Geplaatst: 1 juli1 Jul Nogmaals gistbrood aan t bakken. Met speltmeel, rode emmer, een theelepeltje rode bietenpoeder en idem gemalen anijs. Vanwege de warmte kan ik zeker een kwart minder rijstijden aanhouden. Daar is vast een formule voor ik doe het op het oog. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 juli1 Jul En klaar! In mijn keukentje is het nu wel een paar graden warmer😉 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juli7 Jul En alweer een broodje, 2 dus. Het laatste speltmeel van de oude baal, nieuwe 5 kilo speltbloem is al binnen met dank aan @Anna3 .Deze keer weer met achterhoekse rode emmer en bietenpoeder en met een volle theelepel gedroogde tijm uit eigen tuin.De oven toch iets te lang heet gehouden daardoor is het brood net even te donker naar mijn zin, Lie vind het wel lekker.Enne Jorieke, ik heb de bovenkant van het brood nat gemaakt voordat de nigella erop ging, misschien houdt het wel beter. Ook in de vorm wat gestrooid.Hopelijk worden de volgende broodjes weer desem, het ombouwen van roggedesem naar speltdesem gaat niet zo geweldig dus ik ga het maar half half proberen, helft spelt in het desem en helft roggebloem. 7 juli7 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juli7 Jul Ja klopt! Een nieuwe oven dat helpt en ik vind het ook leuk om te doen. En lekker! Ook heb ik veel in huis, veel soorten meel vooral spelt en emmer en eenkoorn. En vind ik het leuk om bijvoorbeeld met tijm en bietenpoeder en kastanjemeel en zo te bakken. Het is zo dat ik niet bak met noten en zaden ( alleen wat strooisel op het brood) dus ben ik op zoek naar andere toevoegingen, alle tips welkom! Geelwortelpoeder in het brood, dat moet ik ook weer eens snel doen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juli7 Jul Jalapeno en kaas? Erg lekker als toevoeging van desembrood. Of chocolade en cacao, maar dat is dan bijna gebak 😃
Geplaatst: 7 juli7 Jul Verse jalapeños? Waarom niet. Heb je een recept?Een half broodje is al weer op bij de soep vanavond. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juli7 Jul Erg lekker recept van een vriendin, uit mijn hoofd met ingemaakte uit de Turkse winkel. Zal het even navragen.
Geplaatst: 7 juli7 Jul Mooi! Op zoek naar de Turkse winkel. Heb je ook een beetje weet van hoeveelheden @Arja ? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juli7 Jul Ehm gewoon wat van die schijfjes jalapeno en stukjes kaas (gewone harde Nederlandse kaas) erin rollen en dan de laatste keer rijzen en bakken. En aanpassen als je het te veel of te weinig vindt.
Geplaatst: 8 juli8 Jul @moderator en/of @[mention= rel=]rorror[/mention] ik kan nog steeds niet citeren. Werd er weer uitgegooid. Dus de app gaat dan uit en ben in het hoofdscherm van mijn mobiel weer terug. Dat gezegd hebbende @@appelvrouw je kunt schijfjes jalapeño bij elke supermarkt kopen. Hoef je dus niet speciaal naar een Turkse winkel te gaan.
Geplaatst: 8 juli8 Jul Je kunt ook nog steeds geen namen noemen en geen smileys posten die zichtbaar zijn voor ons. Stomme Tapatalk... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 juli8 Jul @@jorieke123 ook geen berichten uit mijn inbox lezen blijkbaar… zucht. Inderdaad stomme Tapatalk.
Geplaatst: 9 juli9 Jul @appelvrouw ken je toevallig het traditionele Zeeuwse brood met saffraan? Wij aten dat vroeger wel eens, erg lekker.Ik vroeg me af of je een reden hebt waarom je speciaal deze meelsoorten gebruikt. Omdat ze je beter bevallen? Het zijn nl de soorten die mij goed bekomen.En heb je dan ook weleens kefir als desem gebruikt? Dat bevalt mij ook goed.Misschien heb je dit allemaal al lang gedeeld, maar ik kon het niet binnen een niet al te lange tijd vinden
Geplaatst: 9 juli9 Jul Ja ik eet gewoon liever spelt brood en of desem brood maar eet ook wel tarwe. Vroeger was ook wel wat fanatieker met de spelt en heb ik wel het idee dat ik het beter verdraag. Maar misschien is de smaak wél doorslag gevend.Hoe doe je dat dan met kefir?Ik ben trouwens geen kefir liefhebber ik maakte de drankjes vroeger wel maar niet meer. 10 juli10 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juli10 Jul Grappig dat jij spelt lekker vindt. Ik kan maar weinig tarwe per dag verdragen, maar misschien dat ik het daarom zoooo lekker vind😋 , lekkerder dan spelt.Als je geen liefhebber van kefir bent en als je ook niet op zoek bent naar een desem die je verdraagt dan zou ik je de desem van kefir niet aanraden, dat wordt dan te ingewikkeld.Je maakt hem door de kefir met het meel te laten fermenteren.Als jij of een ander geïnteresseerd is dan wil ik het wel noteren.O.a. uit het boekje van Peter Bauwens over kefir. 10 juli10 Jul aangepast door CJodokus
Geplaatst: 10 juli10 Jul Nee doe die moeite maar niet voor mij ik zal het niet gebruiken. Misschien dat een ander het wil weten? Arja, ja chocola in je brood. ik heb wel eens brood met ( espresso) koffie en stukjes chocola gebakken dat was behoorlijk lekker. Ga ik vast nog eens doen. Nu zoek ik meer hartige recepten. De pepers zijn al in mijn buurt👍, misschien van de week nog bakken anders na de vakantie. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juli10 Jul 1 uur terug, appelvrouw zei:behoorlijk lekkernou! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 juli10 Jul 4 hours ago, appelvrouw said:brood met ( espresso) koffie en stukjes chocola gebakken dat was behoorlijk lekker.Ohh dat klinkt ook goed. Nog even wachten tot de volgende mtfd. 😇Mijn vriendin bakt soms met cacao door het deeg, en dan chocolade chips erdoor kneden voor de laatste rijs.
Geplaatst: 12 juli12 Jul @appelvrouw Broodje met spinazie en feta is ook erg lekker. En je krijgt groen brood
Geplaatst: 12 juli12 Jul O groen brood ja leuk! De kaas in aardige blokjes zeker dan gaat die feta niet verdwijnen in het brood. Die ga ik ook zeker proberen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.