Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn tomaten zijn ziek. Maar wat is het en valt er nog iets te redden? Bruine stammetjes en het blad is ook niet on over naar huis te schrijven. Ze staan in de volle grond.

a2d09199738087aee5570730121200eb.jpg

0fd6b483e119adda82ce8fc07f40507a.jpg

De meeste tomaten willennnog wel rijpen, maar dan zien ze er neusrotterig uit, maar wordt dan wel rood. De rotte plek blijft groengelig. Onder het mom van een foto zegt meer dan duizend woorden:

c1ce1604250fd3eac8298cd661a2d466.jpg

Het merendeel van de planten heb ik eruit gehaald en in de kliko gedaan. Bij een paar die wel aangetast zijn, maar nog gezond uitziende tomaten (lijken te) hebben, heb ik ze laten zitten na wat snoeiwerk. Wat is het denken jullie en zal ik maar alles weghalen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Zo, dat is wel een flinke aantasting van phytophthora! Daar is niks aan te redden meer. Je kunt de onrijpe tomaten nog plukken en binnen verder laten rijpen (tip: met een banaan erbij), maar aan de planten valt niks te doen. Die kun je het beste ruimen en niet op de composthoop gooien.

Mocht je komende jaren hier ook last van krijgen, dan kun je het beste zo snel mogelijk de aangetaste delen van de plant verwijderen en dan hopen dat het zich niet zo snel uitbreid.

Geplaatst:

Ja ik had wat meer gegoogled en gekeken naar foto's. Was net overtuigd, maar mijn topic was nog niet online en ter goedkeuring van de moderator.

Baal echt zo verschrikkelijk hiervan. Ben alles eruit aan het trekken.

Jank jank jank... echt. Grrrrr

Geplaatst:

5f976d9d2fdcba211bb8fc6c2d19fbed.jpg

Nog een emmer vol met groen spul... hier en daar een bijna rijpe tomaat.

Ik heb nog 3 tomatenplanten over die er gezond uitzien, maar denk dat die misschien ook wel besmet zijn. Ik was zo naïef om te denken dat die bruine plekken kwamen van het onhandig en gejaagd opbinden met koters. Waren ook veel tomaten gesneuveld, dus dacht aanvankelijk dat we te hardhandig waren geweest.

Geplaatst:

Heel vervelend en sneu inderdaad! Voor mij de reden geweest om geen tomaten meer buiten te zetten. Deze aantasting is inderdaad wel heftig maar het gaat buiten ook razendsnel. De tomaten die je van de planten hebt afgehaald zou ik zo snel mogelijk verwerken, je zult zien dat deze binnen de kortste keren ook ziek worden vanaf het steeltje. Als je goed had opgelet denk ik dat je al eerder vlekken op de bladeren hebt gehad, de bruine plekken in de steel is meestal pas later in de infectie van de plant.

Zo snel mogelijk alles in de kliko gooien en volgend jaar goed je planten controleren en als het kan een dakje erboven. Als je de besmette bladeren weg blijft knippen kun je het vaak nog wel wat uitstellen en voorkom je deze mate van infectie.

Sterkte!

Geplaatst:

Die bruine plekken had ik gezien, maar dacht heel naïef dat het kwam door hardhandig opbinden wat vorige week aan de orde was. Ik heb tomaten altijd buiten gehad en heb dit nog nooit eerder gezien. Echt zo balen, maar in elk geval een flinke ervaring rijker voor een komende oogst.

Geplaatst:

Hoi Mellie,

dat is bij de meeste tomatenrassen het geval bij buitenteelt. Heb je de eerder jaren geluk gehad. Voor volgend jaar inderdaad resistente rassen kopen. Dat doe ik ook en gaat stuk beter.

Te koop bij onder andere:

http://www.fruitlent.nl/verkoop/tomatenzaden_aardappelziekteresistent.html

geen aandelen bij maar wel ervaring mee. Staat ook erg nuttige info.

Ik wens je volgend jaar meer succes!

Geplaatst: (aangepast)

Dank je wel Ton voor de link en de digitale troost!

Heb ik nu meer risico komend seizoen op deze ellende? Moet ik nog iets met of aan de grond doen?

Sinds mijn 15e moestuinier ik en nooit eerder gehad met tomaten die altijd buiten hebben gestaan (dus al zo'n 15 jaar!). Heb ik al die jaren zo veel mazzel gehad? Nu word ik wel een beetje bang voor het nieuwe moesseizoen

Even een editje... heb me spontaan wel eeg oud gemaakt. Misschien voelde het als 20 jaar moestuinieren

aangepast door Gast
Geplaatst:

Dan heb je de jaren ervoor gewoon geluk gehad en zat je waarschijnlijk toevallig in een gebied met geen of weinig Phytopththora. Wanneer het regent heeft natuurlijk ook invloed.

Maar bij ons is het echt elk jaar raak (had ooit 20 verschillende soorten staan, begonnen net te rijpen, zag er prachtig uit... had een afdakje maar het was steeds mooi weer dus het plastic er niet helemaal overheen. En toen regende het en drie dagen later was alles bruin... Dáár heb ik wel wat van geleerd. ).

Maar je hebt nu de hele winter de tijd om je in te lezen op het onderwerp en plannen voor volgend jaar te maken.

Geplaatst:

Ja érg

Maar niet bang zijn en inderdaad resistente rassen kopen voor volgend jaar. Ik ben daar ook erg blij mee

Maar wat bedoel je nou met "mijn topic was nog niet online en ter goedkeuring van de moderator"?

Alles komt hier toch rechtstreeks op het forum?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Pffff, volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Als ik de kale plekken in de moestuin zie, moet ik mezelf echt inhouden om niet te huilen. Ben nogal melodramatisch ingesteld vrees ik! Doet me echt pijn.

Over mijn topic Speets: bij mij in elk geval niet hoor! Bij elke topic die ik heb gestart, krijg ik een melding dat die wordt geplaatst zodra de moderator deze heeft goedgekeurd. Denk dat er een vinkje achter mijn naam staat?

Geplaatst:

Huh, wat gek... topicgoedkeuring? Dat ben ik nooit tegengekomen... kan een mod daar uitleg over geven?

En Mellie, mijn tomatentrauma heeft ook jaren geduurd voordat het gesleten was... Dus geef jezelf de tijd om het verlies te verwerken.

Geplaatst:

Ah lief van je Erny. Fijn dat je snapt dat het echt een verlies is. Is moeilijk uit te leggen aan de meeste mensen dat ik dat echt zo voel.

Goh, ik word nu wel heel nieuwsgierig waarom ik een goedkeuring moet krijgen voor plaatsing! Omdat ik zwart ben zeker

Geplaatst:

Die Phytophtora is toch wel een grote boosdoener bij tomaten, merk ik ook. Met aardappelen kun je het op tenminste twee manieren voor zijn; vroeg zijn, met vroege rassen, en de knol sparen door het loof er af te halen als dat is aangetast.

Ik ben wel verbaasd dat je al 20 jaar tomaten teelt en nog niet eerder in aanraking bent gekomen met deze ziekte!

Ik heb wel een vraag over dat beroemde 'afdakje' waar velen hier zoveel goeds inzien. Ik snap dat het helpt tegen regen, maar mijn tomaten zijn het grootste deel van een etmaal nat vanwege dauw, dus ook als het gewoon mooi en droog weer is. Een afdakje houdt geen dauw tegen, schat ik, en misschien heb ik wat meer dauw als een ander - waterrijke provincie, moerassig natuurgebied - maar jullie hebben toch ook wel dauw? Of toch veel minder?

Geplaatst:

Sja, kennelijk ben ik een bofkont op tomatengebied geweest! Ik heb er natuurlijk wel eens wat over gelezen, maar totaal niet in verdiept omdat ik er nooit last van heb gehad. Ik heb ook stiekem gedacht dat het een beetje overdreven was dat pytho gedoe en afdakjes en resistente rassen enz enz. Tot nu. Hoe naïef van me... echt een rotziekte zeg!

Hier is natuurlijk ook dauw, in de ochtend is alles kletsnat. Daarnaast zit ik ook nog eens in een waterrijke omgeving wat het misschien wel erger maakt? Ik weet het niet. Het lijkt mij ook stug dat een afdakje de oplossing tegen vocht is, want dauw blijf je houden zoals je zegt.

Geplaatst:

Echt vervelend voor je Mellie!

Ik heb er ook ervaring mee gehad en het is zo zonde. Kleine tomaatjes kunnen buiten maar de grotere ofwel in kas of onder een afdak.

Ik heb het bij de aangekochte tomatenplanten eerder ook gehad in een tunnelkas. Ik denk dat er te weinig ontluchting was.

De Phytophtora houdt van een koel en nat klimaat en de infectie stopt als het warmer is dan 25graden. Het zit in de grond en de sporen kunnen wel 3jaar in de grond blijven. Heb je aardappelen gehad?

Is de de plaats van de tomaten op een hele andere plaats? Heb je ze goed latenventileren door tijdig te dieven? Misschien dat dit iets verklaard?

Geplaatst:

Bij het ruimen van de planten even goed erop letten dat je dit voorzichtig doet om verspreiding te voorkomen. En de besmette planten in de kliko.

Geplaatst:

3 jaar in de grond???

Jeetje zo groot is mijn moestuin helemaal niet! Wat een aanslag... kan daar dus geen tomaten meer zetten komende jaren. Bah...

Het is ook echt mijn eigen schuld geweest als ik dit zo lees. Weinig kunnen ventileren. Op een gegeven moment groeide alles tegen elkaar aan en door elkaar heen. Met 3 kleintjes heb ik er ook veel minder tijd en aandacht voor dan ze zouden moeten krijgen.... nu voel ik me nóg schuldiger. Heb de plaag zelf over mijn planten afgeroepen.

Geplaatst:
Omdat ik zwart ben zeker

Wat een verbeelding

Maar serieus: beroerd is het wel, voor een tomatenfan zoals jij.

Je loopt je er maanden op te verheugen en dan storten al je fijne tomatenplannetjes in...

Uithuilen en vooruit kijken: nog een maandje of wat en je kan al weer nieuwe - resistente - gaan zaaien

Hier geen dauw in de kas. Ik heb veel blad eraf gehaald en er staat dag en nacht een halve wand open.

Én ik heb geen sloot naast de tuin, dat zal ook schelen ja.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat goedkeuring-verhaal komt volgens mij omdat je dan niet of niet goed bent aangemeld ofzo? Via een ander apparaat post? Er was iets mee, het komt bijna nooit voor. Volgens mij is er al eens eerder een vraag over geweest... wacht even, ik zoek

Edit: in 2016 was het ook ineens een paar keer, en toen antwoordde Jorg dit:

Dat is inderdaad heel vreemd. Het bericht daarna is echter een exact kopie, en wel met de juiste gebruikersnaam. Dus de anonieme berichten heb ik verwijderd. Even in de gaten houden, lijkt software gerelateerd (misschien wel TAPTATALK APP) maar nog nooit eerder gezien. Zover ik weet zijn er ook geen instellingen veranderd in de rubriek. Ik kan zelf als gast ook geen berichten plaatsen.

(ik ga er even van uit dat hij het goed vind dat ik hem quote, aangezien hij dat in het moderator-gedeelte had gepost en dus niet op het forum zelf.)

Misschien kan hij ondertussen meer uitleggen

Geplaatst:

Niet zo'n paniek zaaien hè.

post344397.html?hilit=tomatenziekte%20planten#p344397

Verder heb ik toch weer kunnen constateren dat vroege tomatenplantjes het in deze contreien het beste doen:

ook dit jaar hebben de augustus regens de meeste late planten om zeep geholpen toen ze nog met produceren bezig waren. Alleen een paar planten in de pot op een beschutte plek leven nog. En ja wij hebben ook sloot naast de tuin, en ook ik heb de neiging ze te dicht bij elkaar te planten.

Ondertussen had ik mooi wel al 6 liter tomatensaus en ketchup kunnen scoren. Van die uit de pot kunnen we de komende maand nog elke dag wat eten.

Dus vooral lekkere tomaten zetten en vroeg (1e week van maart) beginnen, bij mij dan.

Geplaatst:
Dat goedkeuring-verhaal komt volgens mij omdat je dan niet of niet goed bent aangemeld ofzo? Via een ander apparaat post? Er was iets mee, het komt bijna nooit voor.

Ik log altijd in met mijn mobiel en ben bij mijn weten gewoon aangemeld. Volgens mij heb ik maar 1 x gehad dat mijn topic direct werd gepost. Niet dat ik nou zo veel topics heb geopend, maar het valt me elke x op dat ik de melding krijg dat deze ter goedkeuring ligt bij de moderator. Is wel wat vaker dan 'bijna nooit' bij mij

Ik ben dan wel nieuwsgierig waar het aan ligt! Welke moderator heeft het antwoord?

Geplaatst:
Omdat ik zwart ben zeker

Wat een verbeelding

Uithuilen en vooruit kijken: nog een maandje of wat en je kan al weer nieuwe - resistente - gaan zaaien

Gheghhhe ik zei toch melodramatisch

Maar over een maand of wat al zaaien zeg je. Is dat niet heel vroeg? Had nu in feb voorgezaaid en ik heb echt enorm naar mei uitgekeken omdat de planten al zo groot waren. Dan heb je toch gigantische planten? Of doe je dan wat anders..?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...