Jump to content

Tomaten groeien niet meer; Ziek?

Rottentweetie

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik heb even een vraag over mijn Tomatenplant. Ik heb er eentje in een grote bak staan die al behoorlijk gegroeid is. Is nu zo'n 1M hoog denk ik.

Aan het begin groeiden de eerste tomaat echt heel hard, maar nu valt het me eigenlijk een beetje tegen. Het lijkt alsof de groei een beetje stil staat. (Zitten nu 4 tomaten aan, waarvan er 1 behoorlijk normale grote is, echter blijft deze groen en hard, en de rest blijft klein en niet groeiende)

Dit is pas gekomen nadat de planten buiten stonden (toen het nog lekker warm was), en het opeens behoorlijk hard begon te regenen. De tomaten plant heb ik toen binnen gezet, maar de aarde was behoorlijk nat. Dit heeft een aantal dagen geduurd voordat deze natte aarde weer een beetje normaal werd. De aarde weer een beetje omgespit omdat dit helemaal plat was geregend. Echter de top van de plant blijft wel groeien, maar de tomaten zelf niet... Wel komen er weer nieuwe bloemetjes...

Ik heb de tomaat al extra meststof gegeven, speciaal voor tomaten, maar er merk nog geen verschil...

Ze staan nu zo'n 5 dagen binnen. Zou het hieraan kunnen liggen? Temperatuur binnen is constant 22 graden Celsius.. Mooie temperatuur, dacht ik zelf.. Ook staan de tomaten voor een raam, waar ze zon krijgen... Als er zon is tenminste.. (Afgelopen dagen niet heel veel zon geweest)

Wat doe ik verkeerd? Of wat mis ik?

PS. Ook merk ik dat de onderste bladeren wat omkrullen naar boven. De aller onderste bladeren heb ik al geheel verwijderd, maar de rest nog laten zitten ivm doorstroming van de sappen. Kan het zijn dat tomatenplant ziek is geworden door de vele verkregen regen water?

Edit:

Ik heb vanavond nog even gekeken en ik denk dat mijn tomatenplant wel ziek is. Ik zie gekke dingen gebeuren op de bladeren van de plant.

Ik heb er wat foto's van gemaakt:

Omgekrulde bladeren:

P1060518.jpgP1060517.jpgP1060516.jpg

Gekke strepen op de bladeren:

P1060515.jpgP1060512.jpgP1060511.jpgP1060510.jpgP1060509.jpg

Wat kan ik hier tegen doen? Het ziet er namelijk niet gezond uit...

Ik denk dat er op basis van je verhaal/foto's niet heel veel aan de hand is. Als de top van de plant gewoon nog doorgroeit en bloemetjes aanmaakt zal het wel goed komen.

Het is natuurlijk mogelijk dat door een te natte potgrond de wortels zijn gaan rotten, maar dat denk ik niet. Het is ook mogelijk dat de plant wat vertraging opgelopen heeft door het van buiten (lage temp) naar binnen, maar ook dat betwijfel ik.

Het omkrullen bij onderste (oudere) bladeren is een normaal verschijnsel, hoef je dus niet weg te halen (mag wel). De foto's laten een insect zien dat tunnels maakt in het blad. Kan even niet op de naam komen. De schade die de beestjes veroorzaken is te verwaarlozen. De bladeren zien er voor de rest mooi groen en gezond uit.

Wat is het ras van je tomaten (dan kan je ongeveer inschatten welk formaat je kunt verwachten). Wat ik wel zou doen is de planten weer terug buiten zetten, juist nu ze vruchten dragen hebben ze het daglicht van buiten meer nodig dan voorheen.

Hartstikke bedankt voor de antwoorden! Dan ben ik weer gerust gesteld

Ja idd, dat dacht ik zelf ook al dat het door het daglicht kwam. Echter regent het de laatste dagen best veel en durf ik ze niet zo goed naar buiten te zetten, ivm het ontstaan van wortelrot... Maar zodra het weer wat lekkerder word, en regenvrij is, zet ik ze meteen weer naar buiten. Zijn hier oplossingen voor? Om ze voor regen te beschermen?

De bladeren waarbij de "mineervlieg" zijn best heeft gedaan heb ik er voor de zekerheid toch maar afgehaalt. Het waren behoorlijk wat bladeren, maar ik heb het risico genomen. Ik heb niet de gehele stengels verwijderd, maar alleen de bladeren zelf. Dit kan verder geen kwaad neem ik aan? Behalve voor de doorstroming van de sappen?

Groeten,

Kevin

Kevin,

Mineervlieg, dat is hem inderdaad!

Zijn hier oplossingen voor? Om ze voor regen te beschermen?

Die zijn er. Parapluutje? Nee, er zijn speciale tomatenhoezen te koop, heb ik geen ervaring mee.

Als je alleen bang bent voor wortelrot kan je ook zoiets maken (maar dan ander materiaal) en dat over de pot leggen: koolkragen-maken-t1224.html

Ik denk dat het met die wortelrot wel mee zal vallen als er voldoende gaten in de pot zitten om het overtollige water af te voeren.

Ik heb niet de gehele stengels verwijderd, maar alleen de bladeren zelf. Dit kan verder geen kwaad neem ik aan? Behalve voor de doorstroming van de sappen?

Nee, kan geen kwaad.

Ja precies.. Ik zat idd ook al aan een zeil te denken.. Dus die ga ik binnekort even halen, en verzinnen hoe we dat netjes kunnen maken, dat als het regent dat ik die eroverheen kan doen...

Owjah.. Das idd wel een goede.. Wat gaten in de pot maken om wortelrot tegen te gaan.. Aangezien ik dat nog niet heb, kan ik dat ook nog wel doen.

Nou ben blij dat dat verder geen kwaad kan..

Dat mijn tomatenplantje maar lekker gezond mag blijven en veel en mooie tomaten mag leveren

Hartstikke bedankt!

Aaaaahh!!

Nu dit weer.. Ik had m'n tomatenplant weer even buiten gezet gehad.. Uiteraard ging het natuurlijk weer regenen, en was de aarde weer lekker nat. (Niet geheel doorweekt)

Maar nu begon de moestuin-mestkorrels te schimmelen... Ze werden ineens alleen witte pluizenbolletjes.. Is dit erg voor mijn plantjes?

Ik heb ondertussen het bovenste laagje aarde uit de bak geschraapt, en weggegooit...

Groeten,

Kevin

Kevin,

Nee dat is niet direct schadelijk, al heb je natuurlijk verschillende soorten schimmels. Komt straks wel weer goed als de potgrond bovenop weer wat droger wordt.

Heb je al gaten gemaakt onderin de potten?

Hoi Jorg,

Ow ok.. Prima! Dan hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken

Ja, kheb toevallig vandaag de gaten in de bak gemaakt! Nu kan in iedergeval een beetje het overtollige water eruit lopen!

Kheb het nu alleen nog aan de zijkant aan de onderkant gedaan, maar zal het binnekort ook op de bodem maar wat gaatjes maken.

Kevin je kunt de bladmineerders gewoon dooddrukken, je hoeft dus niet perse de bladeren weg te halen.

Rommert, gele plekken op de bladeren kan wijzen op Cladosporium (50 soorten), kijk dan of er aan de onderkant een grijzige schimmel ontstaat, zo ja bestrijden koperhoudend middel. Komt vaak voor bij vochtig (warm) weer.

Die mestkorrels spit ik altijd een beetje onder ; gewoon niet diep ivm beschadiging wortels maar dat er not genoeg aarde opligt en dan worden ze ook beter opgenomen.

Een kennis van mij heeft mbv een stuk doorzichtig golfplaat een afdakje voor zijn tomaten gemaakt; simpel geklemd tussen een aantal stokken zodat de bovenkant omkrult....hmmm niet echt duidelijk ik heb het beeld erbij natuurlijk. Ik zal vrijdag er een foto van maken dan ben ik er toch.

Ik heb inmiddels een tiental jaren mijn tomaten onder een overkapping van golfplaten en plastic staan.

Voorkomt nat worden van bovenaf. Het huidige weer, constant vochtige lucht, voorkomt bij mij onder de overkapping de phytophtera dus niet. Vorige jaren had ik er wel last van als het najaar erg vochtig was. Ik heb het dus nu al plakken, een tiental planten zijn al aangetast en een aantal tomaten hadden ook al plekken. Direct verwijderd. Ik wil niemand ontmoedigen maar ik vrees het ergste voor dit seizoen.

Ik heb het al jaren niet meer gebruikt maar omdat het al zo vroeg in het seizoen toeslaat heb ik toch de Daconil gepakt.

Er zijn een aantal planten bij waar ik absoluut nog wat rijpe tomaten voor zaad voor het volgend seizoen moet hebben.

De Daconil remt de ziekte. Je moet er natuurlijk wel snel bij zijn. Bij de eerste signalen toepassen.

Ik heb zilverwitte alsem, daar heb ik over gelezen dat het extract van het blad phytophthora tegen gaat.

Vreeken (die dat meldt) verwijst naar een website waar ik nix mee kan... vreemde site, mexicaans.. geen idee.

Zou alleen het koken van het blad genoeg zijn? Of zou er dan ook zachte zeep doorheen moeten? (of is dat alleen in geval van extract tegen rupsen/luizen? )

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Gna, gna, dat zeg ik ook altijd. Het gaat om het resultaat en niet om de schoonheid van de uitvoering.

Mijn overkappingen zien er na jaren gebruik ook niet geweldig meer uit maar het beoogde doel wordt ermee gediend,

beperking van hemelwater van boven op de planten.

Als je het toppie wil maken vergt dat een fikse investering in geld en tijd.

En aangezien ik zo'n 70/75 planten moet overkappen heb ik het jaren geleden opgelost met simpele dikke plastic op een houten frame. En tot nu toe werkt het goed.