Jorieke123 Posted July 16, 2018 Share Posted July 16, 2018 Zucht... daar ben ik weer met een vraag over welke soort ik nou toch in mijn tuin heb staan (zie ook welke-kersensoort-kan-dit-zijn-t24170.html ) Zo rond 2012 heb ik van mijn schoonmoeder een paar fruitbomen gekregen. Ze had ze heel zorgvuldig uitgezocht, en ik heb erg mijn best gedaan de kaartjes er bij te houden. Die raken hier namelijk geregeld kwijt, wat ik ook doe Aan deze pruimenboom hangt dus netjes een kaartje waar 'Mirabelle de Nancy' staat. De jaren daarna groeide hij best aardig, kreeg af en toe een paar vruchten maar dan was de pruimenmot mij al te snel af en maakten de wespen de klus nog even af waardoor ik er nooit van heb kunnen eten. En vorig jaar bevroor alles nog even in het voorjaar dus was er ook niets. Dit jaar hangt ie erg vol, voor zo'n formaat boom dan. Vol met dikke groene ballen. Echt geen kleine gelige vruchtjes die een blosje krijgen, zoals ik te zien krijg als ik op de soortnaam Google?Achteraf gezien zijn de bladeren ook een stuk groter trouwens. De vruchten zijn nu en de komende week rijp, vallen er soms zelf al af en we plukken er wat. Je hoeft ze maar aan te raken en ze laten los (als ze rijp zijn dan... de onrijpe laten we hangen) Ze smaken naar pruim (joh), maar dan meer maar een vleugje zeg maar. Het velletje is ietwat stug soms, en ze laten de ene keer goed, en de andere keer wat minder goed los van de pit. Maar sappig zijn ze zeker! Je komt er goed onder te zitten als je er wat uit het vuistje op eet En ze zijn dus groot! Als een ei, maatje M. Zo'n 60 tot 80 gram. Zou het misschien de Ontario kunnen zijn? Ik kan helaas niet vragen waar ze de boom heeft gekocht, ze is het jaar daarop overleden. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted July 16, 2018 Share Posted July 16, 2018 Lijkt wel op Ontario. Beetje te vroeg, maar alles is vroeger dit jaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 16, 2018 Share Posted July 16, 2018 Ziet er wel lekker uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 20, 2018 Author Share Posted July 20, 2018 Dank je Yuras, daar gaan we dan maar vanuit Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted July 20, 2018 Share Posted July 20, 2018 Ik heb nu 2 pruimpjes op Ontario hangen. Ze zijn nog niet rijp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Eerlijk gezegd denk ik eerder aan Reine Claude Verte of Jaune. Ik kan me zeker vergissen..Misschien een beetje vroeg, dat wel. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 23, 2018 Author Share Posted July 23, 2018 Dank je Jet, die heb ik er ook even bijgezocht. Ik lees bij die Reine Claude dat ze makkelijk loslaten van de pit, dat doen mijn pruimen niet echt. Heel soms, maar meestal zitten ze goed vast. Ook lees ik dat er soms iets van een blosje op komt? Of 'paarse spikkels aan de zonkant'. Maar dat doen die van mij ook niet. Wel apart dat Yuras zijn Ontario's nog niet rijp zijn dan. Hier hangt nog een enkele pruim, de rest hebben we gisteren geplukt/geraapt. En er heerlijk van gegeten. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Ok dat is een belangrijke aanwijzing inderdaad. Ik zal dat zelf zien dit jaar, mijn boom hangt zowaar vol. En nog niet rijp. Nu loopt Nederland iets voor maar toch. Dat blosje ken ik dan weer niet, groen blijft groen alleen lichter als hij afrijpt. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted July 26, 2018 Share Posted July 26, 2018 Ontario van Yuras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Yuras wellicht vertekent de foto maar vind hem niet lijken op de ontario's die ik pluk. Ze lijken erg donkergroen. Ik ken ze meer zoals de foto's van de ts. Lichter en met van die zichtbare draadjes erin (die je overigens niet proeft hoor)En heel erg sappig en zacht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Ik denk ook Ontario al kunnen die ook wat geler zijn soms.Voor Reine claude zijn ze denk ik te groot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts