Jump to content

Wortelrassen vergelijken

Roland

Recommended Posts

Hoi,

Afgelopen jaar twee rassen wortels gezaaid. Nantes 2 en kamila F1.

De productie van beide rassen lijkt hetzelfde.

Ik had erg veel wortels met meerdere wortelpunten. Dit zou kunnen komen door de zwaardere grond of teveel mest.

Beide niet afgeschermd tegen de wortelvlieg en gelukkig geen aantasting gehad.

kamila is rauw en gekookt iets zoeter dan nantes2. Toch merk je zo weinig verschil dat nantes2 niet onder doet van kamila.

Volgend jaar weer nieuwe rassen uitproberen.

Welke rassen zomerwortels kunnen jullie aanbevelen, ze moeten lekker, zoet en ziekteresistent zijn?

En trouwens ook geschikt voor de wat zwaardere grond. Want dat opspliten van de wortels in meerdere wortelpunten is niet ideaal.

Ik heb mijne voorgezaaid en met de hand uitgeplant. Dit werkte een stuk beter dan direct in de vollegrond zaaien. Sommige rassen zijn direct door de slakken opgegeten (mijn slakken presteren het om hele rijen op te eten). Gelukkig zijn andere rassen snel gegroeid en lieten de slakken ze meer met rust. Door de droogte viel de productie helaas toch nog tegen, hoewel ik van sommige rassen toch enkele kilo's heb.

Beste rassen: 'Chantenay Chaba', Berlikumer, flakkeese en Nantes.

Ik zaai in een zaaibak wortels en krijg dus bijna al het zaad aan het kiemen, omdat het vochtig genoeg blijft (buiten vaak lastig / kan niet iedere dag watergeven). Dan als de plantjes twee echte blaadjes hebben haal ik ze als groepje plantjes er zo voorzichtig mogelijk uit en plant ik ze in een rij en duw ze voorzichtig iets uit elkaar. Daarna moeten ze gaan wortelen en het zelf doen. Dit is dus goed gelukt en dus voor herhaling vatbaar.

Vorig jaar kiemde veel wortelrassen matig tot slecht en zelfs de rijen die goed gekiemd zijn ben ik verloren aan slakken, die de kiemplanten blijkbaar lekker vinden. Zodra de plantjes bij het vierde blad zijn houden slakken ermee op.