Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Foto's van: je oogst

Featured Replies

Geplaatst:

IMG_9975.jpeg

IMG_9981.jpeg

IMG_9980.jpegPeppadew en andere pepertjes. De helft is van vriendin hoor.

Zoete aardappel. Ietwat teleurstellend ten opzichte van het aantal planten, maar evengoed blij mee!

En het laatste bosje dahlias….niet op de foto!

aangepast door jootje

Geplaatst:

IMG_3052.jpeg

Nog een handje bonen en een a haal tomaatjes. Was veel al verrot. Deze groeiden in de tentkas en sinds de kat attack aldaar merk ik dat ik die kas mijd. Nu zo goed als leeg.

IMG_3053.jpeg

Geplaatst:

Chinese bieslook geoogst, gewassen, gedroogd en ingevroren. Mijn bieslook is nu een beetje over, dus dan kan ik dat gebruiken, hoewel ik het een beetje snotterig vond nu. Ik zie wel.
Andijvie en herfstraapjes eruit. De laatste blijft toch een probleem. Volgend jaar ga ik niets meer in de herfst zaaien behalve spinazie, postelein en wat wintersla of zo. Maar het werkt niet zo goed hier. Ik heb er 25 rupsen uitgehaald. Ik had de hele bak zo'n beetje omgewoeld.
Gelukkig hebben ze mijn boerenkool nog niet gepakt, die staat achterin, ik had koffie, kruidnagels e.d. om de rand gelegd. voor de kool heb ik de knoflook gezaaid, ook expres als bescherming, hoewel ze daar niet veel van aantrekken.

20251028_161624.jpg

Geplaatst:

Vanmorgen even snel voor ik wegging een paar pepers geoogst en vanmiddag een deel van de peterselie.

20251030_141446.jpg

20251030_150013.jpg

Geplaatst:

Na 12 dagen afwezigheid (drukte met werk, storm, regen en zo) weer geweest en wat geoogst.

6 stuks winterrietpeer (ik dacht dat er meer hingen, 4 hingen er nog en 2 lagen op de grond, en ze zaten in zakjes dus de vogels zijn er vast niet mee weggevlogen), waarvan 2 weggegeven aan de kopers van ons huis in ruil voor post.

Ook nog wat appels, waarvan 3 met eetgaten de foto niet hebben gehaald. De eetgaten waren van insecten, niet van mij.

En wat vijgen. Eerst evenzoveel als op de foto voorgeproefd, want 2 weken geleden smaakten ze erg waterig maar toen had ik juist alle rijpe cq overrijpe geplukt, en nu de wat stevigere maar wel rijp. Deze smaakten wel goed, niet zo zoet maar wel fruitig. Of het komt door het tijdstip van eten, rechtstreeks van de boom net na zonsondergang dus tegen etenstijd aan (al eten we wel een stuk later tegen 20:00 aan).

20251030_234103.jpg

Geplaatst:

Vandaag de eerste vijgenbladpompoen geoogst. De achterkant van de steel was al wel wat verkurkt, de voorkant nauwelijks. Maar hij zat zo onder de zwarte smurrie van de zwarte luis (ik neem aan poep?), dat ik het niet meer kon aanzien. Een paar weekjes narijpen op de vensterbank, en dan gaat hij eraan.

IMG_8686.jpeg

Geplaatst:

Laatste pepers uit de tunnelkas op de volkstuin. En nog twee kleine komkommers. Die laatste ga ik zo in een tsukemono-IMG_20251102_160214396_PORTRAIT.jpgpot stoppen. De pepers zijn onrijp of halfrijp en wil ik eigenlijk wel fermenteren.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Egyptische uitjes, wat winterwortel (want het groen stond er zo slecht bij na de vele regenbuien) en de eerste sugarsnaps. Die doe ik in het najaar niet meer, zo laat dat de sugarsnaps komen en ze worden niet echt dik, maar blijven hard en sommige moest ik al weggooien.
Wat de winterwortel betreft: ik ben best tevreden, ze staan op een plek met zeer weinig zon. En het is mijn eerste jaar.

20251102_165926.jpg

Geplaatst:

Vandaag een bos dahlia’s geknipt. Er zitten nog best veel knoppen in. Misschien lukt het nog wel een keertje.

IMG_8710.jpeg

Geplaatst:

Aaah mooi @Dahli mooie kleuren ook weer.

Ik heb geen dahlia’s geplukt, wamt die zitten volledig onder de slakken. Als je er tegenaan tikt, hoor je een regen van huisjesslakken op de grond vallen… maar wel heel veel pepers.

IMG_3199.jpeg

Paprika’s met paar verdwaalde pepers. Deze bruine Spaanse puntpaprika had ik heel veel van gezet omdat ik die kleur zo moi vond. 2 paprika’s van geoogst en 2 snot op de grond… rupsengaatjes die dan snot worden. Brrrr

Dit idee…

IMG_3192.jpeg

IMG_3200.jpeg

Heeeeeeeel veeeeeeel peachadew en op de bodem ligt heel veel blended lemon

IMG_3198.jpeg

Inca drop maar paar rijpe pas. Er hangt overigens wel meer aan, maar groen.. deze 2 groene waren per ongeluk.

IMG_3196.jpeg

Malawi peppadew

Sugar rush Peach en stripey die dit jaar allemaal oranje zijn

IMG_3195.jpeg

En de aji mandarin waar ik zoal de Inca drop geen zaden meer van had. Dus ben blij ermee. Ook van de mandarin hangt nog veel groen te zijn. Ik hoop met de klimmende temp en zon dat ze nog bijkleuren in de kas. En anders pluk ik ze volgende week groen.

IMG_3197.jpeg

Geplaatst:

Verrassingscourgettes.

Ik verwacht niet dat de kleintjes nog veel groter worden met het huidige weer dus alles geoogst.

20251104_092415.jpg

aangepast door loes

Geplaatst:

Elke week kan ik nog wat vijgen oogsten.

Vorige week war geproefd en akkoord bevonden, dus toen wat mee naar huis genomen.

Vandaag had ik er dus vertrouwen in en niks geproefd. Had vanavond een verjaardag, nog geen tijd gehad om te proeven.

20251104_185010.jpg

Geplaatst:

image.jpg

Kweepeerblad voor mijn lievelingsthee! Nog niet geel genoeg, maar ze vielen toch al flink van de boom. Heb veel meer dan ik nodig ben. Wil nooit meer op rantsoen 😆

aangepast door Mellie
Gekke autocorrectie

Geplaatst:

Weer een aantal pepers geoogst. Er hangt nog wat groen aan. Die oogst ik volgende week allemaal, gekleurd of niet.

20251105_133017.jpg

Geplaatst:

Weer wat sla geoogst voor op een broodje burger vanavond.

20251105_110851.jpg

Geplaatst:

IMG_3230.jpeg

Ok het is er maar 1… maar lekker!!!

En er hangen er nog 3 die misschien nog wel eens zouden kunnen rijpen met dit weer 😌😌😌

Geplaatst:

Winterwortel geoogst, wel rare vormen. Ze stonden niet echt te dik bij elkaar, maar het groen ging elke kant op.
Op die plek niet echt veel zon, maar ik heb er wel eerder wat dikkere en grotere wortels eruit gehaald.

Maar goed, ook die wortel zijn te eten.

20251106_172847.jpg 20251106_172923.jpg 20251106_172932.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Nog steeds olijfkomkommertjes kunnen oogsten. Deze zet ik vanavond weer op zoet-zuur in een potje. Dat vind ik, naast rauw door de salade, toch het lekkerst.

IMG_8736.jpeg

Geplaatst:

De vijgenbladpompoenen heb ik vandaag geoogst 😃. Voor 1 x een dubbele foto omdat ik er zo blij mee ben, excuus 😊.

IMG_8738.jpeg

Geplaatst:

Alle paprika's (niet op de foto) en een deel van de pepers geoogst. Verder nog de knolselderij geoogst.

De pepers

20251108_163023.jpg

De knolselderij met blad

20251108_163547.jpg

20251108_163552.jpg

De knolselderij zonder blad

20251108_170738.jpg

Geplaatst:

Dit is mijn oogst van gister.

Alle paprika planten en co geruimd.

De brocolli scheutjes komen ui mijn voortuinbak die oogstte ik voor de avondmaaltijd in mijn eentje 👍😋🌱👩‍🍳🌱🐓🎃🌱

IMG_6275.jpeg

Mooie oogst heb jij @Gitta knolselderij heb ik nog nooit gedaan…🤔

Geplaatst:
9 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Prachtige knolselderij @Gitta die van mij zitten nog in de bakken.

Bedankt. Mijn man wilde de border weer vrij hebben. Dus ik moest ze er nu wel uithalen. Ik heb her met 2 maanden weten te verlengen. Ik vind ze heel mooi wat grote betreft. Dus dit weekend was het tijd en mijn man weer blij.

@Vrouwholle bedankt. Dit was voor mij ook de eerste keer met gied resultaat. Vorig jaar had mijn moeder ze (te laat) gezaaid. Ik had toen een vuist dikke knolselderij. Ik had er geen zaad van dit jaar, maar geruild op de MTFD in het voorjaar. Ik heb nu inmiddels wel eigen zaad gekocht en komend seizoen kan ik dus zelf zaaien. Ik zaai er genoeg, ook voor mijn tante en moeder. Ze hebben beiden al een bestelling geplaatst bij mij 😃

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd

Geplaatst:

Dus de knolselderij niet in een vak … dat dacht ik al..😊

Altijd leuk @Gitta om een ander ook blij te kunnen maken; 👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:

@Gitta : over je knolselderij: Keurig resultaat! (als je MTFD-zaailingen van mij waren: altijd leuk om te lezen dat mijn ruilen/donaties een goede oogst gegeven hebben)

Knolselderij vereist wat aandacht. Gaat verreweg het best in de volle grond.

Belangrijkst: niet te nat, maar nooit te droog. Daarom minder geschikt voor een tuin op afstand, want daar komt men niet iedere dag, om bij droge dagen water te geven,

Je resultaat is stukken beter dan een pingpongbal / tennisbalformaat, nogal wat mensen komen niet verder dan dat formaat.

Je hebt nu wel een uitdaging: het kan nóg beter:

2018102715493594591561350011.jpg

2018. Die kale woog zonder bladstelen 1368 gram

Geplaatst:

Peultjes geoogst! Niet een enorme hoeveelheid maar ontzettend blij mee. 💚

20251109_141917.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.