Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

venkel blijft plat


koolrabi

Aanbevolen berichten

Ik heb eind april mooie venkelplanten gekocht en geplant. Ze groeiden prachtig. Tot een aantal weken geleden het blad bovenin wat bruiner werd en de knol nog steeds geen bolling vertoonde.

 

IMG729950049131500216501.jpg

 

IMG730150079521500216504.jpg

 

We hebben onlangs de eerste venkel gegeten, niet wetend of hij al klaar was. Hij smaakte goed maar had wel wat harde stukken. Mijn vraag is wat te doen?

 

Wachten omdat de planten nog verder groeien of oogsten. Zijn ze misschien in de bloei aan het schieten? En....hoe krijg ik wel bolling in de venkel? Ik heb ze al drie jaren verbouwd en dat is me nog nooit gelukt.

 

Ik heb de planten steeds goed water gegeven vooral ook toen het zo droog was. Ik las dat dat belangrijk was. De grond is goed doorlatend. Ik heb het moestuinbed royaal voorzien van compost voor het planten. Op die plek stond niet eerder venkel.

 

Heeft iemand een advies voor mij?

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai mijn venkel meestal veel later, eind juni, omdat het anders zo snel doorschiet en dus niet lekker kan groeien. Daarbij, als ik te langzaam was met oogsten, werden ze bij mij altijd wat vezelig en taai. Ik weet niet of je daar wat aan hebt? (Ik vind venkel dus maar een lastige groente om 'goed' te krijgen. Inmiddels ook niet meer in mijn tuin te vinden. )

 

Wat betreft de weigering tot uitbollen , ik meen dat er verschillende soorten knolvenkels bestaan waarbij de een veel meer 'bol' wordt dan de ander. Welk ras heb je gekocht?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Mooi topic om nieuw leven in te blazen. Ik kamp met hetzelfde probleem, vooral het bollen van de venkels wil maar niet lukken. Wie heeft ervaring met verschillende rassen en heeft de ‘beste’ gevonden? Fino lijkt vrij gangbaar, maar daar zie ik toch ook vooral platte venkels van voorbij komen. Zo bol als in de winkel hoeft ook niet persé, maar het witte gedeelte is wel gewoon het lekkerste in de salades… Nouja, hopelijk kan iemand inzichten delen zodat ik deze week de zaden kan bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gaan proberen met F1 zaad, daar zijn verschillende variëteiten van.

Na de langste dag gaat beter, maar is tegenwoordig geen vereiste meer.

 

En mocht Koolrabi als topicstarter nog een keer kijken, zet je venkels verder uiteen, zeker 30x30.

In zo'n bakje gepropt geven ze het snel op en gaan als het even tegenzit schieten.

Of eerder wat tussenuit oogsten, dan kan de rest doorgroeien.  

 

giphy (24).gif

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...