Jump to content

Dikke sliklaag op bodem vijver

Jorg

Recommended Posts

Mijn ma heeft dit weekend de vijver helemaal opgeschoond. De vijver ligt er nu zo'n 12 jaar en inmiddels heeft er zich een dikke laag slik gevormd (30 cm + ) op de

bodem. Gevolg is dat de bodem dus steeds dicht bij het oppervlakte komt en ook de pomp inmiddels wekelijks verstopt raakt.

Nu is het idee om een deel (in ieder geval de helft) van het slik weg te halen. Hoe pak je zoiets aan? Met een vijverstofzuiger, met je handen, wie heeft zoiets al eens eerder gedaan?

vijver.jpg

vijver-slik-laag.jpg

Scheppen met een emmer ik zou in 1x alles eruithalen, het is nog vroeg genoeg in het jaar dat er weer nieuwe laag gevormd wordt voor waterbeestjes enzo voor de winter in te overleven.

Overigens denk ik dat het uitstekende mulch kan zijn als je het een beetje losharkt waneer het opdroogd

want anders krijg je een harde plakaat.

Players only love you when they're playing.

Ik weet niet of je dat al van plan was Jorg maar ik zou voor je begint zeker eerst de vissen uit de vijver halen. Door al die vrijkomende troep bij het uitscheppen lopen ze grote kans op zuurstofgebrek en dat zou zonde zijn van de visjes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik neem aan dat ze daar inderdaad aan gedacht heeft. Tenminste algen worden bij het verwijderen ook altijd een x extra gecontroleerd. Aan de andere kant, er zitten niet zo heel veel vissen in, slechts een handjevol stekelbaarsjes. Ik neem aan dat de kikkers en salamanders zelf wel hun weg uit het water weten te vinden.