Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Proeven appel-, peren- en pruimrassen?

laen

Recommended Posts

Nu de appels overal plukrijp aan het raken zijn, en ik toch echt aankomende November fruitbomen wil planten..

..heeft iemand tips waar ik de niet-standaardrassen zou kunnen proeven? Ons doel is niet die te planten die we al in de winkel kunnen kopen.. maar andere interessante rassen. Zo wil mijn wederhelft perse de Api-Noir appel en ik wil die ook eerst eens geproefd hebben.

Maar ik kan niet echt plekken vinden waar deze soorten gekocht of geproefd kunnen worden..

Zelfde geldt voor peren en pruimen, al zijn de peren minder interessant.

Dank alvast!

Misschien eens bij een hortus in de buurt informeren? Mogelijk dat ze een evenement rond de oogst op de agenda hebben staan waar je terecht kunt. Hier in Friesland heb je zoiets bij de Kruidhof wel, maar de mogelijkheden in Limburg, waar jij dacht ik zat, ken ik dus niet.

Deze Historische Groentehof is in Beesel, maar dat is maar 22 minuten rijden van Beegden dus dat is helemaal prima! Dat klinkt als precies wat ik zoek.. ik ga gelijk even contact met ze opnemen met dezelfde vraag. Merci!

Voor wat betreft Hortus kan ik weinig interresants vinden, hoewel ik net via het zoeken daar op wel op een fruitboerderij terecht ben gekomen, die wellicht wat interresante appelsoorten hebben.. ook maar even contact opnemen.

Update 1

Snel, maar helaas nog niet bevredigend resultaat:

• Philips Fruittuin: meest bijzondere appel op dit moment is de Santana, de rest zijn alleen de "standaard soorten". Wel hebben ze nieuwe kleine boompjes geplant dit jaar, maar dat gaat nog jaren duren voordat daar opbrengst van is uiteraard
  • De Historische Groentehof: wil me vooral eenjarige bomen verkopen en heeft reeds een prijs opgemaakt, maar er wordt weinig mogelijkheid tot proeven gegeven lijkt het

https://www.tolderas.nl/#fruitshow

Ze hebben veeel appels en peren te proeven tijdens fruitshow. Ook bijzondere en zeldzame rassen.

Wat Api Noir betreft... Leuke en opvallende kleine appeltje met redelijk smak na paar manden bewaren (staat bij mij vol met appeltjes ). Is leuk als een van tientallen boompjes te hebben.

Wel zou ik adviseren appel Rajka - Tsjechische schurfresistente ras, zeer productief en lekker , bewaarbaar (in schuur) t/m maart (van vorige jaar oogst).

Thanks! Ik heb deze 2 dagen gelijk in de agenda gezet. Dat is gelijk de ideale tijd om te planten, dus als we daar al een ras vinden waarvan ze een boompje hebben is het natuurlijk makkelijk gelijk een mee te nemen. Dus goede reden om zeker te bezoeken.

Leuk dat je de "Api Noir" hebt, ik kreeg al 't gevoel dat niemand dat ras heeft staan maar dat valt dus mee! Dat was een wens van m'n wederhelft, die 'm nooit geproefd heeft uiteraard. Ik heb de "Rajka" al eens geadviseerd gezien, dus die wil ik zeker proeven, naast de "Notaris" (veel geadviseerd hier op 't forum), "Schone van Boskoop" (ook wens van m'n vriendin), "Limoenappel" en de "Groninger Kroon" (geadviseerd door De Historische Groentehof).

Qua peren werden me door De Historische Groentehof de "Bon Sinte Cretienne" en "Beurre de Merode" geadviseerd, die kende ik nog niet.

Meer plekken om te proeven zijn altijd welkom natuurlijk, en met deze namen heb ik een prima insteek om te weten wat ik wil proberen .

Wat je opmerking "Nu de appels overal plukrijp aan het raken zijn" betreft .... voor de meeste rassen is het nog een maand of langer wachten.

Ik heb goede ervaringen met Topaz (pittige appel, wordt nog lekkerder tijdens bewaren) en Opal (appel, ja ... pruim heb ik ook), een kruising tussen Topaz en Golden D. (Zie http://www.agf.nl/artikel/150037/Opal-appelen-willen-deel-Goldenmarkt-overnemen).

Om Topaz en Opal te proeven kun je tzt bij mij terecht, ik woon op 25km van Beegden.

Klopt.. maar ik zoek liever een maand voor dat 't te laat is. De Topaz klinkt ook interessant, met name het zachtzure en de schurftresistentie ervan, al komt ie over als een appel die we binnenkort naast de Elstar in de supermarkt gaan zien, net als de Opal. Maar wellicht neem ik tezijnertijd contact met je op om te proeven . Dank alvast!