Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

@Petrasmoestuin en @Rookie ik heb de foto's van 4 dagen geleden opnieuw toegevoegd. Kunnen jullie ze nu wel zien?

Vandaag alle aardappelen geoogst. Ze leken het begin van phytopthora te hebben. Dus iets te vroeg moeten oogsten maar blij verrast met de oogst. Moet ze nog schoonmaken en wegen.

20250620_115518.jpg

Geplaatst:

Oogst van afgelopen dagen.

De peulen gekregen van buurman Peter!

De piepers, iets te vroeg geoogst , maar waren wel lekker. De rest laten we ( buurman Peter en ik) nog een poos staan.

De venkels zijn echt prachtig! Al zeg ik het zelf…..😊IMG_7937_Original.jpeg

IMG_7999_Original.jpeg

Geplaatst:

Kruisbessen en cassisbessen en Nanking kersen en een paar witte moerbeivruchten. Ik heb ook enorm veel zo opgegeten.

IMG_20250620_162706.jpg

Ik ben al een paar weken fruit aan het plukken, eerst honingbes, toen Nanking kersen, voor het eerst een grote oogst.

IMG_20250615_153933.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Wauw, Fre3ke!

Geplaatst:
Op 9-6-2025 om 18:24, Petrasmoestuin zei:

Een paar bosuitjes,

Dat komt nog goed. Aan het eind van het seizoen zien de bosuitjes er ook zo uit. Dat was bij mij zo tenminste. Ik heb ook wat dikker gezaaid dan vorig jaar. Eerst oogst ik in zijn geheel. Als het wat verder uitgedund is. Snij ik alleen het bovenste gedeelte er af. Ze lopen dan vanzelf weer uit.

Geplaatst:

Deze ochtend gebruik gemaakt van de koelte om kersen te plukken., morgen nog eens. Het is een oude hoogstam, het merendeel is te hoog en kan ik niet aan en is voor de vogels, die volop aan het genieten zijn van de rijpe kersen :), maar er schiet ruim voldoende voor ons over.20250621_095611.jpg

20250621_085038.jpg

Geplaatst:

Mooi hoor en indrukwekkende boom ! Heb je nog last van de kersenvlieg dit jaar ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Nee, zo goed als niks dit jaar, vanwege de ouderdom zitten er wel zowat alle mogelijke kwaaltjes in o.a. monilia, ook daar zo goed als niks te zien, ik vermoed dat het heel goede en snelle voorjaar er voor iets tussen zit.

edit: vorig jaar dacht ik nog, dat komt misschien op termijn niet meer goed en nu denk die gaat nog ja..aren mee. Het is alleen jammer misschien, niet voor de vogels dan, en ik gebruik een 3x uitschuifbare ladder dat de beste kersen altijd bovenaan lijken te zitten, waar onmogelijk aan te geraken is. Deze foto is in de top van de boom en lijkt daar op een treurwilg door het gewicht.

20250621_130955.jpg

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Net aan het begin van de middag wat fruit geplukt.

Half bakje jostabessen, daarboven de eerste rijpe blauwe bes, wat kersen (zoete kers van Lidl, naam kan ik opzoeken maar denk niet dat het zo betrouwbaar is) en wat zwarte cassisbessen.

Ander bakje de frambozen.

20250621_200310.jpg

Geplaatst:

Mijn eerste zure kersen, het boompje staat er nog niet zo lang.

PXL_20250622_102414728.jpg

Geplaatst:
Op 21-6-2025 om 13:42, redzebra zei:

beste kersen altijd bovenaan lijken te zitten

Mijn buurman had ook enkele van zulke bomen en sommige jaren was het kersenfeest en wij gingen dan in de bak van de trekker staan, werden omhoog getransporteerd en kwamen zo boven in de boom tussen de kersen te staan, plukken maar! Een van die jaren hebben we er ook eau de vie van gemaakt. De 100 liter ton vol met kersen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Gitta : ja, ik zie je foto's nu wel.👍

Ik heb zojuist twee prachtige koolrabi's geoogst.

Ik vind dit schitterende planten.

Beetje jammer, dat ik geen idee heb wat ik ermee doen moet.

Ik ga maar eens wat opzoeken.😄

P1060465.JPG

Geplaatst:

Wat snel! Bij mij moeten ze zeker nog 2 maanden staan.

Ik heb volgens mij ook recepten geplaatst van koolrabi.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Je kunt die soep proberen, die vinden wij heerlijk.

Geplaatst:

Soep is hier altijd een goed idee!

Ik houd van soep.

Ik ga even kijken.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik knaag ze ook graag zo. Snijd ik er 'sticks' van, samen met komkommer en wortel of paprika of wat dan ook. En dan een paar dipsausjes/chutneys/tapenades er bij om te dopen.

Maar ook kleine blokjes snijden, even kort koken, en dan samen met andere dingen van hetzelfde formaat in een koekenpan. Misschien eerst in die koekenpan even de spekjes of stukjes salami of vegablokjes opbakken en dan pas de andere dingen er bij. Daar gooi ik ook in: erwtjes, maïs, paprika in blokjes, capucijners, wat-ik-maar-heb-of-kwijt-wil. Nog wat lekkere kruiden kort meebakken, en je kunt het zo naar binnen schuiven -D

Geplaatst:

@Rookie Ik heb het recept erop gezet. Hij was op de een of andere wijze verdwenen.

Geplaatst:

O, vandaar!

Ik kon het al niet vinden...😄

Ik ga nog een keer kijken.

Geplaatst:

Wat een prachtige koolrabi’s @Rookie 😍

Ik had de mijne voorgezaaid en te groot laten worden waardoor ik ze te laat uitplanten en nu veel blad en pas heel hoog op de steel knol vorming…🤦‍♀️

Ik ga ze nog maar een keer zaaien…😊😋

Ik gebruik plakjes jonge koolrabi ook als “toastje” met allerlei soorten “beleg” 😋

🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4578.jpeg

Geplaatst:

ae16b191fdcd2184907d95f50d23ccf7.jpg

De eerste kers. Lang leve het net. Eindelijk weer kersen [emoji523]

Geplaatst:

De laatste peultjes en sugarsnaps geoogst. Kwam toch nog meer af dan gedacht.

20250624_093851.jpg

En de laatste knoflook eruit gehaald. De pepers wilden ook graag 20250624_100907.jpgeen keer naar hun plek.

Geplaatst:

Ik had ze vroegtijdig weggehaald, omdat mijn courgettes hard groeiden en in de andere bakken de pompoen geplaatst moesten worden.

Geplaatst:

Yeah…. Weer eenmalig gelukt om op het forum te komen, wat een gedoe zeg! Als het goed is komt deze week mijn “ nieuw” Ipad…..en kan ik weer gewoon mee doen.

De oogst van afgelopen dagen….knoflook, sjalotten, wat kapucijners enz. Heb een dubbele hoeveelheid knoflook maar de tweede helft staat niet op de foto! Alleen de olifanten staan nu nog op de tuin!

IMG_8040_Original.jpegAB89D694-4C9B-4597-A719-618F7A446484_Original.jpegIMG_8047_Original.jpeg

Geplaatst:

Mooie oogst @jootje 😍

Dat herinnert mij eraan dat ik mijn kruisbessen ook moet oogsten ; als die iets te lang hangen worden ze melig…😬

De mijne ( op stam) zouden ook paars horen te zijn maar dit jaar allemaal groen…🤔

De eerste 2 snack komkommertje van dit seizoen geoogst van 2 verschillende planten (in pot) die gelijk opgaan…👍😊 Ze waren weer heerlijk!😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4593.jpeg

laatste handje sugersnaps geoogst die planten ga ik afknippen…👍😊

IMG_4591.jpeg

En weer een bosje latyrus kunnen plukken … de steeltjes worden steeds korten maar blij mee want ze geuren heerlijk… wel de eerste meeldauw zichtbaar helaas…😏👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4592.jpeg

Geplaatst:

12 St Jansuitjes geplant, 37 geoogst. Einde zomer gaan er weer 12 terug de grond in. De rest eten we lekker op 😃.

IMG_7784.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic