Stampy Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 (edited) MIjn courgettes vertonen een raar gedrag. Ik weet inmiddels dat de planten vrouwelijke en mannelijke bloemen kunnen voortbrengen. Ik heb nu verschillende bloemen gehad, maar na de bloei vallen ze af en maken ze dus geen vrucht, Betekent dit dat ik alleen mannelijke bloemen heb en naar vruchten kan fluiten? Edited July 23, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Zaten er al hele kleine vruchtjes achter de bloem? de vruchtbeginsel. Als die er niet aan zaten waren het dus alleen mannelijke bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stampy Posted July 23, 2011 Author Share Posted July 23, 2011 Nee, er zitten geen vruchtjes achter de bloem. Ik zal straks proberen een foto te plaatsen, als het me lukt tenminste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 ik heb maar 1 plant met bloemen alleen de mannelijke en vrouwelijke bloemen zijn tegelijk open. dus telkens als de vrouwelijke bloem uitgebloeid is word het vruchtbeginsel bruin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Ik heb met de courgetplant in het begin een bergje mannelijke bloemen die afvallen, en daarna pas de eerste vrouwelijke bloemen. Dus ik weet niet of dit de eerste bloemen zijn, maar ik denk dat het goed komt! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stampy Posted July 23, 2011 Author Share Posted July 23, 2011 Ja het zijn inderdaad de eerste bloemen van de plant. Hopen dan maar dat het goed komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Als er nu vrouwelijke bloemen komen hoef je je geen zorgen meer te maken hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefje78 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Stampy, je moet eigenlijk even een foto maken van achter de bloem, daar waar het stengeltje zit. Als tussen het stengeltje en de bloem een vruchtbeginsel zit, dan is het een vrouwelijke bloem. Aan bovenstaande foto kun je het niet zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Op de foto zijn toch meeldraden te zien? Dus dan is het een manlijke bloem., vrouwelijke bloemen hebben stampers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stampy Posted July 23, 2011 Author Share Posted July 23, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Volgens mij mannelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Een dun steeltje is een mannetje, een dik steeltje (of al een bolletje, net wat voor een soort je hebt) is een vrouwtje. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stampy Posted July 23, 2011 Author Share Posted July 23, 2011 Maar begrijp ik het goed dat er van dezelfde plant ook vrouwelijke bloemen te verwachten zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Ja Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stampy Posted July 23, 2011 Author Share Posted July 23, 2011 Zeer bedankt voor jullie reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 Op deze foto kan je duidelijk vrouwelijke bloemen zien. Die wil je hebben. Ik heb 4 planten staan en sommige gaven eerst 10 mannelijke bloemen voor ik een keer een vrouwelijke kreeg en andere planten weer precies andersom, waar het aan lag weet ik niet. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 23, 2011 Share Posted July 23, 2011 En op deze foto zie je ook het duidelijk het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk. De bloem middenlinks op de foto is mannelijk, de bloemen met de dikke gele stelen (aankomende courgettes) zijn vrouwelijk. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stampy Posted July 24, 2011 Author Share Posted July 24, 2011 Het is me duidelijk. Ik maakte vanmorgen deze foto van een aankomende bloem, de steel is duidelijk dikker dan bij de andere, hij is (nog) niet geel zoals bij de vorige foto, maar misschien komt dat nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Ligt er ook aan welk soort het is, Als het groene courgette's worden is het vruchtbeginsel ook groen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 ik heb t met een pompoen soort... wordt geen pompoen gevormd helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 ik heb t met een pompoen soort... wordt geen pompoen gevormd helaas. Tja, en ik met een patisson, prachtige plant, vol met mooi groen blad, je kan er bijna niet overheen kijken...geen vruchtbeginsel te zien. Ik heb er gelukkig nog een die wel geeft.Heb je nog meer pompoenen Nicolette? Dan scheelt het. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 ja maar dat zijn dan weer andere soorten. Deze had ik gekregen van een mede tuinder dus heb ik er maar 1 van. De andere 4 planten geven prachtige vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 mijn pompoenen geven ook niets terwijl er wel mannelijke en vrouwelijke bloemen zijn en er zijn bestuiver aanwezig als de bloemen open staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Rommert ik denk dat het gewoon te maken heeft met het missen van genoeg zon uren op dit moment. Maar wie weet komt het nog.. we houden vol! Jij ook succes met je pompoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 ja maar dat zijn dan weer andere soorten. Deze had ik gekregen van een mede tuinder dus heb ik er maar 1 van. De andere 4 planten geven prachtige vruchten. Ik heb al 10 jaar pompoenen, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Ook niet met patisson trouwens, wel met courgettes. Dus daarvan zet ik er altijd twee. Door die pompoenen heb ik ook de denkfout gemaakt dat grote kwekers alleen 1 soort hebben staan, en dat ik dus wel de zaden van zo`n klein oranje pompoentje kan gebruiken om te zaaien want: alleen bevrucht met eigen soort. Iets minder dan de helft van de planten is een andere soort..gelukkig niet zo`n grote als ik bang voor was, maar ik weet niet of hij zal voldoen aan mijn getrainde pompoensmaakpapillen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts