Nicom Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Deze plant ben ik dus echt gek op, prachtige bloemen en een heerlijke geur. Maar zodra het kouder wordt sterft deze af in de tuin. Ik heb geprobeerd zonder succes volwassen planten te overwinteren op een lage temperatuur. Stekjes wortelen gaat erg moeizaam en binnenshuis leven ze bij mij niet lang in de winter. Iemand een idee hoe ik deze soort kan vermeerderen zodat ik niet weer ieder jaar nieuw plantjes hoef te kopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 (edited) Ik ben ook erg gecharmeerd van deze plant. Vandaar dat ik regelmatig een stekje neem en blijf plukken van de nieuwe stekken, zodat ze niet te groot worden. Bij mij wortelen ze gemakkelijk in een glas met water, maar ze staan ook warm en licht, binnen. Ze zijn wel wat gevoelig voor luis vandaar dat ik steeds zorg dat ik meerdere plantjes heb. De planten in de kas hebben het niet gehaald. En of het me lukt ze binnen een hele winter lang binnen goed te houden dat weet ik niet. Als het nodig is zet ik ze onder groeilampjes. Maar tot nu lukt het zonder lampjes. Ze kunnen pas in de tweede helft van mei naar buiten, dus dat is nog even afwachten. En lukt het niet dan haal ik een nieuw plantje eind mei, want ik wil niet zonder zitten. De moederplant staat nu nog steeds stralend in paarsblauw te bloeien in de tuin. Edited November 6, 2017 by Guest Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicom Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 Bij mij staan er nog 3 te stralen in de zon. Maar dat duurt niet lang meer. De combinatie van veel water en koud trekken ze niet. Ik zal nog eens stekjes knippen voordat het te laat is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Even gegoogled. Is inderdaad een mooie plant! Geeft ze geen zaad? Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Tot nu heeft zaaien hier geen succes gehad. Het zou wel gemakkelijk zijn als dat zou lukken. Misschien heeft iemand wel goede ervaringen met zaaien. Ik ben benieuwd. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicom Posted November 7, 2017 Author Share Posted November 7, 2017 Ik heb de planten al gedurende een jaar of 15 in de tuin, maar nog nooit met zaad, zelfs niet in de warmste zomers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts