Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenavond,

ik klein vraagje van een leek, mag je eindelijk alles van takken / bladen verwijderen van de stengel tot aan je 1e vruchten?

Of doe je dit beter niet? Bij sommige planten hangt het vol met bladen / takken en is het soms wat moeilijk om vruchten te vinden.

Nemen deze dan geen voedingstoffen op die beter naar je vruchten zouden gaan?

Alvast bedankt.

Posted

Beste,

Heb:

1 plant Tiny Tim (tomaat die bedoeld is om in pot te kweken)

1 plant Tomaat Pyros

1 plant Paprika Felipe F1 (geënt)

1 plant Padron Peper (waar ik tot aan de splitsing alles mocht weg doen)

1 plant courgette (waar ik in feite niet zou aankomen)

Posted

Nemen deze dan geen voedingstoffen op die beter naar je vruchten zouden gaan ?

Het is bij een plant ( elke groene plant ) net andersom he ?

Een blad, of elk ander groen deel van een plant is de voedselfabriek van de plant. Licht wordt omgezet in voedsel voor de plant. Natuurlijk heeft een plant de wortels, voor ook voedingstoffen en vocht opname. Maar het blad is echt essentieel voor een plant.

Een plant in de groei, heeft al het blad nodig. Een tomaat aan een plant groeit dankzij oa. de bladeren. Een Aardbei wordt rood dankzij de bladeren, een Druif wordt zoet dankzij de bladeren.

Nou ja. Ik versimpel het wel een beetje, want er zijn hele boeken over te schrijven, maar nee, blad is dus echt essentieel.

Waar komt dan het gegeven vandaan , dat veel mensen en ook professionele tomatentelers de bladeren strippen van een tomatenplant.

Jawel. Dat is in de latere fase van de plant, de afrijpfase. Om oud blad, wat ziekelijk wordt, weg te halen, om meer lucht te geven aan een struik, om de zon toegang te bieden etc etc.

Dus; jawel, strippen kán. Maar zelf doe ik dat pas echt laat, als de struik er om vraagt zeg maar. Het is nu net half juni. Arme plant dat je nu aan zijn bladeren zou gaan trekken. waarom zou je dat willen doen ? Om de vruchten te zien zeg je ? Waarom ? Ben je al aan je oogst toe dan ?

Posted

Heb ik nog niet gedaan hoor (enkel pepers hier en daar een blad) was gewoon algemene vraag, daar dit mijn 1e ervaring is met zelf groenten planten. Toch bedankt voor de info!

Posted

Bij tomaten kun je inderdaad beginnen met het blad dat de grond raakt te verwijderen... En dan tegen de tijd dat de vruchten afrijpen langzaam naar boven toe het oude blad weghalen.

En vooral ook niet vergeten te dieven.

Vooral als je tomaten in een kas staan dan heeft het nut tzt oud blad weg te halen om de boel bereikbaar te houden en te zorgen dat je tomaten wat zon krijgen.

Bij pepers (en dus ook paprika's) is het een beetje wat jouw voorkeur heeft.

Zelf (kweek ook al jaren pepers) haal ik het liefst, tegen de tijd dat de plant gaat dragen, het blad en de dieven weg tot aan de splitsing (mits die er is). Het zorgt er ook voor dat er licht en lucht bij de plant kan.

Je zou zelf kunnen uittesten wat jou bevalt... deel van de planten wel doen en deel niet en dan kijken of het verschil maakt.

@Bit , TS stelt hier een hele normale vraag over het verwijderen van wat blad tot aan de eerste vruchten. Hij heeft het nergens over het strippen van hele planten.

Vind je antwoord behoorlijk aanmatigend van toon. Geheel niet nodig.

Vervolgens vertel je dan dat inderdaad blad wordt weggenomen in de afrijpfase. Deze informatie had je ook gewoon kunnen geven zonder eerst een "lesje" te geven.

Posted

Ik volg over het algemeen ook de filosofie van Bit. Bij tomaten doe ik enkel diegene die de grond raken waar ik water giet, weg. Ook afgestorven bladeren knip ik weg. In late fase wanneer ik denk dat de vruchten niet meer rijp geraken, doe ik veel bladeren weg.

Posted

@Bit , TS stelt hier een hele normale vraag over het verwijderen van wat blad tot aan de eerste vruchten. Hij heeft het nergens over het strippen van hele planten.

Vind je antwoord behoorlijk aanmatigend van toon. Geheel niet nodig.

Vervolgens vertel je dan dat inderdaad blad wordt weggenomen in de afrijpfase. Deze informatie had je ook gewoon kunnen geven zonder eerst een "lesje" te geven.

Dacht eigenlijk niet dat ik ergens verwees naar 'strippen van hele planten'

Eerlijk gezegd zie ik zelf niet veel aanmatigends in mijn 'lesje'. Het zal mijn onderwijsachtergrond zijn, maar wat ik althans dacht te doen was een inhoudelijke inleiding geven ( een argumentatie ) op een uiteindelijk antwoord op de vraag van TS.

Dat mijn wijze van formuleren jou niet aanstaat, mag hoor, maar bij herlezen zie ik je punt eigenlijk niet echt. Misschien wil je me in pb nogmaals uitleggen wat je bedoelt als je daar toch wel erg sterk de behoefte toe voelt.

Eigenlijk nog sterker. Ik snap je behoefte tot het plaatsen van bovenstaande post eigenlijk geheel niet. Maar leg me gerust uit dat ik soms een irritante betweter lijk te zijn hier ( dát zal best kloppen )

Via pb natuurlijk.

Posted
de bladeren strippen van een tomatenplant.

nou zal ik het ook wel over me heen krijgen maar nee Erny was niet de enige die opkeek van de manier van schrijven. Zo ken ik je niet bit.

Posted

Ga ik me er ook nog mee bemoeien: Volgens mijn bescheiden leeskwaliteiten gaf Bit een gewoon verduidelijkend antwoord. Het woord strippen is misschien wat ongelukkig vanwege het idee dat bij strippen alles uitgaat? Het is een beetje Bit{se) manier waarop hij schrijft maar die kennen we toch?Spreektaal.. Pas de problème.

En nu allemaal ophouden en genieten van de kortste nacht!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎