Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Actieve tijd. En ik wacht niet, ik werk gewoon terwijl het rijst of in de oven staat. Die tijd tel ik dus niet mee. Meestal kiep ik het ‘s avonds in de koelkast in het rijsmandje en kijk ik er niet meer naar om totdat ik bak. Dat opbollen doe ik ook ongeveer in 30 seconden. 

ik zal de volgende x eens alle stappen precies timen. Ben nu ook wel benieuwd!

Geplaatst:
Is je gist misschien te oud? Dan rijst het bij ons ook niet meer

100% Zuurdesem, dus daar ligt het niet aan. Hij was sowieso uitstekend gerezen, vol met bubbels. Ik weet ook precies wat het probleem wél is; ik kan gewoon niet opbollen. En omdat me dat niet goed lukt, wil ik het liever niet doen. Dan gebruik ik liever een braadpan, omdat zo’n plat brood toch minder appetijtelijk eruit ziet dan een brood wat heerlijk rond is zoals deze.

5924098fdf6a26440376e34205b27a38.jpg

Uit de braadpan.

@mdubbelm lesje opbollen lijkt me wel wat
  • Like 2
Geplaatst:

Vanavond plaatpizzas. Het deeg ziet er goed uit en ruikt heerlijk. Heb er een flinke hand thijm bij gedaan. Vind dat altijd bijzonder geslaagd in het deeg bij hartige broodzaken.
232fc05fda9ed417e656bafb7a512fc2.jpg

• Like 4
Geplaatst:

10aeccacb11132f068453d4fea77448f.jpg

Heerlijke appelbeignets en kweepeerbeignets gebakken. Oliebollen maak je mij niet blij mee. Die heb ik gekocht voor de liefhebber. Vanochtend met de laatste beignet ontbeten. Goed begin van het nieuwe jaar!

• Like 3
Geplaatst:

Ja heb ik. Ga ik binnenkort aan beginnen prachtige kleur heeft ie.

Ik lig op de bank, want erg beroerd, en heb zo veel broodbak filmpjes gezien. Ik gebruik YouTube niet echt en ik zie dat er een schat aan info is verborgen. Leuk man! Heb zin om brood te bakken

• Like 1
Geplaatst:

aaah , leuk dit topic, ik bak ook regelmatig broden & gebak uit het bakboek van stefan elias. 
ik post volgende keer ook een foto want heb zo direct geen bij de hand!

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Brood was heel lekker en er was ruzie om de laatste 3 broodjes… beetje zoetig en zacht. Was niet volgens recept overigens. De dochter en ik hadden alle ingrediënten bij elkaar geknikkerd, terwijl je eerst alles zonder bloem moet roeren. Ik wil morgen dit recept opnieuw proberen zonder kindhulp en er ook foto’s van maken voor het op is.

Geplaatst:

Niet heel anders dan ik het normaal doe. Alleen die 2 minuten is clickbait, het 2x opbollen uit de video duurt al langer… + het rijzen… zien er wel heerlijk uit. Deze dingen met verse aardbeien zijn voor mij de ultieme voorjaars/zomerervaring. Maar als ik nu naar buiten kijk, moet ik nog even geduld hebben…

Geplaatst:

Ik maakte gisteren de sandwiches van njam met roger van damme;.. ze waren heerlijk

IMG_0770.thumb.jpg.761f9c2401fa9c52cd41c07b492352a6.jpg het waren overigs mini sandwiches voor mini meneertjes, 35 gram per sandwichke 

• Like 3

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Nou, mijn levain is gemaakt. Morgen waag ik me weer aan een brood die ik zelf ga opbollen… duimen maar!

Net gemaakt met een tip op YouTube (ik heb in de afgelopen weken meer yt gekeken dan in de afgelopen 10 jaar…)
Mijn zo goed als leeg geschraapte starterpot heb ik gevoed met 70 gr bloem (hij deed 100, maar vond het schraapsel te weinig voor 100 gr). Heb ik laten staan en jawel hoor! Het werd echt wat. Heb dat gebruikt voor de levain met wat starter uit de volle pot.

e500e34c6b64f24fcbb3804f8bde6df2.jpg

En dan morgen brood bakken.

• Like 2
Geplaatst:

Genoeg starter hoor.
Ik krijg zo bijna het gevoel alsof ik geen brood kan bakken

Het brood van de dag wordt een focaccia aangezien de man daar speciaal om heeft verzocht. Wel anders gemaakt dan anders nav een yt filmpje van Brian lagerstorm.
Niet gekneed, maar met een lepel gemengd… nou ja. Als je wilt weten hoe precies:

Dus alsnog aan het experimenteren geslagen hier. Benieuwd…
Geplaatst:

Sjeez wat doet hij ingewikkeld, ik word er nerveus van....

Ik gebruik voor het mengen zo'n ding:  https://www.jaysbakeshop.nl/product/2578917/deense-garde-gepersonaliseerde-deense-deegklopper

En mijn go to bakmethode is:

Ochtend 1:
50g starter uit koelkast halen en voeden met 50g bloem en 50g water. In een afgedekte pot op het aanrecht laten staan.

Avond 1:

• Deeg maken: 50g van mengel van 's morgens + 350g water + 500g bloem + 11g zout. Even mixen met de deense klopper, een vork of een lepel totdat er geen droge delen meer te zien zijn
  • ca. 1-2 uur later: 8 x stretch & fold, dus 2x per 'kwart' (ik draai de bak ongeveer 2x rond en rek en vouw het deeg aan 4 kanten

Nacht:
afgedekt op aanrechtblad laten staan (ik heb een kunststof Mepal kom met deksel, maar een mengkom met huishoudfolie ofzo of een natte theedoek werkt ook. Als je een heel koud huis hebt, kom in de oven zetten met alleen het lampje aan.

Ochtend 2:

• werkblad bestrooien met bloem.
  • Deeg uit kom schrapen met deegschraper.
  • Uitdrukken met je vinger toppen tot plat geheel.
  • In 3-en vouwen, zodat er bloem aan de buitenkant zit en 10 minuten laten rusten
  • Oven op heetste stand voorverwarmen, met pizza/broodsteen op een rek in het midden. (of als je in een pan bakt, dan evt. met pan erin maar hoeft niet). Op de bodem leg ik de bakplaat van de oven.
  • Na 10 minuten deeg weer een beetje platdrukken en voor een rond brood kun je 4 hoeken pakken en die naar het midden vouwen. Vervolgens pak je de punten ertussen in en die vouw je ook naar het midden, totdat je een ronde balvorm krijgt. Dit is wel zo'n beetje wat hij in het laatste stuk van de video doet. Een langwerpig brood kun je oprollen, bijv. zoals je een handdoek op zou rollen.
  • Dan deeg omdraaien en op ruwer oppervlak, zonder bloem, beetje draaiend tussen je handen naar je toe trekken. Dan bolt het op. Dat doe ik maar heel kort, 1 of 2 keer. 
  • Vervolgens goed bestrooien met bloem en omkeren in een rijsmandje dat voorzien is van bloem, of in een mengkom met een theedoek, bestrooid met bloem
  • Half uurtje laten staan totdat de oven op temperatuur is
  • Water koken
  • Brood omkeren op stuk bakpapier en insnijden met een mes.
  • Met 'schieter' in de oven schieten.
  • Kokend water in bakblik gieten voor stoom
  • 20 minuten op heetste stand bakken
  • dan nog 30 minuten op 200-220 graden
    Indien in pan:
  • met bakpapier en al in een braadpan of emaille pan (iig met deksel) laten zaken.
  • kokend water achterwege laten
  • 20 minuten op heetste stand bakken met deksel op de pan
  • 30 minuten zonder deksel op 200 -220 graden.
  • Like 1
Geplaatst:

Hij laat alleen 3 verschillende methodes zien. Vond het wel meevallen eigenlijk.

Focaccia was lekker. Was echt lang geleden. Had ook nog een kleine börek erbij. Weet niet of ik het de volgende x weer zo doe. Vind het dan toch moeilijker hanteerbaar. Klein stukje over trouwens. De man heeft een foto van toen ie nog heel was.

560e5faa1aeacb115e5d24709336b47a.jpg

• Like 1
Geplaatst:

En mijn go to bakmethode is:

30 minuten zonder deksel op 200 -220 graden.

Aangezien ik zo veel experimenteer laatste tijd met brood bakken, ben ik vandaag bezig met jouw go to methode. Morgenochtend afbakken. Erg nieuwsgierig naar het resultaat! Heb de wekker al iets eerder gezet, zodat ik hem voor het sporten kan afmaken en dan in de oven kan gooien. Hopelijk red ik het tijdtechnisch allemaal. Anders is het na het sporten.
Geplaatst:

Jeuj, succes! -> Ik laat deze broden na het opbollen ook wel in het rijsmandje in een plastic zak in de koelkast staan, soms wel 2 dagen ofzo. En dan als de oven op temperatuur is, meteen omkiepen op de schieter, insnijden en met stoom de oven in. 

Dus als je het niet redt, dan misschien wel even vormen en de koelkast in. Overproofing of te lang rijzen zorgt ook voor ingezakte broden.
Ik keer mijn proces ook wel eens om als ik ' s morgens weinig tijd heb. Dan zorg ik dat de broden 's avonds in het rijsmandje gaan. Dus ochtend 1 wordt dan avond 1, etc. Dan de hele nacht in plastic zak in de koelkast. Hoef ik de volgende ochtend alleen nog maar af te bakken. Eigenlijk vind ik ze dan vaak nog lekkerder, omdat ze door de langere fermentatie meer smaak ontwikkelen.

• Like 2
Geplaatst:
2 uren geleden, mdubbelm zei:

na het opbollen ook wel in het rijsmandje in een plastic zak in de koelkast staan

Ja misschien ook wel een idee als je in tijdnood komt. Mijn deeg doet de eerste rijs sowieso 48 uur in de koelkast, bevalt me uitstekend. Ik bak vrijwel alleen maar spelt of eenkoorn, met een vijfde tarwe of minder.

Van de week brood gebakken met als smaakmaker knoflook rozemarijn en tijm. Excellent!

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...