bio-fee Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Ik vind mijn aalbessen zo zuur...Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat ze zoeter worden (behalve er suiker bij te gooien)? Ik denk dan aan bepaalde voedingsstoffen toevoegen aan de bodem, ofzo? De struik staat bij mij op zandgrond en ik doe er verder niks aan qua voeding... Quote
Roland Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Welk ras heb je?er zijn namelijk rassen welke minder zuur zijn Quote
weknow Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Dacht ik ook. Vooral rasafhankelijk. Witte zijn meestal zoeter, maar ook vaak wat kleiner. Rose zijn ook wat zoeter, gemiddeld. Van de rode zijn later rijpende meestal zoeter dan de heel vroege. De meest algemeen verkochte is Jonkheer van Tets....een nogal zure, vroeg rijpend, maar wel grote bessen. Verder kan veel zon (open snoei!) en goed rijp plukken nog een beetje uitmaken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Wat is de standplaats? Zon? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Fruittuin17 Geplaatst: 4 juli 2017 Geplaatst: 4 juli 2017 Witte zijn inderdaad wel lekker zoetig. De zoetste rode aalbes schijnt red lake te zijn Quote
RobO Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 heel laat plukken maakt ze echt veel zoeter, dieproodhier sommige roze bessen te vroeg geplukt: wrangig Quote
bio-fee Geplaatst: 5 juli 2017 Auteur Geplaatst: 5 juli 2017 Welk ras het is, oef, geen idee... Het zijn rode besjes in elk geval en ze zijn nú aan het rijpen. Geen idee of dat dan een vroege soort is?Langer laten rijpen helpt idd wel maar dan nóg vind ik ze niet echt lekker... Hij staat in de volle zon, snoeien heb ik nog nooit gedaan maar de struik is volgens mij wel redelijk open... zal straks eens een foto maken. Het is dus niet zo dat het toevoegen van bepaalde voeding zorgt voor lekkerdere bessen? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 Nee dat zure is de raseigenschap dus ik zou een witte aanplanten als ik jou was. Quote
Bit Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 Ja, eens. Iets toevoegen lijkt me niet. Zit idd in de genen Wat wel ( iets ) uitmaakt, is de mate van zon dus, vocht ( droogte laat ze kleiner, zuurder ) en tijdstip oogstenHeb veel hangen. Zijn nu iets zoeter dan 3 weken terug toen de 1e oogst begon ( Jh v tets ) Ras maakt wat uit.Verder : rode bes is idd zuur. ( ik vind dat lekker ) Quote
Roland Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 http://www.fruitlent.nl/overige_fruitgewassen.html ook hier weer deze unike website, zie onder aalbessen. ik heb gekozen voor RedLake. Wil je wit dan kun je zijn dochter aalbatros nemen. Dit zijn de minst zure rassen. Quote
Skadril Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 Thx, Roland, die kende ik niet. Handig, want was zelf ook op zoek naar info om mijn verzameling uit te breiden in de herfst. Nog meer info over verschillende aalbesrassen op de site van Velt werkgroep Beernem-Wevelgem-Menen.Hierzo: http://home.scarlet.be/~tsc47278/05_1_rassenlijst/kleinfruit.htm. Quote
bio-fee Geplaatst: 6 juli 2017 Auteur Geplaatst: 6 juli 2017 Bedankt voor de tips m.b.t. zoetere rassen! Dan zal ik toch op zoek moeten naar iets anders.Wel jammer van deze struik, want hij is eindelijk goed aangeslagen en groeit lekker (zie foto). Moet ik daar nog wat aan snoeien; hij lijkt me al vrij open? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Aalbes maakt vrucht op jong hout dus je zult wel eens wat takken moeten verjongen. Anders krijg je er uiteindelijk geen bessen meer aan Quote
bio-fee Geplaatst: 6 juli 2017 Auteur Geplaatst: 6 juli 2017 Ik vind snoeien altijd maar een lastig iets... ik weet nooit waar te snoeien en hoe diep enzo...Hoe weet ik of een tak zou oud is dat ik hem beter weg kan halen? Want het is (zo te zien) niet zo dat hij maar één keer op een tak bessen geeft, en het jaar erop niet meer...? Quote
weknow Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Bij aalbes niet zo moeilijk. (Geldt niet voor zwarte!) Zorg bij struikvorm, zoals jij hebt, voor 4 a 5 dikke takken mooi gespreid = gestel.In het najaar of winter snoei je alle zijtakjes in op 2 a 3 knoppen. Kan ingewikkelder en preciezer, onder meer ook met wat zomersnoei, maar op bovenstaande manier heb je in ieder geval een goede oogst op veel jong hout en vraagt weinig werk. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
bio-fee Geplaatst: 7 juli 2017 Auteur Geplaatst: 7 juli 2017 Oké dat is duidelijk Weknow, dat klinkt als iets dat ik wel moet kunnen. Dank je. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.