ook het eerste jaar en heb 50 m2. ik heb 12 pompoenplanten (zelf gezaaid) 6 courgettes (gekocht) 12 sla (gekocht) 25 struikbonen (gezaaid) 5 paprikas en 5 pepers (gezaaid) 4 ananaskersplanten (gekocht) 3 aubergines ( gezaaid) 5 tomaten (gezaaid)

2 koolrabi's 3 witte kolen en 2 bloemkolen. ondertussen al 11 courgettes geoogst al 3 sla's en 2 koolrabi's !

 

de wortels en de sla kwam ook niet op dus heb ik er 12 gekocht.

als je wilt dat het mooi groen is moet je grote planten zoals pompoenen zetten ( bijna te laat maar je kan grote kopen) of courgette's

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben ook nog druk lerende en bij mij heeft ook nog lang niet alles succes, maar sla lukt dit jaar voor het eerst. ik heb me eens ingelezen en blijkt dat sla een lichtkiemer is, dus zonder licht geen sla. je zaait het dus, door het OP de grond te strooien en aan te drukken, maar niet te bedekken. mogelijk dat dat helpt? bij mij kwam ineens alles op toen ik het zo deed.

 

nu ik dit even aan het checken was voor ik het hier neer typte, zie ik dat selderij ook een lichtkiemer is, nou dat verklaart waarom het dit jaar niet opkwam. heb ik ook wat geleerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft dat dun laagje compost er niet voor gezorgd dat je bodem luchtig genoeg was om zaden te doen kiemen? Of te nat? of te droog?... Er zijn zoveel factoren dat het kiemen van zaadjes kan doen mislukken.

Zelf heb ik een moestuin met door en door zandgrond... Alles wat ik al geprobeerd heb om rechtstreeks te zaaien kwam niet op. Maar ondanks alles is het mij toch gelukt om mijn moestuin mooi vol te krijgen zonder allerlei producten toe te voegen aan de grond.

 

Ik zaai gewoon alles voor in luchtigere grond, bij voorkeur gewoon potgrond. Alles wat je daar in zaait komt op. En eenmaal het mooie plantjes zijn met genoeg wortel dan verplaats je ze gewoon naar de minder goede grond en zoeken ze gegarandeerd hun eigen weg.

 

Veel meer kans op slagen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn probleem is soortgelijk. Weet niet of ik dat erbij mag zetten hier. Het is in elk geval NIET mijn bedoeling off topic te gaan danwel het forum te vervuilen met een extra topic die anders hier had gekund.

 

Bij mij komt het meeste wel op, maar de groei lijkt gestagneerd.

De sla en aardbeien doen het als enige wel. De courgette pompoen, bonen erwten bieten tomaat peper ui... alles is nog zo klein... ik heb pas sinds enkele dagen bloemen eraan.

 

Ik begrijp totaal niet wat er dit jaar anders is dan voorgaande jaren. Ik doe alles hetzelfde bij mijn weten en het weer zit ook enorm mee. De zonnepanelen draaien overuren! Wat kan ik nog doen om de groei wat te voorspoedigen? Baal hier echt van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is dit jaar vrijwel alles opgekomen en ik zaai dingen als sla en andijvie altijd voor in een potje en zet deze in een kweekbakje ergens waar er geen zon opkomt maar wel licht is, die hoge temperaturen werken meestal niet mee. Zeker sla kiemt het beste bij lage temperatuur.

Een datum op een zakje zeg niet alles, ik heb meerdere keren zaad gehaald bij een tuincentrum waar ik geen plant uit kreeg. slazaad is ook gevoelig en komt als het ouder is of niet goed bewaard is gewoon niet meer op.

Zaaien doe ik altijd in potgrond met daardoor een deel brekerzand (20-30%).

Ik zaai trouwens bijna alles voor en verspeen het in p8 potjes tot de plantjes groot genoeg zijn om redelijk veilig te zijn vor vraat van slakken en muizen. alles wortels, bietjes en erwten zaai ik direct omdat deze slecht tegen verspenen kunnen.

 

Wat de groei van alles betreft, het is nu extreem droog dus je moet voldoende water geven, anders staan de planten gewoon stil.

 

Succes,

 

Sjaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla wordt graag oppervlakkig gezaaid en dat bovenste laagje is nu heel erg droog. Kiemt ook niet goed bij hoge temperaturen. Al eens geprobeerd om een bakje in te zaaien, de zaadjes zeer dunnetjes met wat stekgrond te bedekken (sla is een lichtkiemer, zaadjes mogen a.h.w. op de grond liggen dus), het bakje af te dekken en sla vervolgens op een koele plek, ergens in de schaduw, te laten opkomen? Dan verspenen in kleine potjes en planten als ze een viertal blaadjes hebben en een mooi doorworteld kluitje. Uitplanten gaat bij droog weer misschien beter dan in volle grond zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips.

Sla heb ik weken geleden al gezaaid, toen het nog niet zo warm was.

Vandaag toch maar in een bak apart gezaaid. Hopelijk lukt dat! Dan kan ik het daarna in de moestuin zetten.

 

Alleen snap ik niet waarom er geen worteltjes opkomen... helaas zijn die ook niet te verplanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde. Sommige bonen lijken gewoon echt niet meer iets te willen doen. Tomaten verkrimpen bij mijn aanblik, de butternut is wat lafjes bezig en de braam is ook niet echt vooruit te branden, laat staan de artisjok. Aan de andere kant, de courgette die ook wat lui was, is inmiddels ontploft.

 

Andere planten gaan dan wel weer goed, rucola, bieten en slangenradijs kan ik niet tegenop eten.

 

Ik wijt het zelf aan (o.a.) mijn te relaxte mestvaardigheden. Soms gooi ik er wat bij, soms te veel, soms te weinig. Ik denk dat ik volgend seizoen echt een strakker schema nodig heb en me daar ook aan moet houden, zodat ik bepaalde plekken vooraf de juiste mest kan geven.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...