Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

frambozen aangetast

Sonny7

Recommended Posts

Dit jaar hebben wij extreem veel bessen (rode/zwarte/kruis), alleen de frambozen blijven wat achter dit jaar. Dit komt ook mede doordat het blad in het voorjaar is aangevreten door de rozenkever/johanneskever (er waren er extreem veel dit jaar). Echter, nu de frambozen verder rijpen krijgen steeds meer frambozen rare plekken (grijzig). Het lijkt wel alsof er een schimmel op de framboos zit al heeft het niet veel weg van de grauwe schimmel (al helemaal niet waarschijnlijk vanwege het droge voorjaar?). Heeft iemand enig idee wat onze frambozen aantast?

Zie foto's hieronder:

IMG2018070406452787861530693838.jpg

IMG2018070406460534341530693840.jpg

Hier hetzelfde beeld. Echt weinig tot geen eetbare oogst tot nu. Inderdaad is het bij mij voornamelijk de lange droogte. En nee, ik geef de frambozen geen water, had dus wel gemoeten.

Dat vermoeden had ik inderdaad al... Helaas wordt het moeilijk om de frambozen schaduw te geven. Ze staan de hele dag vol in de zon. Doordat er zeer veel blad is aangevreten door de rozenkevers en krijgen de frambozen minder schaduw van het blad. In combinatie met de hoeveelheid zon/droogte zal dat het verklaren

Kortom, volgend jaar beter!

Bij mij zijn de frambozen ook niet goed, sommige half afgevreten en dus ook de plekken, maar sommigen zijn wel goed en veel bruin blad.

zou dus teveel zon en droogte kunnen zijn, ik water ze wel, samen met de rest.

vrg kees

Ik zou ook denken aan droogte en niet aan schaduw. Zelf heb ik er geen last van en mijn frambozen staan al jaren open in volle zon. Ik geef ze eenmaal in de week water. De oude takken gooi ik in februari steeds als mulch tussen de planten samen met wat compost. Heb wel enkel herfstframbozen, welke nu al geven door het zonnige voorjaar. Planten staan dit jaar hoger en mooier dan voorbije jaren, ook het aantal beginnende vruchten lijkt enorm te zijn.