Vinky Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 Ha Marjolein, Leuk dat je je eerste knoflook hebt geplant, van een enkele soort. Maar als je liefhebber bent dan zou je eigenlijk een paar verschillende soorten moeten proberen. De ene soort doet het beter in jouw grond dan de andere. En ik merk ook dat de ene soort erg lekker is om rauw te eten, in bijvoorbeeld een salade of tzatziki, terwijl andere soorten juist weer lekkerder en geuriger zijn in warme gerechten. Ga het uitvinden! Deze week ga ik nog wat germidours van eigen oogst planten. Ik had ze laten liggen omdat ik ze rauw niet zo lekker vond. Maar nu ik ze in de warme wintersauzen heb verwerkt: wow. Super-aroma. Succes Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 De knoflook die we gezet hebben staat over het algemeen al mooi boven de grond. Je merkt dat het ene ras veel sneller is dan het andere. Ik ben benieuwd of we de juiste rassen gekozen hebben om te houden. We hebben alleen de beste rassen opnieuw van eigen pootgoed gepland. Sommige rassen staan al 20 cm boven de grond, terwijl andere pas net komen kijken. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 @Vinky: liefhebber zeker, en de wil om alles te proberen is er ook alleen de ruimte niet. ik moet het helaas rooien met een vierkantemeter tuintje, wie weet.. ooit op een dag.. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 Eindelijk zitten alle 5 de soorten in de grond. Gemeten en geteld wat een werkje Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Krikke83 Geplaatst: 5 november 2018 Geplaatst: 5 november 2018 Hier zit hij ook de grond in. Ik heb gewoon 3 bollen van de markt genomen. Misschien volgend jaar eens experimenteren met verschillende soorten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Mellie Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Bij de Turkse winkel had ik eindelijk weer eens knoflook gekocht. Bleken het zulke mooie fikse paarse teentjes te zijn, dat ik de helft in de grond heb geduwd. Benieuwd wat er uitkomt. Heb nog een bolletje of 7/8 van de oogst van dit jaar. 40 bollen gaan bij ons dus een half jaar mee. Als ik een heel jaar eigen oogst wil, moet ik dus het dubbele zetten. Maar dan ga je waarschijnlijk ook weggeven omdat er zo veel is. Ik ben heel gierig met de eigen knoflook. Veel te lekker! Daar heeft niemand wat van gehad Quote
Innitje Geplaatst: 17 november 2018 Geplaatst: 17 november 2018 Tussen de knofloken worden allemaal gangetjes gegraven (ongv 5 cm diameter) door beest. Ze zitten alleen tussen de knoflook en niet door de hele tuin, dus geen mol. Weet iemand wat het is, en wat er tegen kan worden gedaan of dat het onschuldig is? Quote
roeier Geplaatst: 17 november 2018 Auteur Geplaatst: 17 november 2018 Waarschijnlijk woelmuizen. Ze houden van grond waar recente activiteit is geweest, ik denk dat ze daarom tussen de knoflook zitten. Als het hen om de knoflook ging hadden ze die wel opgegraven en dat had je wel gezien. Naar bonen en bloembollen kunnen ze heel gericht graven. Aardappels houden ze ook wel van, dus onschuldig zijn ze niet, maar ik verwacht weinig schade aan je knoflook.Ik zou het wel even in de gaten houden, of ze er geen tenen uitwippen, maar dat doen vogels ook wel.Ik denk dat het nauwelijks de moeite waard is om er iets tegen te doen. Als ze in potten zaten zou je er net overheen kunnen spannen, een stuk van een aardappel-netzak of zo, en misschien dat het op de volle grond ook wat ontmoedigend werkt, maar ze graven gangen, dus het lijkt een niet afdoende oplossing als je een echt probleem hebt. Aanwezigheid van muizen is trouwens vrij normaal op een tuin, en niet snel een groot probleem. Quote
Erny Geplaatst: 17 november 2018 Geplaatst: 17 november 2018 Gisteren eindelijk de knoflook in de grond gestoken. Beetje laat maar vanwege de warme oktobermaand ook wel goed.En de bak moest eerst klaar. Weer een nieuwe bak opgehoogd zodat ze hoog en droog staan. Zitten zeker ook woelmuizen onder want bij het gaatjes prikken met de pootstok verdwenen er zomaar wat teentjes ver in de diepe krochten van het woelmuizengangenstelsel. Alle tenen weer uit eigen oogst en ook een stuk oerprei gezet. Die laatste echt wel wat laat, was ze vergeten. Afgedekt met gaas zodat de vogels er niet direct in gaan graven en tegen de zwerfkatten die graag op woelmuizenjacht gaan. Heb wat minder soorten gezet als vorige jaren. 2. Morado 25 x3. German Xtra Hardy 12x (bewaard echt heel lang)4+5. Fred Aldi Purple 42 x (ooit nakomelingen van de door buurman Fred gepootte Aldi knoflook) 7, Vallelado/Valverde 68x (doet het gewoon erg goed en is weinig roestgevoelig en goede opbrengst)En dan nog wat soortjes waar ik de naam van kwijt ben gezien het tijdelijke verlies van mn notities afgelopen jaar en stokjes die ontvreemd waren door ongedierte. 1. Onbekend Bruin 8x6. 5B 26x (zonder naam...)9. Onbekend rood 6x (los bolletje)8. Zaailingen 2018 6x (van tafel)10. Oerprei +/- 60xEn heb nog wat bulbines langs de kant gestrooid. Blij dat ze in de grond zitten. De druk is weer van de ketel. Quote
Mellie Geplaatst: 22 november 2018 Geplaatst: 22 november 2018 Nog wat uitgelopen roze Turkse knoflook meegenomen bij de tr winkel. Die ook nog maar erbij gezet onder het mom van wezienhetwelweer. Quote
Remco124 Geplaatst: 5 december 2018 Geplaatst: 5 december 2018 Hierbij even een kleine update Na het poten alles nog afgedekt met redelijk grove/half verteerde compost.Nu beginnen de eerste soorten boven te komen. De onbekende vanaf een Koreaanse markt en de Ophio gaan het hardst. Quote
Patrijs Geplaatst: 5 december 2018 Geplaatst: 5 december 2018 Jij zal volgend jaar niet om knoflook verlegen zitten. Hier komen de eerste puntjes net boven.Laat dit jaar door de droogte en daarna de koudere periode. Quote De moestuin van Patrijs
ADOPEG Geplaatst: 8 december 2018 Geplaatst: 8 december 2018 Dit seizoen tien rassen in totaal. Geen knoflook van de supermarkt meer, die deden het het afgelopen jaar minder goed. Die hadden vooral veel meer last van roest. OphioRed TouchPurple HazePolenRed GrainThaiOosterdelMaxatawnyValleladoSimonetti Quote ~ Vita rosa est ~
Flup Geplaatst: 9 december 2018 Geplaatst: 9 december 2018 Heb 3 soorten gepoot. In oktober Rose d'Auvergny die voor geen meter kiemt, in november wat solo uit de supermarkt (kiemt ook nog niet) en als laatste in november nog wat grote, onbekende supermarktknoflook die al aan het schieten was in de supermarkt. Die laatste doet het goed in de tuin, de rest niet helaas. Quote
roeier Geplaatst: 9 december 2018 Auteur Geplaatst: 9 december 2018 Knoflook in de grond maakt eerst wortels, pas daarna komt dat groene puntje in de top. Dat kan wel even duren, afhankelijk van ras en omstandigheden. Ik weet niet hoeveel kouder het daar 's winters bij jou is, Flup, maar zeker niet in elk klimaat komt knoflook direct boven. In Nederland komen de meeste rassen wel vrij snel boven. Dat ras Wonha dat er vorig jaar bij mij 5 maanden over deed om boven te komen resulteerde uiteindelijk in kleine bollen. Wortelvorming was er wel vanaf het begin geweest, daar lag het niet aan, maar liever zie ik nu wat sneller iets boven de grond uitsteken, zeker bij een zachte periode als nu. Ik heb nu haast overal kleine puntjes, ik had iets later gepoot dan vorig jaar, toen half Oktober, nu een paar weken later.Dit zijn een paar Eden Rose, maar haast alles ziet er zo uit - Pskem ietsje sneller, Violet de Cadours nog ietsje langzamer dan dit: Ik las trouwens in een tuinblad dat Vera Greutink vorig jaar wat knoflook in de kas had opgekweekt, en dat die planten betere groei vertoonden en grotere bollen opleverden dan de knoflook buiten, en dat ze dit jaar opnieuw knoflook in de kas gaat doen. Ze noemde dat knoflook een periode nodig had van onder de 10°C voor een goede bolvorming.Ik heb geen andere keuze dan buiten, dus dat kan dan -10°C bij windkracht 8 betekenen, zoals vorig jaar, maar ik kan je verzekeren dat knoflook daar niet om vraagt. Het doorstaat het wel redelijk, maar enige bescherming hoeft niet taboe te zijn. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 9 december 2018 Geplaatst: 9 december 2018 Alle knoflook van tuin 1 naar 2 verplaatst.Erg leuk om te zien hoe het verschil per soort is kwa groei wortelgestel is etcNu hopen dat ze niet teveel geschokt zijn door de verhuis Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Mellie Geplaatst: 10 december 2018 Geplaatst: 10 december 2018 Zo ziet een knofstukje bij ons eruit. Ik had Turkse knoflook op de oude plek van de buxusbollen gezet. Begint al aardig op te schieten. Quote
patpetje2018 Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 (aangepast) Mijn kleine knoflooktuintje.https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/knoflook-201963511544893509.jpg[/iOp 23-2 ziet knoflook er zo uit. 23 februari 2019 aangepast door Gast Quote
roeier Geplaatst: 8 januari 2019 Auteur Geplaatst: 8 januari 2019 Dit bolletje knoflook, of de 8 grootste tenen ervan, gepoot en gelijk bladmulch er overheen gedaan, in November was dat.Daar prikken ze nu mooi doorheen. Bescherming tegen vorst is mogelijk hier niet nodig, maar dan biedt dit in elk geval nog onkruid-onderdrukking.Heel kleine teentjes zouden misschien lastiger door zo'n mulchlaag heen kunnen komen, maar voor robuuste types lijkt dit prima. Quote
roeier Geplaatst: 10 januari 2019 Auteur Geplaatst: 10 januari 2019 De Wonhas komen boven! Vorig jaar was dat pas in Maart, na 5 maanden. Leverde geen grote bollen meer op. Ik overwoog het ras weg te doen, maar was benieuwd of ik de opkomst kon versnellen - met mijn bewaarmethode van inkuiling zou het misschien voorkomen worden dat ze deels uitdroogden en daarna moeilijker ontkiemden. Ik kan niet aantonen dat het inkuilen werkelijk heeft geholpen, maar dat ze na krap 3½ maand boven komen inplaats van 5 lijkt vooruitgang. Ik heb ze ook iets eerder gepoot.Het blijft een traag ras, maar ik ben benieuwd wat dit rappere tijdpad uiteindelijk gaat betekenen voor de bollen. Quote
MartinH Geplaatst: 20 januari 2019 Geplaatst: 20 januari 2019 En zo stond mijn knoflook er gisteren bij: Deze is 29 september gepoot. En deze ben ik afgelopen jaar vergeten te oogsten. Daar komen nu hele bossen knoflook boven de grond, ben benieuwd naar het resultaat hier van. Ze hebben in ieder geval geen problemen met de vorst. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Patrijs Geplaatst: 20 januari 2019 Geplaatst: 20 januari 2019 Dat worden over het algemeen veel en kleine bolletjes.Zelf gebruik ik die vers in zijn geheel voordat de echte knoflook goed is, en de oude geoogste knoflook terug gaat lopen. Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 20 januari 2019 Geplaatst: 20 januari 2019 Patrijs heeft gelijk, een hele bol knoflook in de grond, groeit uit tot allemaal kleine bollen. Heb dat een paar jaar terug ook eens uit gemakszucht gedaan en vergeleken met de tenen werden deze bollen 3x niks. Hier begint de knoflook eindelijk boven de grond te komen, tenminste de knoflook die ik als eerste heb gepoot. Dat heeft voor mij wat te lang geduurd, want ik heb ondertussen afgelopen november ook nog 2 andere knoflooksoorten gepoot die al veel langer boven de grond zijn gekomen. Achteraf niet nodig, maar goed, dan moet ik maar meer geduld hebben. Quote
A.M. Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Even een tussenstand:De ekoplaza knoflook in de vollegrond (derde foto) doet het vrij aardig, en opmerkelijk genoeg veel beter dan die in de bak (vierde foto). De pennsylvanian Dutch begint nu langzaam te groeien maar gaat beduidend langzamer dan de ontario purple. Zitten ook allebei in de bak trouwens. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Bij mij staat de knoflook er mooi bij. Ik heb meerdere rassen uitgeplant en ze zijn nu ongeveer 15 cm hoog. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.