Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tanja's ruillijstje MTFD okt18 CONTROLE

Tanja65

Recommended Posts

Aanbod

Te geef/te ruil aan zaad (meest uit eigen oogst):

- peper hungarian wax geel

- kruisbestomaat

- tomaat marmande

- basilicum (bio)

- rode paprika (bio)

- rode puntpaprika (bio)

- bleke klaproos

- schijnpapaver (licht oranje klaproos)

- dille (bio)

- capucijners (gekocht, t/m 2019)

- wasbonen (gekocht)

- spinazie securo (gekochtm t/m 2019)

En wellicht nog zaadjes van de bio kaneelbasilicum die nu bloeit maar dan waarschijnlijk wel zaad heeft geschoten. Erg lekker en smaakt echt naar kaneel.

En verder:

1x stek rode basilicum in pot

2x 1x tijmstek in pot

3x bio muntplantje (nu voornamelijk wortels in een potje maar is onuitroeibaar en komt geheid op). Erg lekker.

2x bio citroenmelisse plantje (idem)

1x (misschien twee) pannekoekenplantje in pot - pilea peperomioides, nog wel heel klein

2x bio kaneelbasilicum, afhankelijk van groeitempo in potje of met worteltjes in vochtig plastic zakje

20x glazen conservenpotje met deksel

diverse glazen conservenpotten groot

15 glazen DE voorraadpotten met deksel, geen weck

En wellicht kan ik aan van die vierkante kweekpotjes komen, p7 of p9, als daar belangstelling voor is ga ik er even achteraan.

Edit: zaadbommetjes verwijderd van de lijst omdat ik er achter ben gekomen dat de mijne te groot zijn en daardoor niet goed ontkiemen. Ik zal ze wel halveren en zelf gebruiken, maar niet meer mooi voor de weggeef.

Gevraagd

- zaadjes of stekjes van groenten of kruiden die het goed doen in schaduw of halfschaduw en beperkte grond. Ik tuinier in moestuinbakken in een kleine, schaduwrijke achtertuin. Ben gek op alle soorten peultjes en bonen, dus gedroogde erwtjes hiervan ook bijzonder welkom.

- kweekpotten van een iets grotere maat dan p7/p9

- lange stokken voor bonen

- papaver/klaprooszaad dieprood

- zaadjes (of wortels) echte lampionplant physalis

Deals/afspraken

Krijgt van Angela: laurier

Geeft: eitjes

Krijgt van Cupcakeje (Denise): salie en paarse salie, stekjes van oregano en citroentijm, zaadjes maggiplant en pumpkin on a stick, zaad witte snijbiet, paksoi

Geeft: stek tijm

Krijgt van Henk: knoflookbieslook en rozemarijn stek

Krijgt van Ciska: zaadjes Chinese Slangenkomkommer (deelt met Appelvrouw), 3x7 aardbeienstekjes

Geeft: fles olijfolie

Krijgt van kruidenvrouwtje: knoflook rose de loutrec, waterkefir

Geeft: stekje kaneelbasilicum, DE potten

Krijgt van Nasuada: papaver/klaproos zaad rood

Geeft: zaad wilde klaproos en zaad schijnpapaver oranje en glazen potjes

Krijgt van Charly: kaantjes en zaadjes numex suave (peper)

Geeft: zaadjes spinazie securo

Krijgt van Appelvrouw: kweeperen, hartgespan, stekje aloë vera, evt. stekje citroenverberna

Geeft: kleding

Extra: samen delen chinese slangen komkommerzaad, samen delen Aubergine Astrakom (AV betaalt €1,25)

Krijgt van prettig gestoord: Shiraz peultjes

Geeft: glazen potjes

Krijgt van Anna3: perliet

Geeft: glazen potjes

Krijgt van Spitskool: stekjes olijfkruid en zoute banaan

Geeft: zaadjes kruisbestomaat, zaadjes rode puntpaprika

Krijgt van Jorieke: bijenwas

Geeft: koffie

Krijgt van Claudy (Claudia): zaadjes tomaat cuori bue en tomaat indigo appel, aspergebonen, marketmore snackkomkommer

Geeft: zaadjes wasbonen, kruisbestomaat, spinazie securo, stek kaneelbasilicum

Indien aangeslagen/rijp ook stek dropplant en Klimbonen -nb lijken niet te lukken (5/10)

Met Mellie zaadjes van de Courgette Baby Bush Marrow delen (M betaalt €1,25)

Krijgt van Reimink (Rebecca): maggiplantje

Verder mee naar de MTFD:

zaadjes, potgrond en eierkartonnen voor de zaadbommetjes

Zaailingen divers

Worteltaart

2x icetea en 1x bronwater

Edited by Guest

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Ik heb rode klaproos weet niet of je ze dieprood genoeg vind.

Heb wel belangstelling in wat zaadjes van jouw klaprozen en wat glazen potjes.

Wat gaaf die zaadbommetjes die wil ik ook maken.

Hoe heb je dit gemaakt? Misschien leuk om dat in een aparte topic te maken mer recept en volgend jaar het resultaat leuk.

Kijk nog even op mijn lijstje.2018062708053637271536716862.jpg

Ja, prachtig, roder dan de mijne

Ik zal voor jou wat zaadjes meenemen van de rode en oranje die ik heb.

Hoeveel potjes wil je?

Over de zaadbommetjes: deze waren toevallig van een DIY pakket dat ik ergens tegen kwam. Maar het kan met betonietklei (als je ze op korte termijn gebruikt) maar ook met gewone rode klei (als je ze wilt bewaren). Er zijn op internet een aantal DIY filmpjes die het meer dan duidelijk maken.

Is het een idee om op de MTFD een mini-workshopje te organiseren? Met elkaar kunnen we vast de ingredienten wel bijeen sprokkelen. Ik maak wel even een bericht aan.

En wat mijn wensen betreft: ik richt me voorlopig op het eetbare deel en minder op de bloemen. Als je nog zaadjes van eetbaar spul hebt wat wil groeien in halfschaduw houd ik me aanbevolen,

Aardbeien zei je?

Ik heb wat ostara’s dat zijn doordragers, frau mieze schindlers en van de lambada’s (laatste twee zijn eenmaal dragers)

Frau mieze staat bekend om haar zoete vruchten.

Weet niet hoeveel je er wil? Maar kan van alle drie wel wat missen. Ik heb op zich nog veel meer soorten, maar heb daarvan afgelopen weeeknd net de uitlopers verwijderd. sorry.....het werd namelijk een rommeltje. Dus als je een bepaalde soort zoek, meld het even...dan laat ik de uitlopers van die plant even gaan....en pot ze op.

Tot nu toe was ik nog niet wijzer dan 'aardbeien'. Ik wil graag van alles wat proberen als het mag. Frau Mieze klinkt het lekkerst? Ik kweek ze voor ons gezin, want ik mag ze zelf helaas niet eten (allergie). Kan ik ook wat voor jou betekenen?

@prettig gestoord: graag! Ben gek op peultjes en paarse heb ik nog niet eerder geprobeerd. Top! Kan ik jou ook nog ergens blij mee maken? Ik zoek in elk geval volgende week even mijn potjes uit, al wel wat beloofd aan Nasuada en Anna maar misschien heb ik wel genoeg. Ik laat het je weten.

@Ciska: ik heb in totaal drie van die -inderdaad- lange balkonbakken met aardbeien staan, achterin de tuin op het relatief meest zonnige stuk. Afgelopen jaar zaten er ongeveer zeven stekken per bak. Maar die hoef jij echt niet allemaal aan te leveren hoor! Ik vind het al super leuk als ik wat verschillende soorten heb, dan kunnen we kijken wat we het lekkerst vinden en daar volgend jaar in investeren.

@Anna3 het zijn appelmoespotjes, klein formaat (tussen de mini en grote in), heb twee soorten. Ik moet ze nog uitzoeken, maar ben nu niet thuis, dat wordt volgende week. Ik heb er echt best veel (een van mijn kinderen leeft het liefst op appelmoes ), dus 10 voor jou en 10 voor Nasuada moet kunnen, met een beetje mazzel heb ik er dan ook nog wat over voor prettig gestoord.

Zaadjes van de kruisbestomaat, lekker! Daar zou ik er best een paar van willen hebben. Misschien ruilen tegen iets uit mijn lijstje? (Heel misschien kan ik aan een echte lampionplant komen, daar moet ik even achteraan, kom er dus nog op terug.)

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Spitskool, voor jou genoteerd zaadjes van de kruisbestomaat die hier een topper was. Maar ook prachtig weer gehad natuurlijk. Je zou mij erg gelukkig maken met stekjes van de zoute banaan en olijfkruid. Heb jij enig idee of zoute banaan giftig is voor katten?

Leuk! Nog een poging (dit seizoen niet gelukt) voor de kruisbestomaat. Ik zal de zoute banan (https://www.sgaonline.org.au/pigface-carpobrotus-glaucescens/) en het olijfkruid voor je reserveren.

Voor zover ik weet is de zoute banaan niet giftig voor katten. Mijn graseter op vier pootjes loopt er ook altijd ongeïnteresseerd aan voorbij.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Gefeliciteerd met kruisbestomaat Spitskool dat wordt dus heel lang heel veel kleine tomaatjes plukken: had in de normale Nederlandse zomer van 2016 veel opbrengst en de plant is ook nog eens goed bestendig tegen een aantal ziektes zodat je tot laat in het seizoen kan oogsten.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...