Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Treurige paprika plantjes


Rusepus

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik ben nog ontzettend nieuw in de moestuin en zou graag jullie hulp krijgen. Het is de afgelopen dagen ontzettend warm geweest en ik ben bang dat mijn paprika plantjes die niet overleven. Een paar dagen geleden hadden ze ook last van bladluis waar ik een middeltje van water groene zwep en spiritus tegen heb gebruikt. Kan dit het probleem zijn geweest? Kan iemand mij helpen met het vinden van de oorzaak en vooral of ze nog te redden zijn?

 

Bij voorbaat hartelijk bedankt!

Kimberly

 

2018052921203622421527623183.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh... heb je ze besproeid (welke verhoudingen zeep/spiritus/water?) en hebben ze daarna in de volle zon gestaan misschien?

Ziet er niet goed uit.

Hopen dat ze nog wat bijtrekken, even niet in de volle zon zetten, niet te nat en niet te droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ergens gevonden 20 gram zeep 20 ml spiritus en een liter water. Ze stonden wel redelijk in de zon ja. Al heb ik geprobeerd ze s avonds te bespuiten wanneer de zon een eind weg is. Ik zal ze voorlopig uit de zon houden zoald je zegt en de hoeveelheid water in de gaten houden. Dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen, toen de pepers opgroeiden onder groeilamp, zaten er trips op enkele pepers. Ik heb toen met een zeepoplossing gespoten en een tijd na het spuiten zagen enkele pepers er minder goed uit. Ze zijn vrij snel hersteld.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten krijgen luizen als het zwakke planten zijn, en met spuiten jaag je ook luizeneters weg...

 

Ik zou ze in veel grotere en niet-stenen potten zetten, en een beetje beschermen tegen die zon als het 30 graden is, en dan na wat ochtendzon lekker in de schaduw. Bij extreem weer zoals onweer en hagel binnenhalen. En verder gewoon afwachten. Soms knappen planten wonderbaarlijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste verwacht ik ook. staan ze niet te nat.

Zegt Iwan wel, dat je water moet geven, maar lijkt me eerder het tegenovergestelde. Planten laten ook hun bladeren slap hangen als ze langere tijd te nat zijn he ? ( en mensen gaan dan nog meer water geven ) Ik denk zomaar dat er geen gaatjes onderin de pot zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als planten teveel of te weinig water(of bemesting) hebben zal je dat eerst aan de onderste bladeren zien.

De groeitop wordt zo lang mogelijk gespaard.

 

In de OP is te zien hoe de groeitoppen beschadigd zijn maar de onderste bladeren niet of nauwelijks.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spuiten van groene zeep/spiritus is volgens mij de oorzaak maar dat lost zich vanzelf op. Binnen heb ik vaak last van trips waardoor de bladeren wat kronkelen en verkleuren. Door met een zeepoplossing te spuiten zien de bladeren er soms eerst slechter uit waarna ze herstellen.

 

Planten nemen licht+CO2+H2O op. Ik denk dat een zeepoplossing die opname kan onderbreken waardoor je plant er gehavend kan uitzien nadat je met zeep/spiritus oplossing spuit. Zeep heeft ook een kleur, waardoor het bepaald light stopt en er minder energie de plant binnen kan.

 

Ik heb ook al gelezen dat planten gevoelig kunnen zijn voor kationen. (zoals K+ en Na+ die in zeep voorkomen)

 

De meeste planten hebben daar wel geen last van . Op grotere planten heb ik nog nooit zo'n effect gezien.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...