Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2018

Featured Replies

Geplaatst:

Hier in Frankrijk, vannacht flinke plensbuien,en aardig wat wind,en onweer, .vandaag verder weer droog. En morgen weer 27 graden,zondag en maandag voorspellen ze weer onweer.

Geplaatst:

Gefeliciteerd met je regen, Jorieke!

Hier is al flink wat gevallen, het regent nog steeds, en in een beschaafd tempo zodat zelfs kleine zaailingetjes nog rechtop staan. Met de wind valt het tot dusver alles mee, geen storm of windstoten. Dus ik mag niet klagen. Het enige waar ik wel een beetje bang voor ben is dat er nu een enorme hoeveelheid slakken tevoorschijn komt. Nou ja, we gaan het zien morgen.

Geplaatst:

Een mm of 30, dat viel hier ook zowat, en de dag erop weer. Maar was het neerslagtekort niet al opgelopen tot iets van 300 mm? De grond is nog altijd kurkdroog, behalve het bovenste laagje.

Maar het komt wel goed nu, schat ik. Het is al Augustus, dan zal die droogte wel snel verdreven raken. Waarschijnlijk het eerste in de kustgebieden, meer regen hier vanwege kustconvergentie. Daar had ik nooit van gehoord, die kustconvergentie, maar dat leggen ze hier uit: https://nieuws.weeronline.nl/kustconvergentie-gegarandeerd-een-nat-pak/.

Ik vraag me af of dat effect nu sterker zal zijn met die idioot opgewarmde noordzee, die hier langs de kust wel 4°C warmer is dan normaal. Oostzee is zelfs 6°C warmer dan normaal. Andere kant van de Atlantische oceaan is juist een stukje koeler. Dat is een trend die al wat langer aan de gang is, en mensen aan die kant van de oceaan merken het in hun tuintjes, zoals deze meneer in Nova Scotia die in Juni nog met vorst te maken kreeg: https://www.youtube.com/watch?v=k1HKcPWsQzE.

Geplaatst:

Hier in Duitsland nog steeds 30+ graden, strak zonnetje en geen neerslag. Maar, het einde lijkt in zicht te komen van de hitte. Dit weekend zal er wat neerslag vallen en koelt het af om volgende week hooguit een graad of 26 te worden. Ook warm, maar wel uit te houden. Kan ik weer lekker in de tuin werken.

Geplaatst:

30+ is het hier gelukkig niet meer. Wel was het deze week toch weer vrij warm. Als ik het weer bericht mag geloven komt er vanaf vanmiddag regen aan waarbij vooral zaterdag veel regen zou vallen. We kunnen het ook alweer goed gebruiken. Ik stond gisteren in de tuin alweer te twijfelen of de sproeiers misschien toch weer aan moesten.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, vorige nacht 5 mm en afgelopen nacht weer 5 mm. Alle kleine beetjes helpen... zullen we maar zeggen? Hopelijk valt er vandaag nog meer? Alles is wel weer flink groen hier, maar iets onder het gras is het nog kurkdroog.

Geplaatst:

Hier is vandaag flink wat gevallen, maar het is inderdaad verraderlijk, want onder het bovenste laagje is de grond nog steeds kurkdroog. Ik merk ook dat veel planten niet diep wortelen nu, want de bovenste laag van de grond wordt immers begoten en af en toe beregend.

Roeier, wat een interessant verhaal over die kustconvergentie! Met een beetje geluk krijgen we hier dus nog een fatsoenlijke hoeveelheid regen. En ik gok dat we met die hoge zeetemperatuur ook een heel zacht najaar gaan krijgen. Dat zou mooi zijn voor de tomaten en paprika's en bonen, en wellicht dat het verstandig is om het poten van de knoflook en het planten van de tuinbonen uit te stellen naar begin november.

Geplaatst:

hier wel even genoeg, gister een fotoklusje in/tussen de buien door, gelukkig hadden de De Likt

P8256852b12391535266985.jpg

bij het uithalen van de aardappels zag ik dat de grond tot iig 40 cm lekker vochtig is

Geplaatst:

Aj, moet je maar net van de muziek houden..

Ik maak me persoonlijk niet zo heel druk meer om het weer.. er valt nu met regelmaat regen en wat dood is is dood.

Zolang de temperatuur maar boven de 15 graden blijft voorlopig, zodat de groenbemester flink z'n functie kan vervullen.

En dan kijk ik uit naar een strenge winter en een goed gebalanceerd voorjaar zodat ik het graszaad niet voor nop zaai. Nu even snel die strooiwagen gaan halen:).

Geplaatst:

grinnik, is geen muziek mi, wel energiebommetje, leuk om te fotograferen, thuis luisteren we weer Miles Davis

maar die groenbemester...bemest niet echt direct mi, hij neemt mineralen en stikstof uit de grond, legt wat koolstof vast uit de lucht en geeft het allemaal pas terug bij vertering, liefst in de compost

on topic: lekker weer hier, tot nu

Geplaatst:

Ik zie ook het nut van die groenbemesters niet zo. Ja, als je anders je grond de hele winter kaal zou laten is wat dan ook inzaaien beter, maar een goeie laag compost en/of wintergroenten is in mijn ogen zinniger.

On-topic; het regent hier weer, helemaal prima, en ik vind het fris, zowel buiten als binnen. 21,5 graden in huis, dus ik heb een vest aan, want dat is geen zomertemperatuur.

Geplaatst:

De regen van afgelopen tijd maakt dat ik wat zakjes zaden opnieuw tevoorschijn heb gehaald om te gaan zaaien. Ik had ze alweer opgeruimd omdat het veel te droog was om wat dan ook nog te gaan zaaien. Nu komen de zakjes winterspinazie, winterbroccoli, sla, veldsla etc weer tevoorschijn en ben ik weer aan het moestuinieren geslagen.

Hier gaat voor de winter een laag verteerde en onverteerde compost als mulchlaag over de tuin. De compost bestaat uit allerlei verschillende materialen. Niet te veel van hetzelfde, dus geen groenbemesters, geen monocultuur.

Geplaatst:

Ik heb nog niet zoveel ervaring met groenbemester, om eerlijk te zijn.

In mijn geval gaat het om grond waar ook gras niet meer echt op wilde groeien (en komende lente nieuw ingezaaid gaat worden), geen water kan vasthouden of structuur heeft dat planten echt goed ondersteund.

Vandaar dat die wilde combinatie van groenbemesters (met verschillende wortelstelsels, functie en bedekking) die niet winterhard zijn, de kwaliteit van de grond mogen gaan verbeteren. Gezaaid met 2 kuub compost.

Dat gaat dus allemaal over de winter verteren inderdaad (ja het moet wel dood zijn in april ) en stikstof en koolstof vastleggen en structuur geven.

That's the plan! Ik kan jullie daar rond Maart vast de resultaten van vertellen, ik ben nét zo benieuwd.

On topic: somber, regelmatig regen, temperatuur niet te hoog.. Ik wil die winter maar.. mag toch nog even warm blijven tot en met oktober! Ik heb net als Huub de zaaikriebels gekregen en wil nog van alles gaan zaaien . Rucola, dat gaat toch altijd!

Geplaatst:

Mag wel, maar dat hoeft niet hoor . Ik kwam hier niet om de groenbemester te bespreken, dus dat is misschien iets voor RobO en pippi.

Geplaatst:

En Huub.

Vanmorgen precies voor de bui van 8u naar de tuin gefietst, lekker weertje om wat te doen!

Geplaatst:
  • Auteur

De boeren/loonwerkers om ons heen verwachten dat het vanmiddag gaat regenen, alle maïs gaat er nu af en er worden nog snel wat banen gras gemaaid om vers te voeren enz.

Maar wat ik zie op buienradar is 'leeg' zodra het hier in het oosten aankomt. Dus ik verwacht zeer weinig.

Ik hoop dat de professionals gelijk krijgen en op tijd hun spullen binnen hebben voor de grote bui!

Geplaatst:

Hier is het nog steeds veel te droog, er valt nauwelijks regen. Vanavond wel is de verwachting, dus daar hoop ik maar op. Scheelt weer gieten.

Geplaatst:

hier kletsnat geregend, bij het verplaatsen van de auto, over 6 meter

Geplaatst:
  • Auteur

Bij die 2 mm van overdag is nog 4 bovenop gekomen 's nachts. Op zich staat alles er goed bij hoor, hier. Gras knalgroen, boompjes laten geen bladeren meer hangen enzo. Dus het is goed... maar iets onder het gras is het nog steeds kurkdroog voor mijn gevoel.

Geplaatst:

Bij ons ziet het er allemaal weer levensvatbaar uit, maar het is zeker nog kurkdroog als je gaat graven. Ik ben aan het plannen hoe ik hiermee om moet gaan in de toekomst. Ik wil proberen in de herfst en winter, wanneer ons regenseizoen lijkt te worden, zoveel mogelijk water opvangen. Hopelijk kan ik hiermee de droge zomers beter overbruggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.