Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb verschillende soorten tomaten in de kas waaronder marmande cherry zwart rode en een langwerpige waarvan ik de naam niet weet. deze laatste heeft rotte uiteinden zie foto. is dit fytoftra? moet ik de tomaten weghalen of de hele plant?

2018073108332398901533019595.jpg

Geplaatst:

Inderdaad neusrot. Minder erg dan phytopthora. De tomatenplant had te weinig vocht en heeft dan maar vocht genomen van de tomaten. Ik laat ze hangen. Ik hoop zo als de plant nogmaals eens dorst heeft hij terug vocht neemt van de tomaten die reeds neusrot hebben. Is dus niet echt een ziekte of besmettelijk. Kan soms ook liggen aan een te kort aan Calsium als de bodem uitgeput is.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Ik dacht ook dat calciumgebrek, o.a. door verstoorde wateropname, meespeelt bij neusrot. En bij deze temperaturen is de wateropname wellicht niet optimaal (droge grond, af en toe wat water krijgen, meer dan normaal water verdampen in de hete zon....). Heb het dit jaar ook voor het eerst, vooral bij de grote vleestomaten. De andere doen het beter.

Geplaatst:

Volgens mij is dit inderdaad neusrot. Mijn tomaten zijn er dit jaar ook vatbaarder voor. Komt inderdaad door de uitzonderlijke droogte en warmte dat onze planten er gevoeliger voor zijn. Op tijd oogsten en het aangetaste stuk wegsnijden. Dan is je tomaat nog prima te eten!!

Geplaatst:

Ik heb dit seizoen tomaten in zakken potgrond gezet. 40 liter per plant. Ik heb ongeveer 10 tomaatjes gehad met neusrot, terwijl ik op dat moment erg regelmatig water gaf. Toen de eerste rode tomaten zichtbaar waren ben ik alleen nog maar water gaan geven als ik echt aan de bladeren zag dat ze dorst hadden. Sinds de rode tomaten heb ik geen enkele tomaat meer gehad met neusrot, ondanks temperaturen van meer dan 35 graden en wat wind. Hoe kan dat eigenlijk?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...