Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hallo Natuurliefhebbers

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo Moestuinders, ik ben verzot op de natuur, het zien ontkiemen van een zaadje. Last but not least het mooie wonder, groenten en fruit. Sinds ik geen dierlijke producten meer eet, verdiep ik me meer en meer in gezonde voeding. Dit met een erfelijke vorm van kanker bevalt me heel goed.

Sinds 1,5 jaar hebben we een Greenhouse van 12x6 en een buiten moestuin. Ik post graag foto's en leer graag van anderen. Ook zeer geïnteresseerd om plantaardige mest te maken.

Geplaatst:

welkom!

Geplaatst:

Hoihoi!

Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl

Geplaatst:

Welkom!

Plantaardige mest?

Mest voor de moestuin is toch bijna altijd afkomstig van planten?

Mijn mest bestaat uit stro gemengd met koeien/paarden poep…..

Geplaatst:

Wat leuk om te lezen Mikki, dat je geïnteresseerd bent in plantaardige mest. En welkom op het forum!. Ik kocht toevallig dit weekend vegan plantenvoeding in Duitsland. Ze hebben ook een variant voor kruid, of voor fruit, of voor tomaten/ chili’s.

4B2B356A-38E7-49A4-8C90-9FA18E73EC3058051528735521.jpeg

@Patrijs, mest die jij noemt is van dierlijke producten, want poep van dieren. Lijkt een onbenullig dingetje, maar als vegan zet het je aan het denken.

De mestkorrels die je in winkels koopt, komen grotendeels uit de bio-industrie. Ik voel me daar niet altijd prettig bij. Net als het gebruik van bloedmeel of beendermeel voor mijn moestuin. Helaas heb ik niet genoeg compost om mijn moestuingroentes voldoende voeding te geven. Natuurlijk is er mest van vrolijke paarden, maar als het zou kunnen, dan zou ik volledig plantaardige mest willen. De perfecte oplossing heb ik hiervoor nog niet gevonden.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Welkom Mikki.. leuke naam

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de warme verwelkoming!

Ik ondervind helaas veel moeilijkheden, hoe het forum werkt.

Ik heb net een blog geplaatst via mijn eigen pagina, maar kan deze niet terug vinden, ziet iemand deze blog?

Geplaatst:

Nee, Mikki, ik kan geen blog van je vinden. Kennelijk is er iets fout gegaan.

Een update plaatsen zou als volgt moeten gaan:

Navigeer naar

Forumoverzicht>> Huiskamer>> Moestuin seizoen

en klik dan 'Plaats een update'

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Hoi Mikki,

Ik las je post over plantaardige mest en liefde voor de natuur en zo. Toen vroeg ik me af, bestrijd/dood jij ook geen slakken, coloradokevers, luizen etc. Ik gebruik weliswaar geen chemische bestrijdingsmiddelen maar ik grijp bij dat ‘ongedierte’ toch vrij rigoureus in. Jij ook?

Geplaatst:

Welkom op het forum!

Hoi Mikki,

Ik las je post over plantaardige mest en liefde voor de natuur en zo. Toen vroeg ik me af, bestrijd/dood jij ook geen slakken, coloradokevers, luizen etc. Ik gebruik weliswaar geen chemische bestrijdingsmiddelen maar ik grijp bij dat ‘ongedierte’ toch vrij rigoureus in. Jij ook?

Ik ben sinds ruim een jaar ook vegan en wil hier toch ook wel graag even op antwoorden. Vegan betekent voor mij waar mogelijk dierenleed vermijden. Volgens mij ben je wettelijk verplicht coloradokevers te bestrijden. (Ik heb ze gelukkig nog nooit gezien.) En dat is dan triest voor die kevers, maar ze kunnen complete aardappeloogsten laten mislukken, dus het zij zo. Liever een paar kevers doodtrappen in mijn tuintje dan dat die boer verderop extra gif gaat spuiten omdat ik ze zou laten leven.

Slakken maak ik alleen nog maar dood als ze zich daadwerkelijk tegoed willen doen aan mijn (gezonde) planten. En dat valt dit jaar alles mee, ik heb nauwelijks slakkenvraat. Planten die wel opeens kaalgevreten worden gaan per direct op de composthoop, waar het wemelt van de slakken, die daar gewoon doen waarvoor ze aangenomen zijn; afval opruimen en als voedsel dienen voor de inmiddels grote familie padden die daar ook woont.

Luizen heb ik voor het laatst in 2016 bestreden, daarna nooit meer iets tegen gedaan. Als je luizen gewoon laat zitten, krijg je vanzelf lieveheersbeestjes en allerlei andere natuurlijke vijanden, en voor je het weet zijn die luizen weer weg. Planten die echt finaal opgevreten worden door luizen zijn zwakke planten, en die gaan dus weer richting composthoop.

Vegan zijn betekent niet dat je nooit iets doodmaakt, want bijvoorbeeld parasieten zoals teken moeten echt wel dood. En dat is niet inconsequent, dat is gezond verstand.

Geplaatst:

Welkom!

Ik had/heb een vooroordeel over vegan, maar ben blij dat er ook mensen instaan zoals jij dat er toch plagen kunnen ontstaan en die bestreden moeten worden..

We hebben een permacultuur/voedselbos systeem waar enorm veel biodiversteit is. En dat heeft ook zijn weerslag op plagen want die zijn er veel en veel minder.

Ik moet wel bekennen dat we niet vegetariër zijn, maar wat we eten komt voor het grootste gedeelte uit het systeem.

Daarbij hebben we de visie dat we het beter zelf op een nette manier kunnen doen als dat het op grote schaal zonder hart gebeurd.

Maar geweldig verder, en hopen dat je wat aan het forum hebt!

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:
  • Auteur
Hoi Mikki,

Hallo Theo,

Ik verplaats slakken en rupsen ergens anders buiten weer,..heb er daarna geen last meer van en anders verplaatst ik ze nog een keer ook goed voor de vogels.

Heb nu voor de luizen een honderd stuks lieveheersbeestjes larven gekocht (krijg ik deze week binnen) ook nog leuk voor in de Kas. Ben benieuwd!

Zelf maak ik een eigen natuurlijke goedje van oa knoflook met appelazijn voor luizen, spint dat hele kleine spul, als het er echt meer dan honderden zijn en mijn volwassen plant het niet overleefd. Voor buiten heb ik nu doek gekocht voor over mijn plantjes om niet te hoeven spuiten.

Geplaatst:
  • Auteur

@Fruitige Esther

Ik zie op jullie site heel wat te bieden hebben, leuk hoor. Ik kom zeker nog eens langs om iets te bestellen!

Geplaatst:
  • Auteur
Wat leuk om te lezen Mikki, dat je geïnteresseerd bent in plantaardige mest. En welkom op het forum!. Ik kocht toevallig dit weekend vegan plantenvoeding in Duitsland. Ze hebben ook een variant voor kruid, of voor fruit, of voor tomaten/ chili’s.

4B2B356A-38E7-49A4-8C90-9FA18E73EC3058051528735521.jpeg

@Patrijs, mest die jij noemt is van dierlijke producten, want poep van dieren. Lijkt een onbenullig dingetje, maar als vegan zet het je aan het denken.

De mestkorrels die je in winkels koopt, komen grotendeels uit de bio-industrie. Ik voel me daar niet altijd prettig bij. Net als het gebruik van bloedmeel of beendermeel voor mijn moestuin. Helaas heb ik niet genoeg compost om mijn moestuingroentes voldoende voeding te geven. Natuurlijk is er mest van vrolijke paarden, maar als het zou kunnen, dan zou ik volledig plantaardige mest willen. De perfecte oplossing heb ik hiervoor nog niet gevonden.

Klopt als ik beendermeel of bloedmeel lees, krijg ik daar niet echt een hongergevoel van integendeel. Mijn organen zijn gelukkiger geworden met de kracht van planten. De geur van plantaardige mest trekt mijn reukorgaan meer aan, dan de mest van koeien, dat geeft afkeur als ik langs volgespoten weilanden loop, automatisch draai ik mijn hoofd om en trek een zuur gezicht

Ik heb het gevonden... OPF Granulaat gekocht met Biovin. Helemaal Toppie!! Grote voorraad ingeslagen kan jaren mee!

Voor volgend jaar hoef ik geen Biovin te kopen, want is eigenlijk de most van druivensap. Wijn maken we ook,..door de tuinverbouwing helaas dit jaar niet, door verplaatsen wijnranken aan deze twee producten en evt compost heb je meer dan genoeg aan plantaardige voeding. http://www.profytodsd.nl/data/media/OPF%20Granulaat.pdf

Geplaatst:

Wat goed dat je OPF hebt gevonden Mikki! Ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik denk dat ik me er toch ook echt meer in moet gaan verdiepen, het vinden van goede, plantaardige mest, en dan zeker voor het seizoen volgend jaar weer losbarst en ik weer handen en tijden te kort komt.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Welkom !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.