Nicole30 Geplaatst: 23 oktober 2018 Geplaatst: 23 oktober 2018 Hoi allemaal, Ik kan niet goed inschatten hoeveel ik moet zaaien en planten om er als gezin van 5 personen af en toe een maaltijd van te kunnen eten. Ik begrijp dat van vele omstandigheden afhankelijk is, maar jullie hebben vast meer ervaring en er dus een betere kijk op. Ik heb op een rij wat ik in de moestuin wil. Afhankelijk van hoe groot de opbrengst ongeveer zal zijn beslis ik wat er wel en niet in komt. De moestuin zal ergens tussen de 80-150 verkante meter groot worden, kleigrond, schuin aflopend richting slootkant.Ons gezin bestaat uit 5 personen, iets weggeven doe ik ook graag, mensen mee laten eten ook. Wie kan vertellen hoeveel ik (ongeveer) het beste kan zaaien en planten van:Aardbei, knoflook, aardappel, pluksla, kropsla, peultjes, spinazie, erwtjes, wortel, ui, komkommer (3?), prei, tomaat, courgette (3?), pompoen (3?), peper en paprika?Ik heb veel gezocht op internet maar ik kom er gewoon niet helemaal aan uit, en ik kan wel wat advies gebruiken van ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt voor het meedenken. Quote
Patrijs Geplaatst: 23 oktober 2018 Geplaatst: 23 oktober 2018 Welkom hier , Nicole Ook hier een moestuin en een gezin van 5. Mijn tuin is 350M2 en we eten er het grootste deel van het jaar uit.Jouw vraag is wel een moeilijke. Je kan alle kanten op met een tuin en ieders smaak is weer anders.Wil je serieus gaan moestuinieren dan zal je veel moeten leren en veel zal lukken maar ook mislukken. Ieder jaar is anders, en iedere moestuinder is anders en tuint anders. Het beste advies wat ik kan geven en waar ik veel aan gehad heb is de aankoop van het handboek ecologisch tuinieren van Velt. Daar staat heel veel in. Eigenlijk heel het moestuingebeuren wordt beschreven inclusief de (gewenste) opbrengst per groente.Plantafstand, planttijd mestvraag etc. Ook kan je hier bij de Blogs kijken wat mensen zaaien en oogsten. Wat ik gemiddeld heb staan voor de planten die jij opnoemt: Aardbei 40 - 60 planten knoflook 100-200 teentjes aardappel 8-10 kg pootgoed ( voor 9 manden)pluksla zaai ik bijna nooit - 2 meter per keer. kropsla regelmatig zaaien elke paar weken en oogsten ik plant 20 plantjes per keer en eet ze ook als ze nog niet volgroeid zijn anders heb je 20 kroppen in een keer peultjes 4 x 2 meter. spinazie zaai ik weinig schiet snel hier op de zandgrond wel NZ spinazie- winterspinazie erwtjes 4 x 2 meter zodat je langer vers kan eten.wortel 4 meter ui 2-4 kg pootgoed komkommer 3- 6 prei 150- 200 plantjes tomaat 5- 15 courgette 4-6 pompoen 4-6 peper 4-6 glas / volle grond paprika 2-6 ( onder glas) Zaai altijd meer en behoud de mooiste planten.Los daarvan zijn er nog veel andere makkelijke planten die veel leveren.Bovenstaand hoeveelheden zijn ong. de max. wat je nodig hebt. Succes Quote De moestuin van Patrijs
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 24 oktober 2018 Geplaatst: 24 oktober 2018 Welkom en suc6 met inplannen Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Erny Geplaatst: 25 oktober 2018 Geplaatst: 25 oktober 2018 Misschien kun je wat gaan zoeken op dit forum voor je antwoorden? Dit soort vragen worden vaker gesteld en wie weet heb je wat aan de antwoorden die anderen hebben gekregen.Zoek bijvoorbeeld op: "hoeveel opbrengst". Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 december 2018 Geplaatst: 6 december 2018 Welkom hier. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.