Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eetbare fuchsia

Spitskool

Recommended Posts

Een voorbijfietser kwam vandaag een stek afleveren in ruil voor een stek die ik hem dit weekend gaf toen hij ook al voorbij kwam vliegen. En dus heb ik een mini-stekje geruild voor een flinke fuchsia stek, met de mededeling dat de vruchten van deze (alle?) fuchsia eetbaar zijn. Goedgelovig als ik ben neem ik dat aan voor waar. Een ruil is altijd leuk, zeker als iemand er weer speciaal voor langs komt fietsen.

En een snelle Google-zoekopdracht leert dat dat ook klopt. Er is zelfs een recept voor een fuchsia-taart. https://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/95819-fuchsias-ook-eetbaar.html Maar toch vermoed ik dat de fuchsia-vruchten niet te vergelijken zijn met andere bessen. Zijn ze eetbaar, zijn ze zuur, zitten ze vol met pitten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Volgens de overlevering zijn de vruchten een beetje vergelijkbaar met kiwi's maar dan kleiner en ook niet zo smakelijk. Maar goed ik heb mijn Boliviaanse variant die ik kocht tijdens de Tuinen van Beervelde een paar jaar terug grandioos laten verpieteren.

hallo, dat Fuchsia bessen te eten zijn, wordt steeds bekender. Bij Voedselbos_Arborealis zijn nu twee varianten te koop, waarbij de bessen redelijk zouden smaken. Zoals de Fuchsia Magellanica, alhoewel zelfs die op de site van PFAF als niet erg smakelijk beschreven wordt. Door Richard Jackson in het V.K. wordt een cultivar verkocht, die naar hun zeggen wel smakelijk zou zijn. De bessen zouden, zoals bij wel meer planten, wel goed moeten afrijpen, voordat ze smakelijk zijn. Ook de bloemblaadjes zijn eetbaar, maar naar beschrijven,nog minder smakelijk.

Een beetje wat ik al vermoedde dus. Ik weet niet welke variant ik heb, maar dat ga ik misschien nog zien. Voor nu mag de plant de tuin in, bij wijze van proef.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ik vond de bessen van mijn fuchsia best goed, helaas vorig jaar is de plant gestorven, plant stond nog in pot en blijkbaar was de winter toch te streng. Ik weet niet welk ras (denk dat het een soort magellanica was, gaf ook redelijk grote bessen). Ik ga er zeker één terug aankopen en dan uitplanten in volle grond.