Frans Posted May 18, 2018 Share Posted May 18, 2018 In de tuin van een goede kennis van mij staan leilindes die ieder voorjaar netjes dichtgroeien. Dit jaar is er een probleem met een of twee bomen waardoor dat dichtgroeien niet meer lukt. De oorzaak is een of andere aantasting van de bladeren die, nadat ze normaal uit de knop zijn gekomen , misvormd raken. Ik heb gezocht naar luizen of andere beestjes maar kan die , altans met het blote oog , niet vinden. Normaal blad De misvormingen: Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 zijn het geen mijten? flinke loep erbij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mister w Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Duidelijk geen verwelkings ziekte , lijkt mij iets parasitairs?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees van Holland Posted June 28, 2020 Share Posted June 28, 2020 We hebben 4 leilinden en die staan nu 10 jaar. Dit jaar hebben exact dezelfde misvormingen, geen idee hoe dit komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamar078 Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Ouder topic; maar… Ook onze leilinde hebben er voor het eerst last van. blaadjes gaan niet allemaal goed open. Iemand ondertussen al enig idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Is een aantasting door de lindebladrolgalmug. Latijnse naam van dit beestje: Dasineura tiliamvolens. In het opgerolde blad moet je, als het goed is, de larve van deze mug vinden. Als de larve volgroeid is komt deze uit de gal en kruipt in de grond waar deze als pop overwintert. Bestrijding: voordat de larven uit de gal komen en de grond in kruipen het betroffen blad van de boom halen en afvoeren. De larven komen meestal ergens in juni/juli uit het opgerolde blad. Schade is hoofdzakelijk esthetisch van aard, de boom zelf schijnt er weinig last van te hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts