Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

wat te doen met Rabarber na de oogsttijd?

snekermoestuin

Recommended Posts

Niets aan doen, gewoon van de plant als plant genieten. Straks sterft het loof af en gooi je het op je composthoop. De plant loopt volgend jaar vanzelf weer uit.

Als je echter de ruimte waar de plant staat wilt gebruiken voor wat anders dan moet je gewoon alle stengels oogsten en de plant verder opruimen (verbranden, op de composthoop, in de prullenbak, verkopen, elders uitplanten).

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ik heb vernomen dat na 21-6 niet meer oogsten te maken heeft met een toename van oxaalzuur in de stelen.

Bovendien zou de belangrijkste reden zijn dat het beter is om de stengels te laten staan zodat de plant weer op krachten kan komen (reserve opbouwen) voor de oogst van volgend jaar en komende winter. Met mate een maaltje oogsten mag natuurlijk (voor de plant maar ook voor jezelf in verband met het oxaalzuur).

Persoonlijk laat ik de planten vanaf die periode met rust (niet strak op 21-6, meestal wat later)

Doel je op dat met mate? Ik schrijf dat het oxaalzuur hoog kan zijn, maar af en toe met mate een maaltje zal geen ramp zijn (voor de plant en voor jezelf) . Oké voor ouderen kan het misschien anders zijn. Persoonlijk laat ik de plant na die periode wel rust.

Wij voegen in de normale oogstperiode meestal wel een lepeltje kalk toe.