Ga naar inhoud

Knoflook ervaringen 2017-2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoveel uitval zou toch niet nodig moeten zijn. Misschien zat er al een begin van rot in voor het poten?

Zelf bewaren is beter volgens mij, dan hang je ze los in strengen op, op een plek die wat doorwaait, op die manier zorg je er beter voor dan bij telers mogelijk is, want vanwege de grote hoeveelheden worden ze daar normaal in bakken gestapeld. Ook spoelen telers ze nog wel eens schoon na het oogsten, dan presenteren ze beter, maar de kans op rot wordt wel groter.

In de supermarkt zie ik nauwelijks rot, maar misschien is er wat opgespoten, of hebben die nog grootschaliger producenten geavanceerdere klimaatcontrôle of zo, dat weet ik verder niet. Maar als je zelf maar enkele tientallen bollen bewaart kun je daar heel goed zelf voor zorgen.

De vorst hoort eigenlijk niet de schuld te krijgen, maar om af te dekken lijkt toch wel verstandig. Zowel vorig jaar als dit jaar had ik wat vorstschade, dus ik ga er een stevige mulchlaag overheen doen na het poten volgende keer. Die bescherming van Warmoezenier van een paar berichten terug vind ik mooi.

Geplaatst:

Ow Erny.....dat klinkt hoopvol

Roeier, misschien is het een combi geweest van te lang nat en die paar keer flink vorst eroverheen. Ik moet eerlijk zijn...sommige soortjes van Eemlook zagen er ook niet al te best uit vorig najaar...ze zeiden zelf ook een slecht knoflookjaar te hebben gehad. Maar goed....we wachten af en blijven positief. Een paar bollen is altijd beter als helemaal niets....en zoooo erg is het nu ook weer niet. Maar ja wel wat uitval jammer genoeg

Geplaatst:

Mijn knoflook heb ik pas laat gezet ivm de verhuizing in december/januari. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Zoals ik het nu zie komt het mooi op. Ik heb elke soort (had er 11) in een stapelbare stenen bloembak gezet in een cirkel waardoor het op een bloem lijkt, vond het wel grappig. Het lijkt vooralsnog goed op te komen..50ac46b7d2bc281782b4f94752512da1.jpg

Geplaatst:

Mijn knoflook 'avontuur'

Zo goed als geen uitval bij de soorten die ik koos.

Ook Rose de Lautrec doet het goed, de knollen zelf en hoe groot ze uiteindelijk gaan worden daar kan ik natuurlijk nog niets over zeggen.

Geen idee hoeveel onder nul het bij jullie was, hier vroor het alvast dat het kraakte...

Mss doen ze het beter dan bij sommige onder jullie omdat ze redelijk beschut stonden.

Alles staat in een verhoogde Azobébak van +/- 25 cm, ik plaatste er voor de winter nog een 2e bovenop, deze gaat er komende week eraf nadat ik zijn plekje heb klaargemaakt.

Het oosten van de moestuin is beschermd door een hoogstam fruitgaard (notelaars, kastanje, appels, peren, pruimen etc.), het Westen is afgeschermd door mijn serre die een stukje op de eerste foto staat, het noorden is begrensd met laagstam fruitbomen en een berging.

Het gereserveerde vak:

Knoflookvak201822311523717287.jpg

Rose de Lautrec:

Rose-de-Lautrec85711523717537.jpg

Germidour:

Germidour89401523717415.jpg

Morado:

Morado56701523717394.jpg

Oosterdel:

Oosterdel81611523717435.jpg

Valverde:

Valverde30261523717347.jpg

Purple Glazer:

Morado56701523717394.jpg

Olifanten:

Olifantenknoflook11701523717329.jpg

Benieuwd of de verschillen in smaak groot zijn.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Zoals iedereen teel ik voor de bollen. Daarnaast zet ik er een aantal voor het loof (rauw, fijngesneden: lekker).

Tot nu toe doe ik de loofteelt in bakken. Daar stop ik mee, want dat groeit een stuk slechter dan in de volle grond.

2018050512560980901525670619.jpg

2018050512552599671525670621.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Roest alweer hier. Dat begon vorig jaar begin Mei ook. Ik ga geen aangetaste bladeren wegknippen, dat hielp vorig jaar niet. Betere grond heeft dus ook niets geholpen. Bakmeel door het water om het te vertragen kan ik nog naar kijken.

Ik zal wel weer vroeger moeten oogsten dan bedoeld, maar ik geloof wel dat het een beter knoflookjaar is dan verleden jaar.

Geplaatst:

Als ik jouw knoflook zie Carina, blijven die van mij wel heel erg achter. En dan bedoel ik ook echt aanzienlijk. Prachtig veldje knoflook heb je bij elkaar gesprokkeld!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Heb hier de gewone knoflook uit de winkel en Rose d'Auvergne staan. Groeien goed, de knoflook in de cementbak wat minder dan die in de volle grond, maar ja, al doende leert men.

Heb wel veel last van het elzenhaantje, die larven hebben een vraatzucht waar je u tegen zegt! Dus dagelijks vang ik die weg en tot nu toe lijkt dat te helpen.

Geplaatst:

Hier ook al weer roest. Ze zien er ook een beetje verdroogd uit en ik heb al verscheidene bloemstengels gezien en weggeknipt. Inmiddels heb ik ze al twee keer water gegeven, terwijl ik dat eigenlijk nooit doe. Maar ze hebben het verdient voor al die groenheid in de winter.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Helaas ook beginnende roest:

2018051313085749791526213021.jpg

Zonet gespoten met baking soda. En -net zoals eerdere jaren- wéér vergeten om er een paar niet te spuiten, om het verschil te gaan zien. Als er al verschil te zien zou zijn ...

.

Gelukkig is de bolvorming al begonnen. Eentje vroegtijdig geoogst:

2018051313572778881526213020.jpg

Dit proefkonijn gaat straks geproefd worden. Teentjes heel kort meebakken en even meestoven, het loof (alleen het prei-achtige gedeelte) fijn snipperen en pas bij opdienen toevoegen.

Geplaatst:

En de winnaar in de teeltwedstrijd Roest 2017 - 2018 is, in een herhaling van het jaar daarvoor: ROEIER!

40281306550_18a20c6409_b.jpg

Die titel, daar ben ik mee getrouwd, roest moet van kou en droogte houden. Niet alles zit zo dik onder de roest. De Pskem staat er nog opvallend fris bij. Als ik dat nou vergelijk met de Wonha, die kwam pas boven de grond in Maart, en toen dacht ik, die gaat de rest nog verslaan, maar die is nu alweer aan het vergelen. De Pskem, die het eerste uit de startblokken was, blijkt ook de langste adem te hebben, heeft de hele tijd onverstoorbaar en gestaag doorgegroeid.

Leuk aan de Pskem in z'n groeivorm is ook dat hij zo bewust z'n bladen vanaf het begin de zijkanten opstuurt.

41369178844_463d1e762d_b.jpg

Geplaatst:

De knoflook staat er bij mij nog goed bij. Alleen de planten die ik in het voorjaar verplant heb van planten die ik vergeten ben op te graven zijn minder groot geworden. Ik verwacht dat deze planten ook niet erg indrukwekkend worden. Dat gezegd de planten die ik in het najaar al gezet heb staan er schitterend bij. Sommige rassen tot een meter hoog en dikke preiachtige stengels, dat geldt natuurlijk niet voor alle rassen. Sommige rassen zijn zo dik als je van knoflook verwacht en ook zo hoog, maar er zitten reuzen tussen. Hopelijk krijg ik ook mooie knoflooktenen.

Music was slecht (een liefhebber van woelmuizen) en eigenlijk is de Olifantknoflook ook zwak, want die is ergens in het voorjaar opgegeten door slakken (de top) en hersteld zich niet. Ik denk dat ik volgend jaar dan ook geen Olifantknoflook meer plant, want er staan prachtige rassen tussen die wel nog helemaal in orde zijn.

Geplaatst:

Oeh, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Had nog niet aan de roest gedacht maar zal vandaag of morgen gelijk een bakingsodaspuitrondje doen ter preventie.

Geplaatst:

Ik heb ook wel wat roest, maar volgens mij valt het allemaal nog wel mee.

De boel probeert hier wel massaal in bloei te schieten. Ik ruk al die bloemstengels eruit, heb nu een hele zak in de koelkast liggen om iets (pesto?) mee te doen. Komt door dat achterlijke weer natuurlijk. De winterprei (met ook wat roestplekjes) schiet ook in bloei, dus die ben ik nu alsmaar aan het oogsten en aan het eten.

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst knoflook gekweekt in de kas, ze zijn al bijna klaar voor de oogst maar ik zit straks met een grote leegte in de kas. Wat kan ik nu nog zaaien om daar neer te zetten straks? Te laat voor aubergines/paprikas denk ik?

Geplaatst:

Ondanks dat sommige soorten van de knoflook het af hebben laten weten, na die vreemde natte kwakkel winter (rose de lautrec en nog twee, drie andere soortjes. Ben ik na vandaag tot de conclusie gekomen dat ik toch nog een redelijk oogst zal hebben aan knoflook gelukkig maar. Het zal lang niet zoveel zijn als vorig jaar, maar mag niet klagen. Als het mooie weer nu ook wat aanhoud dan gaat het helemaal goed komen. Sommige stelen van de knoflook zijn in de laatste vier weken zo veel dikker geworden. En roest heb ik tot nu toe nog niet gespot....wel wat droge toppen. Maar dat geeft niet.

Kortom ben helemaal blij

Geplaatst:

Zonet weer een test exemplaar (de gewone Spaanse, van AH) geoogst. Nog te vroeg, ze kunnen nog wel twee a vier weken. Wel al veelbelovend:

2018052712372298811527419342.jpg

Ernaast ligt eentje van vorig jaar (een van de grootste, toen erg veel roest, ik moest te vroeg oogsten).

Dit jaar heeft de roest (nog) niet erg doorgezet. Of dat door het eenmalig een beetje spuiten met bakingsoda komt, of door het prachtige droge weer? Ik denk het tweede.

Edit: even opgezocht: Vorig jaar, erg kleine bollen, te vroeg moeten oogsten door roest, geen enkel groen stukje meer te zien. Dat was op 26 juni 2017.

Nu, 27 mei 2018, zijn de bollen al een stuk groter, en belangrijker: nog mooi groen. Dit wordt voor mij, en wellicht voor iedereen, een uitstekend knoflookjaar!

Geplaatst:

Ik vind dat nogal een verschil, Henk! Vergis ik me trouwens, of waren die wortels al bijna weg bij die van dit jaar - het ziet er op de foto haast uit als droog stro, en als dat zo is dan is dit het misschien wel.

Bij mij zet de roest ook niet echt door, wel vergeling, maar weinig roest. Heb ook met wat natriumbicarbonaat besprenkeld eerder deze maand.

Even een vraagje aan mensen die Wonha of Eden Rose gehad hebben; kregen jullie wel bloemstengels? Bij mij maakt de Pskem prachtig gekrulde bloemstengels, maar de Wonha en de Eden Rose, die geler zijn, hebben (nog?) geen bloemstengels. Het zijn wel hardnekken, de bolletjes die ik erin heb gedaan hadden ook duidelijk een stengel in het midden.

Ik laat ze trouwens zitten, de bloemstengels, ze zijn mooi en het effect op de bol is gering. Ik ben nog een studie tegengekomen, daar werd onderzocht wat het effect was op de bolgrootte was van het machinaal weghalen van de bloemstengels. Bij dat machinaal weghalen werd ook nog wel eens een topblad meegenomen, en dan bleek het averechts te werken; de bollen werden minder groot, want die topbladen zijn belangrijk voor een goede bolgrootte.

In het begin van de studie gaat het over de afstanden bij het poten, maar het totale stukje is maar een paar bladzijden, dus best interessant om even te lezen: https://www.ridgetownc.com/research/documents/zandstra_garlica0.pdf.

Geplaatst:

Bij mij staat de knoflook er ook nog mooi bij. Sommige kleuren ook al geel. Ik heb nog geen roest waargenomen. De vergeten planten die ik in het voorjaar netjes in de nieuwe rij wilde zetten had ik beter kunnen laten staan. Deze zullen van slechte kwaliteit zijn, omdat ze nauwelijks verder gegroeid zijn.

Dat gezegd alle rijen die in het najaar geplant zijn zullen denk ik goede bollen gaan opleveren. De olifant knoflook en music zijn bij mij matige rassen, omdat woelmuizen ze lekker vinden. Van Music zijn de bollen opgegeten en bij de Olifant knoflook het loof. Ze herstellen hier niet van.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb mijn look dit jaar (eigenlijk verleden jaar) in de kruidenbak gepland samen met de bieslook

Voolopig staat ie er nog steeds.

IMG2018051720071982721527506130.jpg

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...