Arja Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 Als ik met de timer bak, gebruik ik ook droge gist. Maar tegenwoordig bak ik meestal overdag en gebruik ik verse gist. Die gaat onderin het blik, met het water en de suiker. Daar bovenop het meel. Bij het mengen wordt het prima verdeeld, ik hoef het niet te verkruimelen, zie geen verschil. Quote
HuubvG Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 Dan doe je het zout op het mee? Het gaat erom dat zout en gist zo lang mogelijk gescheiden blijven toch? Quote
Arja Geplaatst: 7 juni 2022 Geplaatst: 7 juni 2022 (aangepast) Als ik de timer gebruik doe ik onderin het water+olie+suiker, dan meel er bovenop, en daarop zout in de ene hoek en droge gist in de andere. Ik bak de laatste tijd trouwens meestal zonder zout ivm dieet partner. Als ik overdag bak, kiep ik alles gewoon in het water, hij gaat toch meteen mengen. 7 juni 2022 aangepast door Arja 2 Quote
Mellie Geplaatst: 21 juni 2022 Geplaatst: 21 juni 2022 Ik maak vandaag weer eens een brood. En dan gelijk 3. Ik ben bezig met een recept van levine van doorn; driegranendesembrood met zaadjes. Het deed is inderdaad erg plakkerig. Ik ga de ene helft in een pan maken. Of misschien cakevorm. Ben er nog niet over uit. En de andere helft van het deeg wil ik weer eens trachtten op te bollen. Hoe vaker ik zeg dat ik dat niet kan, hoe groter die hobbel is waar ik overheen moet. Dus ik kan dat echt heeeeel goed. Ook maak ik een bakplaat focaccia. Veel knoflookpasta en olijfolie vandaag. Vanavond selectie deegwaren dus met soep en salade. Quote
Mellie Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 Deeg was mooi gerezen. Ik heb er 1 zelf opgebold. Ik vind hem nog niet echt strak eruit zien, maar het is wel de beste tot nog toe. Ik heb er nog wat extra sesamnzaadjes over gestrooid. Was een heel knapperig en luchtig brood. Deze zat in een vorm. Duidelijk strakker geworden. Het deeg was heel luchtig en de korst was krokant. Echt wel trots op eigenlijk. De focaccia had ik een leermomentje. De knoflookpasta verbrand… dus de volgende x zonder. Het ziet er ook heel donker uit, maar smaakte heerlijk. Ook een zacht en luchtig deeg.Heb beide degen ditmaal in de zon te rijzen gelegd, want ik vind het altijd tergend langzaam gaan in huis. Dat scheelde aanzienlijk moet ik zeggen. Ik was wel bang dat het deeg daardoor zuurder zou worden, maar dat was gelukkig niet zo. 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 Het wordt juist zuurder als het koud rijst. En mooie broden! ik doe idd pesto oid pas nadat het uit de oven komt erop, nu paar keer wat za’atar vermengd met olie erop gekwast - aanrader! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 juni 2022 Geplaatst: 23 juni 2022 Jaaaa ik was ook heel blij. Het voelde ook best strak aan, want zo’n brood moet dan ook opgetild worden en de oven in. Normaal glibbert het dan alle kanten op, omdat het opbollen gewoon niet is gelukt. Het recept vond dat het trouwens genoeg voor 2 broden was. Vond ik niet. Dat waren wel mini broodjes. Recept van 500 gr bloem is wat mij betreft 1 brood. Maar zo kon ik mooi oefenen en niet het risico lopen alleen maar een mislukking te hebben. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2022 Geplaatst: 23 juni 2022 Ook uit een kookboek van Levine brood met gember, bosui en shirachisaus gemaakt..zoooo lekker 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Weer zo'n mooi broodje van @Anna3. Sorry dat de foto wat minder is. Ik kan geen nieuwe maken want hij is al op! 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Met koekkruiden, rozijnen en pecannoten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Grappig ik had al zo’n vermoeden dat het een dergelijk brood zou zijn. Hij heeft vast heerlijk gesmaakt! Ik vraag me af hoe cake achtig het brood dan wordt met koekkruiden erbij of smaakt het dan juist kruidig? Quote
HuubvG Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 (aangepast) En ik heb voor de tweede maal een broodmachine gescoord bij de Kringloopwinkel. Ditmaal een nieuwe, ongebruikte, in plaats van een gebruikte die bij de eerste keer proberen met een rotklap stuk ging. Alleen de gebruiksaanwijzing is er niet bij, maar die vind ik online wel. Binnenkort meer over de bevindingen. Ik ga straks naar (zie edit) om T65 meel te halen. Niet alleen voor in de machine, maar het brood dat ik daarnaast met de hand wil maken is Frans stokbrood. Tot nu toe nooit gelukt, maar na het bekijken van tutorials denk ik dat er kansen zijn op beter. Edit: naam en plaats van winkel verwijderd, ongezellige lui, maak ik geen reclame voor, klantonvriendelijke zaak. Voor mij dan. 3 september 2022 aangepast door HuubvG zie edit 5 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Oh dat brood was gewoon weer heerlijk hoor, zoals al Anna haar baksels Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Oh dat brood was gewoon weer heerlijk hoor, zoals al Anna haar baksels Maar niet cakeachtig met de koekkruiden? Quote
Arja Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Ik denk dat het alleen cakeachtig smaakt als je er flink suiker bij doet. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Nee, zeker niet cakeachtig, gewoon lekker kruidig als een kerststol ofzo. Maar dan ook weer niet als een kerststol. Tja ik kan het niet uitleggen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 26 augustus 2022 Geplaatst: 26 augustus 2022 De broodbakmachine doet het! De handleiding uitgeprint en 'gebonden'. Een eerste broodje geprobeerd en het is nog gelukt ook! Ik heb wel direct een miniprecisieweegschaal besteld. Die ik nu gebruik is goed voor meel en water, maar voor de kleine beetjes gist, suiker, zout is die niet zuiver, merkte ik. Bij de droge gist sloeg die niet eens uit en er zat toch 11 gram in het zakje. Deze broodbakmachine gaat mij helpen want kneden met de hand is niet mijn sterkste kant, maar wel mijn zwakste. Dus blij met de machine en nu kijken naar recepten voor het lekkerste brood, en uitproberen maar. 6 Quote
Lia56 Geplaatst: 27 augustus 2022 Geplaatst: 27 augustus 2022 Top... niks lekkerder dan vers gemaakt brood . Voor hoeveel gram is deze machine? Quote
HuubvG Geplaatst: 27 augustus 2022 Geplaatst: 27 augustus 2022 Ja! Het hoort helemaal bij zelf doen. Nu laat ik de machine het meeste werk wel doen, maar die kan ik naar mijn hand zetten. Evenals wat er in gaat. De machine kan broden van 600 en 900 gram bakken. Naast wit-, Frans-, volkoren-, krenten, noten- en pittenbrood kan die ook cake en jam maken. 3 Quote
Arja Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Tip voor de broodbakkers: bij Welkoop zijn tot en met 18 september de Soezie broodmelen en -mixen in de aanbieding. 2 + 1 gratis. Ik heb dus even ingeslagen, gisteren besteld en vandaag werd het al bezorgd. Houdbaarheidsdatum tot nov 23 en jan 24, dus dat zit wel goed. Gratis bezorgd vanaf 40 euro. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Ik heb er naar staan kijken bij de wel koop eergisteren maar heb ze toch niet meegenomen..ik was toch een beetje bang dat de mix me niet beviel en om dan drie pakken van enkele kilo’s te hebben vond ik wat veel. Ze hadden wel parel suiker, daar ben ik erg blij mee! Dus binnenkort bak ik suikerbrood. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Ik probeer mijn starter weer aan de praat te krijgen na de vakantie…. Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Roggemeel doet wonderen! Dan krijg ik het zelfs na 3 weken vakantie weer aan de praat. Mijn starter staat wel altijd in de koelkast trouwens. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.