Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bedankt Bertus. Ik begrijp dat ik dus een vrouwlijke kiwi bij moet kopen. Deze bloeit begin juni. Foto is van 11 juni en toen stond hij al een week in bloei. Ik zal eens wat meer gaan lezen over kiwi's.

En rot Saaik dat zo'n stek doodgaat. Ik kocht die kiwi van mij voor herl wat minder geld. Maar bleek dus ook niet helemaal wat de bedoeling was.

• 1 year later...
Geplaatst:

Beste lezers,

Heeft iemand bewortelde stekken van mannelijke planten van de gele kiwi (Actinidia chinensis), niet zijnde Belen ?

Wij zoeken een geschikte bestuiver voor onze Soreli-plant.

Aanvankelijk hadden we daarvoor Belen. Zoals hier (en op veel andere plaatsen op internet) te lezen is, geeft deze qua bloeitijd een mismatch met Soreli. Daarom hebben we de Belen gerooid en gewisseld voor Minkimale. Alhoewel we de indruk hadden dat Minkimale qua bloeitijd mogelijk wel een match zou kunnen opleveren met Soreli, ging onze jonge Minkimale plant dood nog voordat we het goed hadden kunnen testen.

Daarom hebben we nu geen goede bestuiver meer voor onze Soreli kiwi. De Soreli wordt nu bij ons bestoven door de vroegst bloeiende kiwibes, maar deze bestuiving is (door een geringe overlap van bloeiperiodes) ook maar zeer matig. Daardoor oogsten we veel te kleine Soreli vruchten.

Wie helpt ons aan een geschikte bestuiverplant voor Soreli ?

Bijvoorbeeld Minimale of een andere mannelijke Actinidia chinensis (niet zijnde Belen) ?

Vriendelijke groeten,
Marcel Joosten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij ons lijken de grote kiwi's eindelijk de droge zomers beter door te komen. Wij hebben helaas ook met name vrouwelijke planten doorgekregen. Bestuiving zal dus nog wel lastig worden. Zackerpacie blijft nog altijd de gezondste plant. Daarna Bruno. We zijn nog aan het wachten op bloemen, maar dit kan nog wel een paar jaar duren. 

Ik denk dat we volgend jaar maar weer mannelijke planten kopen en ze heel veel water blijven geven gedurende de zomer in de hoop ze er door heen te krijgen. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Haihai! Na thuis in de achtertuin al enige jaren een “jenny” te hebben staan(zonder succes), wil ik voor in de moestuin ontzettend graag een Convi 97001 icm een mannelijke bestuiver. Iemand enig idee waar ik deze evt kan kopen (liefst via een webshop) Vreeken heeft ze namelijk al lange tijd niet op voorraad...

Geplaatst:

Tip.

Gebruik die 'Jenny' als onderstam om en verschillende kiwibessen op te enten.

Dat gaat enorm goed namelijk en je heb zeer snel een rijke oogst.

• Like 1

Groetjes,

Bram

• 1 year later...
Geplaatst:
Op 11-11-2021 om 19:02, Sanderv zei:

soreli

http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_kiwi.php 

Kunt er als particulier niet gaan kopen. Maar 2x per jaar is er een open deur-weekend dat het wel kan.

Deze levert ook aan o.a. Vreeken, Daar is ze uitverkocht. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...