Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Alhoewel het aangetaste blad zoals dat hierboven op de foto's door HenkN is geplaatst sterk aan een virus doet denken, is een spint aantasting iets wat veel voor komt bij vijgen en (aanvankelijk) een zelfde verschijningsbeeld heeft. Vooral in een warme en droge zomer kan een spintaantasting snel om zich heengrijpen. Mijten die spint veroorzaken zitten aan de onderzijde van het blad en kunnen alleen goed met een vergrootglas/binoculair worden waargenomen. Bestrijding van spint is lastig, vooral als de aantasting uitgebreid is.

Die vijgenplanten van de Lidl worden op contract geteeld. Daarvoor worden 1 à 2 jaar van te voren al afspraken gemaakt. Het is vaak kweek-technisch en logistiek niet mogelijk om een maand van te voren als winkelbedrijf te zeggen: "in week 20 willen wij 50.000 vijgen planten hebben in een pot van die grootte en de planten moeten 20--30 cm groot zijn". Bij planten moeten hier in de regel geruime tijd van te voren afspraken over worden gemaakt. Het kan zeer goed zijn dat het bedrijf/ de bedrijven die deze vijgenplanten hebben gekweekt de ballen verstand hebben van vijgen en het jaar daarop weer iets totaal anders kweken. Verder moet je bedenken dat het mogelijk is dat de vijgenplanten bij de kweker nog geen symptomen van het mozaïekvirus vertoonden of dat men deze heeft aangezien voor een spintaantasting.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Heb mijn vijgencollectie dit jaar flink uitgebreid. Heb mij vooral niet ingehouden. Het zijn vooral 1-jarige stekken, met vruchten, maar of die nog uitrijpen betwijfel ik.

Mijn absolute vijgenfavoriet is de Goutte d'Or (ook wel Doree) qua smaak. Heerlijk vol en lekker zoet. De Ronde de Bordeaux mag er zeker ook zijn, maar die haalt het niet bij de Goutte d'Or.

Daarnaast heb ik nog de volgende soorten in huis gehaald:

- Madeleine des 2 Saisons

- Gota de Miel

- Rouge de Bordeaux

- Dalmatie

- Bornholm

- Longue d'Aout

- Kroatische gele reus / Croatian yellow giant

- Verdone

- Grisette

- Brogiotto Nero

- Hardy Yellow

en nog een paar

Ben vooral benieuwd naar de Madeleine des 2 Saisons, Grisette, Brogiotto Nero en de Longue d'Aout.

Komend jaar ga ik in ieder geval stekken nemen van de Ronde de Bordeaux, Gota de Miel en de Goutte d'Or. En natuurlijk nog een paar stekken in huis halen, aangezien ik nog een paar soorten wil hebben.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Een mooie collectie. Ik heb vijgen die vrij smaakloos zijn (achteraf) en heerlijke vijgen. Hoe lekkerder ze zijn hoe moeilijker ze eigenlijk afrijpen in Nederland (dat is tenminste de ervaring die ik tot nu toe heb).

Ficus carica (vijg) struik 98

1. Brown Turkey struik 2 st 98 1 oude boom die tussen de 30-50 kilo per jaar oplevert. Vijg heeft een prima smaak.

2. Contessina struik 1st 98 Nog geen vijgen aan gehad. Schijnt een goede smaak te hebben

3. Madeleine de deux Saisons struik 1st 99 Hele vroege en productieve vijg. De vijgen zijn helaas vrij smaakloos. Je hebt wel veel vijgen in een tijd dat er nog nauwelijks tot geen vijgen zijn (ze waren ergens begin augustus rijp).

4. Marseillaise struik 1st 99 Schijnt goede smaak te hebben. Nog geen vijgen van gehad.

5. Negronne struik 1st 100 Nog geen vijgen van gehad. Schijnt goed aroma te hebben.

6. Perretta® struik 1st 101 Heerlijke en vooral hele grote vijg. Heeft tijd nodig om in productie te komen. Vijgen rijpen heel laat af en de jonge vijgen komen slecht de winter door. Kortom niet heel productief.

7. Précoce de dalmatie struik 1st 101 Goede smaak. Nog niet heel veel vijgen van gehad.

8. Rouge de Bordeaux struik 1st 101 De plant heeft bij mij hele kleine donkere vijgjes. Ze zijn lekker, maar vooral klein.

9. Fiorone nero Staat in Hulsberg. Een heerlijke vijg. Rijpt slecht af.

Wat maken jullie allemaal met de vijgen? Wij maken er jam mee met Mexicaanse dragon (heerlijke combinatie) en fruitleer. Vijg met vanillemerg / vijg met cacaopoeder / Vijg met noten

Geplaatst:

Was eigenlijk van plan om mijn Madeleine des deux Saisons komend jaar uit te planten, maar als de vruchten vrij smakeloos zijn (heb er nog rijpe van geproefd), dan hoeft dat niet. Wil wel alleen maar lekkere vijgen in de tuin.

Er komen bijna wekelijks nog wat soorten aan (nu vooral stekhout), ruimte voor al mijn plantjes en stekjes heb ik straks zeker niet. Ook niet met het stuk grond wat we erbij gaan kopen.

De Brown Turkey ben ik ook nog naar benieuwd. Die staat al een paar jaar, maar ik heb steeds pech gehad (dit voorjaar vroren de vruchten kapot en nu zullen ze niet op tijd afgerijpt zijn), dus die heb ik nog steeds niet kunnen proeven.

Als voorgerecht vijgen met wat geitenkaas en spek uit de oven is ook lekker. Fruitleer heb ik 1x gemaakt, maar dat was absoluut geen succes. Het werd zuur, ondanks veel extra suiker, dus dat doe ik niet meer. Jam is altijd goed.

Geplaatst:

Fruitleer: Pruim kan zuur zijn, zwarte bes/kruisbes/jostabes is zoet/zuur (vinden de kinderen heerlijk), vijg wordt zeker zoet, kersen is ook zoet.

Wij doen nergens suiker bij. Bij framboos heb ik mij laten verleiden om bij één lading wat honing te doen. Achteraf vind ik de frambozencompote zonder honing toch weer lekkerder. Als je geen suiker eet wordt alles zoeter.

Ik zou je vijg gewoon zetten. Net zo goed heb ik het verkeerde ras ontvangen. Hij voldoet wel aan de beschrijving. Het kan ook zijn dat ze vrij smaakloos zijn omdat mijn bodem misschien te goed is.

De grootste boom is mij verkocht als brown turkey, maar ik twijfel nog altijd of dit correct is. Ik krijg maar één keer per jaar vruchten aan de boom. Ik heb dan wel kilo's en kilo's. Hij is ook zeker 6 meter hoog en 6 meter breed. Ik moet de vijgen met een grote ladder plukken.

Geplaatst:
Heb mijn vijgencollectie dit jaar flink uitgebreid. Heb mij vooral niet ingehouden. Het zijn vooral 1-jarige stekken, met vruchten, maar of die nog uitrijpen betwijfel ik.

Mijn absolute vijgenfavoriet is de Goutte d'Or (ook wel Doree) qua smaak. Heerlijk vol en lekker zoet. De Ronde de Bordeaux mag er zeker ook zijn, maar die haalt het niet bij de Goutte d'Or.

Daarnaast heb ik nog de volgende soorten in huis gehaald:

- Madeleine des 2 Saisons

- Gota de Miel

- Rouge de Bordeaux

- Dalmatie

- Bornholm

- Longue d'Aout

- Kroatische gele reus / Croatian yellow giant

- Verdone

- Grisette

- Brogiotto Nero

- Hardy Yellow

en nog een paar

Ben vooral benieuwd naar de Madeleine des 2 Saisons, Grisette, Brogiotto Nero en de Longue d'Aout.

Komend jaar ga ik in ieder geval stekken nemen van de Ronde de Bordeaux, Gota de Miel en de Goutte d'Or. En natuurlijk nog een paar stekken in huis halen, aangezien ik nog een paar soorten wil hebben.

Ah, nog een liefhebber......Mooie collectie. Op mijn wensenlijstje staat nog Goutte d'Or of Sucrette. Missschien kunnen we wat uitwisselen. gr. Marjan

Geplaatst:

Uitwisselen is altijd goed. Wil dit voorjaar sowieso van mijn Goutte d'Or, Gota de Miel en Ronde de Bordeaux stekken snijden en opkweken. En die kan ik bijvoorbeeld meenemen naar de moestuindag in het voorjaar als de datum daarvan past.

Mijn verzameling vijgen is iets toegenomen met o.a.:

- I258

- Sal's fig

- Desert King

- Montana Nera

- Negronne

Ben sowieso nog op zoek naar Dauphine, Fehmarn, Sucrette en Red Libanese, maar andere soorten die ik nog niet heb zijn ook meer dan welkom. Uiteindelijk wil ik de best smakende soorten overhouden, wil namelijk geen 50 vijgenbomen in de tuin, dat is ook wat teveel van het goede.

Geplaatst:

Mooie site die je daar noemt, die online winkel ken ik nog niet. En ze hebben ook vijgensoorten die ik nog niet heb.

Hardy Chicago heb ik ook nog niet, die wil ik wel met je ruilen. Heb op dit moment alleen Dalmatie en Michurinska 10 te ruil als kleine planten. In het voorjaar (februari / maart) snoei ik de bovengenoemde vijgen, dan heb ik meer te bieden.

Geplaatst:

I258 zou een van de best smakende vijgen zijn. Echter vraag ik me af of deze wel rijp wordt in NL.

De 2e oogst van bv Brown Turkey wordt namelijk ook bijna nooit rijp. En brown turkey is volgens mij vroeger dan I258.

Heb jij een kas?

Geplaatst:

Klopt de herfstvijgen worden lang niet altijd rijp, ook niet waar ik woon. Daarom kweken veel noordelijke vijgenliefhebbers hun vijgen in potten. Niet elk ras is daar even geschikt voor, maar de meeste wel. Dan kun je ze tijdig binnenhalen. Ik kweek ook het grootste deel in potten nog. Heb wel wat in de tuin staan (Ronde de Bordeaux en Brown Turkey), maar wel van soorten die tegen wat koudere temperaturen kunnen.

Ik heb nu bijvoorbeeld nachtvorst (gisteren ook en een week geleden ook) en dan haal ik de kwetsbaarste vijgen naar binnen.

Over de I258 hoor ik ook veel goeds, vandaar dat ik daar ook een stek van wil. Ik krijg stekhout, dus het is altijd afwachten of dat aanslaat. Vijgen verwacht ik er komend jaar nog niet van in ieder geval.

Het is wel een kleine verslaving moet ik zeggen, het is veel te leuk en de vijgen zijn nog lekker ook. Niet alle soorten smaken mij even goed, maar ik kan zo wel een selectie maken van wat ik wel en niet wil hebben in de tuin en op mijn terras.

Geplaatst:
Hoi Flub,

Mooie verzameling heb je.

als je wil heb ik nog wel een Hardy Chicago voor je.

Ik denk dat Yellow Long Neck een goede vijg kan zijn voor ons klimaat, vroeg, smaakvol en erg groot:

https://wellspringgardens.com/products/yellow-long-neck-fig

Ze versturen alleen niet naar Europa en planten meenemen vanuit de USA zonder tig formulieren is niet toegestaan.

niet dat ik het niet zal proberen straks als ik wat vind..

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Klopt, dat had ik ook al gezien. Jammer.

Maar er zijn ook genoeg webwinkels in Europa die vijgen versturen. Het is helaas wel zo dat niet alle webwinkels en ook gewone tuincentra ook daadwerkelijk het vijgenras verkopen wat ze aanprijzen. Dat is wel wat om rekening mee te houden.

Zelfs het tuincentrum in de buurtstad heeft geen ervaring met vijgen en weet niet eens welk ras zij verkoopt. Bij de grotere tuincentra / bouwmarkten staat er vaak alleen "Ficus Carica" op het etiket, maar dat is de algemene naam voor een vijgenplant en zegt niets over het soort vijg.

Geplaatst:

Ik merk dat het afrijpen inderdaad vaak lastig is. Verder produceren de meeste vijgen toch maar één keer vrucht bij ons wanneer ze in de vollegrond staan.

Maar je kunt zeker kilo's en kilo's produceren. Wij halen zeker 30-40 kilo van één struik (6 bij 6 bij 6 meter).

Ik zou ze zelf niet in potten willen, maar dat is omdat ik al zoveel in potten heb. Verder heb ik genoeg planten in de kassen staan, die buiten helemaal niks worden. Ik wordt ook gek van het watergeven (zeker in de zomer).

• 2 weeks later...
Geplaatst:

20191024162701083iOS41151571940500.jpg

Alleen in extreem warme jaren krijg je een herfstoogst aan de Brown Turkey. in 2018 waren de vijgen eind september rijp. dit jaar eind oktober.

Ze zijn lekker zoet.

• 1 year later...
Geplaatst:

Hallo allemaal, ik ben beginnend vijgenliefhebber. Heeft iemand stekmateriaal voor mij (per post)? Brown Turkey heb ik al als stek, de rest is heel erg welkom. En is er toevallig iemand in de buurt van Apeldoorn van wie ik stekmateriaal kan krijgen? 

Geplaatst:

Hallo, ik ben al enige jaren vijgenliefhebber en zoek naar een plant of stekken van Ficus carica 'Violette de Bordeaux' syn. 'Negronne".

Is er iemand die wat voor mij beschikbaar wil stellen?

Geplaatst:

Even doorgelezen dit topic, leuk om te lezen en te zien dat er nog zoveel te ontdekken valt op vijgengebied. Heeft er iemand ervaring met 2/3 soorten in één plantgat, concurreren ze elkaar weg of blijven ze allemaal overeind? Ik heb op de moestuin plek voor één speciekuip met vijg(en) maar heb liever drie rassen op één plek dan maar één en enten heb ik nog niet zoveel zin in. 

Geplaatst:

Er zijn er die drie rassen in een grote pot hebben staan, dus ik verwacht dat drie rassen in een plantgat ook wel zal kunnen. Wel opletten dat de zwakste groeier niet overwoekerd wordt.

Geplaatst:
Op 30-1-2021 om 08:47, MSDG zei:

Heeft er iemand ervaring met 2/3 soorten in één plantgat, concurreren ze elkaar weg of blijven ze allemaal overeind? Ik heb op de moestuin plek voor één speciekuip met vijg(en) maar heb liever drie rassen op één plek dan maar één en enten heb ik nog niet zoveel zin in. 

Je kan ook meerdere rassen op 1 plant veredelen, dat is beter als je zo weinig ruimte hebt. Op youtube zijn verschillende filmpjes te zien waarin uitgelegd wordt, hoe je dat moet doen. Is niet heel moeilijk.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ben sinds vorig jaar ook helemaal in de ban van de vijg! Heerlijke vruchten en geweldig hoeveel soorten er zijn. 
Ik vind ze alleen wat lastig te vinden online, hebben jullie nog goede adressen? 

Geplaatst:

Qua planten niet, tenminste Vreeken en fruitbomen.net hebben/hadden een stuk of 15 soorten.
Maar als je stekken wilt (net te laat voor winterstekken), dan is de keuze reuze. Ik ken iemand in Denemarken die heeft ongeveer 500 soorten, maar die ruilt alleen. En van iemand in Portugal heb ik enkele weken geleden een paar stekken gekocht, die heeft er ook meer dan 500 soorten. Lijst kan ik doorsturen. Wel redelijk duur, maar kwaliteit is goed (heb ze net 14 dagen binnen).

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...