Daniel Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Heeft iemand ervaring met het ras King Cole? Het is een erg vroege struiktomaat die eind juni/midden juli vruchten moet geven. Ik heb deze besteld bij De Nieuwe Tuin (en vorige week gezaaid), maar er is niet zoveel info over te vinden. De zoekfunctie op het forum geeft ook geen resultaat. Verder zaai ik eind maart:- Mountain Magic- Defiant- Crimson Crush- Mountain Merit- Eventueel nog een grote Oekraïense tomaat Quote
Victor Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Als je even googelt op tomaat King Cole krijg je toch informatie genoeg Quote
Daniel Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Nee. Alleen op de website van De Nieuwe Tuin, waar ik het dus gekocht heb, staat een korte beschrijving en op Tuinadvies 5 korte zinnen. Quote
pippi Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Aantal zakt van zelf nog met 24 omdat onderstam en kop tot 1 plant worden geënt. Plant jij dan niets uit zonder onderstam? Ik kan me zo voorstellen dat je ook iets van een vergelijking wil zien. Volgens mij is er wel degelijk 2 redenen waarom kans groter is dat je tomaten minder gezond ziek worden tijdens zijn seizoen- een van de zaken wat de aardappelziekte in de hand werkt is vocht 'daarom ook dat buitenteelt hier meestal veel vroeger (enkel) het slachtoffer van worden . Door planten op elkaar te proppen kunnen de planten minder goed drogen (bv dauw) waardoor kans op ziekte verhoogd . Ja maar dat is buiten, bij mij staan ze in de kas. Deur en raam van de kas staan in de zomer vrijwel altijd open, dus ik heb ook geen nattigheid door condens o.i.d. - Door planten erg dicht bij elkaar te zetten verhoog de strijd om licht en de wortels zitten ook op kleinere oppervlakte dus ook strijd om voedsel water. Dat kans groter word als er een ziektedruk ontstaat deze 3de strijd te veel is voor de planten . Water heb je in een kas helemaal zelf in de hand. Bovendien kunnen planten in een goeie bodem alsmaar dieper wortelen om meer water te vinden. Wat voedsel betreft is het dacht ik zo dat de basisvoeding beschikbaar wordt gesteld door bodemorganismes die zich rond de wortels van een plant verzamelen. Meer planten, meer leven eromheen. Het wordt een ander verhaal als je op heel voedselarme grond zit, maar ik denk dat mijn klei met die dikke laag compost erbovenop voor genoeg voeding kan zorgen. Ik ga dit jaar wel een experimentje doen met kali, kijken of dat effect heeft. Wat ik wel eigenlijk mis in deze strijd is over welke tomaten het hier gaat . + grote stamtomaten (waarvan er zijn die vlot boven de 2 m gaan)+ grote struiktomaten (taxi, varenblad)+ mini struikjes (micro ton , minibel) Vermoed vooral eerste soort dat het bij de meeste zijn Ik heb alleen maar stamtomaten, heb het wel gehad met die struiktomaten. Smal de hoogte in is veel efficiënter. Quote
Oudholland Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Welke tomaat is voor buiten geschikt, goed pytophtora bestendig? Vlees of zoet/cherry formaat? Ik heb zelf goede ervaringen met Mountain Magic F1. Staat bij mij wel altijd in de kas, maar lijkt wel redelijk door te groeien als de rest al is aangetast. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Spitskool Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Mijn gele bestomaat komt vandaag boven. Nu nog wachten op de andere gezaaide tomaten, die laten nog behoorlijk op zich wachten. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Waaslander Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Plant jij dan niets uit zonder onderstam? Ik kan me zo voorstellen dat je ook iets van een vergelijking wil zien. .Zal er zeker komen planten die niet geënt zijn , Omdat ik vermoed het enten niet 100% gaat lukken .3 mini struikjrs worden niet geent Maar planten die niet geënt gaan zijn ga er geen geënte van zijn . 27 planten is meer dan genoeg daarom allen van ander ras . Water heb je in een kas helemaal zelf in de hand. Bovendien kunnen planten in een goeie bodem alsmaar dieper wortelen om meer water te vinden. Wat voedsel betreft is het dacht ik zo dat de basisvoeding beschikbaar wordt gesteld door bodemorganismes die zich rond de wortels van een plant verzamelen. Meer planten, meer leven eromheen. Het wordt een ander verhaal als je op heel voedselarme grond zit, maar ik denk dat mijn klei met die dikke laag compost erbovenop voor genoeg voeding kan zorgen. Ik ga dit jaar wel een experimentje doen met kali, kijken of dat effect heeft. Daar over een stelling gehoord van een veltlesgever vorig jaar "droge grond is dode grond" Ik zou het zeker niet zo cru uitdrukken maar zit wel zeker een deel van waarheid in . Is composthoop erg droog zal vertering door bodemorganismes veel trager verlopen of zelf tijdelijk zo goed als stilvallen . Quote
TomP Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Tomaten en watergift in serre...Geen idee of iemand meerwaarde heeft aan onderstaande maar schrijf het toch neer. Watergift in de serre is een hekel punt en héél moeilijk in te schatten vindt ik persoonlijk. Nav resultaten in 2016 vorig jaar een experiment gedaan in de serre.Gebruikte 3 vakken (in mijn serre maakte ik allemaal even grote vakken met azobé en paadjes er tsn in) welke ik beplante met dezelfde tomatensoorten. Om zeker te zijn dat het niet soort gerelateerd was plaatste ik in elk vak 3 verschillende soorten met van elke soort 2 stuks. Tsn de proefvakken liet ik telkens een vak vrij, wel andere aanplantingen maar geen tomaten. Deed hetzelfde met 3 vakken paprika. Vak 1 gaf ik slechts héél sporadisch water, net genoeg vocht om het bodemleven aan de praat te houden.Vak 2 gaf ik ruim water zodat de ondergrond altijd goed vochtig bleef.Vak 3 gaf ik nooit water (alleen in het begin wel tot de kleine plantjes waren aangeslagen), de planten moesten het dus hebben van enkel en alleen capillaire werking. Tomaten:De beworteling op het einde van het seizoen sprak boekdelen, 3 ging echt diep, dan 2 en dan 1. 1 was oppervlakkig, 2 ging 'normaal' diep.Bodemleven was idem, vak 3 niets zichtbaar (geen regenwormen noch andere beestjes), de bovenste laag grond was poederdroog, vak 2 krioelde van het leven en vak 1 had merkbaar minder leven maar het was er toch. Allemaal vrij logisch dus.Wat me wel, net als in 2016, opviel was dat de tomaten uit vak 3 een véééél intensere smaak hadden, ze waren zoeter, wel minder in aantal maar echt wel veel beter.Wat moeten we laten primeren???Ik persoonlijk ga voor de smaak, in aantal was er ongeveer 20% minder in vak 3, vak 2 en 1 waren zo goed als gelijk qua smaak en opbrengst. Paprika:Was niet vergelijkbaar.Vak 3 was mager van opbrengst, sommige planten gingen zelfs gewoon dood.Wel ook hier een veel intensere smaak maar het was de moeite niet waard, sommige paprika's waren deels verschrompeld andere heel klein en zoals gezegd de opbrengst ... Groene groeten, Tom Quote
Waaslander Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Tomaten en watergift in serre...Geen idee of iemand meerwaarde heeft aan onderstaande maar schrijf het toch neer.Interessante bevindingen . Ik geef de planten wat meer tussenruimte en plant er dan in het voor en najaar bladgewassen en zo tussen . Die natuurlijk een eigen water behoevte hebben . Middenvak vandaag klaar gemaakt en plaats van de tomaten al bepaalt en enkele sla en andijvie tussen geplaatst . Op de buitenvakken staan spinazie en mezuna die later in het seizoen plaats moeten maken voor tomaten pepers/paprika en meloenen . Het is de bedoeling om gans het jaar wel iets te kunnen oogsten uit de serre . Vraag me eigenlijk ook wel af hoe lang het duurt dat het bodemleven nodig heeft om zich te herstellen in winter in vak 3. Als de laatste planten verwijderd worden na de eerst vorst als dan grond gespoeld word ? Zal wel meevallen op beperkte oppervlaktes vermoed ik . Quote
TomP Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ja hoor herstel verloopt héél vlug. Na het verwijderen van de tomatenplanten gaf ik veel water en nauwelijks 2 weken daarna waren er al terug regenwormen te spotten.Moet er mss wel bijzeggen dat ik ook in de serre mulch met gras. Eind oktober (of was het november?) daar dan de voorgezaaide tuinbonen uitgeplant.Idem andere vakken, sla, bloemkool, spitskool, suikerbrood etc uitgeplant. Heb niet de indruk dat niet bewateren de ondergrond kapot maakt. Ik ga dit ook enkel toepassen bij tomaten, zoals aangehaald, paprika's waren er geen voorstander van en als je de droge bovenlaag kon zien ...Niet moeilijk voor te stellen dat ondiep wortelende planten zoals sla, mizuna ed gewoon dood gaan dan Quote
RobN Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 ik heb vorig jaar alleen water gegeven na het planten, en een keer of 2 erna. (foliekas)En daarna alleen nog als ik merkte dat de blaadjes heel iets slap gingen hangen, das 2 of 3x geweest. Zeer lekkere tomaten gehad.Grond is vette klei met compost ligt ingewerkt, en gestrooid met patentkali. Quote Onkruidmanager 1.0
TomP Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ja dus dezelfde vaststelling, betere smaak ...@ RobN,moet wel zeggen dat een folieserre niet hetzelfde is als een glazen serre.De folieserre die ik voorheen had een breedte van 2 m, het gevaarte had geen fundering.De glazen serre nu is een hele ruime, breedte = 3.35 m * 9 m lengte en een echte fundering met betonplaten. Het verschil in capillaire werking tsn beide is enorm groot. MAARwaar het hem om gaat,iemand die dezelfde bevindingen heeft, interessant, geen water geven resulteert in lekkerdere tomaten met een intensere smaak Quote
RobN Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ik moet er wel bij vermelden, dat het mijn eerste jaar was. Ik had ook cherry tomaten buiten, open lucht maar vond deze toch iets minder, leek wel een dikkere schil te hebben? Quote Onkruidmanager 1.0
TomP Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 (aangepast) Heb/had ik ook hoor, is volgens mij vooral ras gebonden en tevens sterk afhankelijk van de omstandigheden waarin ze groeien en afrijpen. Ik zet elk jaar (sinds een 3 tal jaar) ruim 70 tomaten en (sinds een 2 tal jaar) paprika/peperplanten zowel in de serre als buiten, steeds 2 à 5 van dezelfde soort.De smaak, dikte van de schil en zelfs de aantallen en grootte van vrucht zijn voor dezelfde soort binnen/buiten soms enorm verschillend. Ok,voor 2018 neem ik nog eens de proef op de som in de serre.3 vakken, 1 vak geen water, 1 vak net voldoende, 1 vak ruim.Zien of de intense smaak er weer is bij de tomaten. Ondertsn eerste deel van mijn tomaten gezaaid.Dit jaar: Greenprints, West Virginia 63, Mountain Magic, Mountain Merit, Sungold, Black Cherry, Aardbeitomaat, Ananas Noire, Bychyi Lop, Black Krim, Black Russian, Winsall, Coeur de Boeuf, Tiger Blush, Mortgage Lifter en Golden Koningin. Het 2e deel zaai ik op 31/03 dan staan die net boven als ik terug ben van onze skivakantie. Moet nog eens nadenken over welke ik nog bijzaai. Blijvers die ik elk jaar opnieuw zet zijn: Tiger Blush, Black Cherry, Coeur de Boeuf, Ananas Noire, Net als bij de paprika/pepers wil ik binnen 2 à 3 jaar een 10 tal blijvers hebben die volgens mijn smaakpapillen de beste zijn. 12 april 2018 aangepast door Gast Quote
Waaslander Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Net als bij de paprika/pepers wil ik binnen 2 à 3 jaar een 10 tal blijvers hebben die volgens mijn smaakpapillen de beste zijn.Oorspronkelijk was het hier ook de bedoeling om na een aantal jaar met een beperkt aantal soorten verder te gaan . Maar vrees dat dit nog niet voor de eerste jaren ga zijn . Dit jaar 27 soorten gezaaid en van allen komt er 1 plant doelstelling was eigenlijk de bedoeling maximum 25 planten maar zullen er dus 27 zijn (alle soorten min 1 plantje opgekomen ) Kom wel elk jaar hier en daar wel (een) soort(en) tegen van die wil ik ook wel eens proberen . Met papika's/pepers heb ik dit eigenlijk zo niet. Quote
FruitLent Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 Inzake aardappelziekte-resistentie (Phytophthora) in tomaat: Voor de vakidioten (zoals ikzelf....) heb ik de inhoudelijke informatie op onze hobby-website aangepast aan de hand van de laatste inzichten (uit wetenschappelijke publicaties). Deze is te vinden op de navolgende link: http://www.fruitlent.nl/verkoop/tomatenzaden_aardappelziekteresistent.html. Klik vervolgens op "Lees hier meer over aardappelziekteresistentie bij tomaat" en alle aangepaste info verschijnt. Veel leesplezier (voor de diehards....) Groetjes, Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
ADOPEG Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 Diehard wil ik mezelf niet noemen, maar er is wel een dingetje wat me stoort. Zo ver is het wel met me. Je suggereert dat Phytophthora een schimmel is. Het is, zoals je wel schrijft, een oömyceet, en dat is geen schimmel! Ook geen groep van de schimmels, gewoon helemaal niet! Zo, dat is eruit. Quote ~ Vita rosa est ~
FruitLent Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Dag ADOPEG, Nou, je mag jezelf best tot de diehards rekenen hoor, als je hiervan kennis hebt. Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
widdy Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Mijn plantjes gaat niets worden... overal kleine zwarte vliegjes. Ik denk dat ze in de potgrond zitten(was een zak van vorig jaar die in het tuinhuis stond). Mijn man heeft ze verbannen naar de berging, in de koude. Zou ik het nog kunnen redden door ze over te zetten in andere potjes met nieuwe grond? Opnieuw zaaien? (Het jammere is dat ook de piepertjes dit hebben, en daarmee ben ik nu echt wel te laat om opnieuw te zaaien) Quote
Bit Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 De vliegjes, ook de larven die in je potgrond leven, waar de vliegjes uitkomen, doen geen schade aan je zaailingen of kweekspul. Niet wegdoen ofzo. Quote
Spitskool Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 En kijk ook eens hier: post370809.html?hilit=vliegjes#p370809. Je bent niet de enige met dit probleem en thee van tijm lijkt tegen de vliegjes te helpen. Succes! Mijn tomaten gaan gestaag, zowel de gele kruisbestomaat als de Afrikaanse heirloom. Ik leerde onlangs dat ik een kleingebruiker ben van tomaten. Blijkbaar zijn er mensen die halve voetbalvelden aan tomaten wegeten in een seizoen. Ik vond dat indrukwekkend. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
TomP Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 De groei zit er goed in.Moeten deze week uit de tray's, in P9 potjes zodat ze rustig verder kunnen groeien terwijl ik geniet van een weekje sneeuw vanaf 31/03. 2e batch zaai ik op 30/03 en niet 31/03 zoals in eerdere post aangegeven, 31/03 zit ik al in de sneeuw en daar groeien tomaten niet in. Quote
widdy Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Bedankt voor de tips! Ik vind het zo zonde om ze weg te doen. Ze komen nu net mooi door. Quote
Waaslander Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Gisteren tomaten geënt. Zullen dus dit jaar 28 planten/soorten worden . Van elk minimum 1 opgekomen . African Queenananasananas bleuananas greenananas noirananas petitauria banana leggs bing cherryblushbosque bumblebeeCountry tastedancing with smurfsdenneboom (curly kaley)gargamelgiant belgiumgreen tiger Homestread Micro Tomminibelmirabelnoire de crimeeportager de vilvorde sweetietastyno F1taxivarenbladvenusOndertussen het plantschema voor de serre ook gemaakt Quote
Krikke83 Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Waaslander, op welke soort heb je geënt? Ik overweeg soms om het ook eens te proberen, maar ik vraag me af of het sop de kolen wel waard is Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.