Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Klimroos bladeren worden geel


lori072

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb totaal geen groene vingers dus alvast bedankt voor jullie begrip en geduld, haha.

 

Afgelopen mei heb ik een klimroos geplant in onze zonnige achtertuin. Deze klimt via een rooster tegen een muurtje op. Door de enorme hoeveelheid zon is dat heel hard gegaan in de zomermaanden, ik heb hem al deels langs een houten constructie kunnen leiden.

 

Nu sinds een week of wat worden sommige bladeren opeens heel geel. Ik zie slechts 1 blad waar ik (denk ik) zwart op zie, de rest is gewoon geel. Ik heb foto’s bijgevoegd.

 

Wat kan dit zijn en wat moet ik doen? Bladeren weghalen of laten zitten? Bemesten?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

63ABA421-CAAE-40EC-A33D-EA25B468B1BC92571544791345.jpeg

 

8794D554-9786-4D31-9021-6FF63E79556F83481544791347.jpeg

 

ADFBFA80-210B-4587-81D4-6F824D2B246036991544791347.jpeg

 

155E8CD1-879B-4C30-B48E-54F85110B88D86221544791348.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit even aan bij wat Harm1 al zegt.

Normaal dat in het najaar een bladverliezende struik als roos zijn bladeren verliest. Die worden minder mooi, geel, bruin. Zou ik me dus geen zorgen om maken. In het voorjaar gaat de struik, die helemaal kaal wordt van de winter, weer nieuw uitlopen. Als je goed kijkt, kun je de knoppen waar dat gaat gebeuren al zien zitten.

 

Nu niets doen. Wat gedroogde koemest in het voorjaar is prima als de plant niet goed groeit, zoals Harm al zegt. Beetje koffieprut kan nooit kwaad.

 

Een klimroos is een snelle groeier, maar het komt niet alleen door de zon in afgelopen zomer dat ze zo hard groeide....(een roos houdt zeker van een lichte plaats, maar een echte zonnebader die graag heel heet staat is het niet hoor).... nog meer doordat ze waarschijnlijk voldoende voedsel en water vond. Te harde groei is niet de bedoeling, dan wordt een plant gevoeliger voor aantastingen en ziekten...bijvoorbeeld een invasie van luizen in het voorjaar....dus misschien geen of niet te veel mest zolang ze vanzelf goed groeit.

Wat je wilt is niet zozeer de harde groei (veel stikstof), maar veel bloei en een sterke plant vooral. Gedroogde koemest bevat de voedingselementen die dat allemaal bevorderen in niet schadelijke hoeveelheden en dat werkt langzaam. Ideaal dus, zolang je het niet overdrijft. 2 a 3 x per jaar 1 of 2 handjes is prima.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de bladeren geel worden is echt wel heel normaal in het najaar. Dit is een foto van een tijdje terug ga ik eigenlijk vanuit, maar al wel najaar. Dus dat is prima. Dat wordt allemaal geel en valt ook nog af deze komende winter.

 

Je 3e foto toont 1 blad met sterreroetdauw, wat een schimmel is. Als je wilt kun je die wegplukken en in de vuilnisbak gooien. Sterrenroetdauw is iets waar een roos vrij snel last van kan hebben. Hier zit maar 1 blaadje hoor, dus geen paniek.

 

Je hebt 2 klimrozen op je metalen rekje geplaatst. Dat is wel wat veel hoor voor dat stukje, maar goed; ze staan en ze doen het goed.

Je hebt waarschijnlijk, als ik het zo zie, 'Golden Showers ' als klimrozen gekozen ? Klopt dat ? Dat is een goede keus; is een sterke roos, niet zo ziektegevoelig, geen erg harde groeier, wordt niet al te groot, kan ook wat schaduw hebben, wat deze plek ( 2 stenen wanden vlakbij ) ook zal hebben. Zal een deel van de dag de warme middagzon hebben ? Prima hoor. Hij staat wel wat weinig luchtig en strak tegen de wand, dat maakt dat de roos in de toekomst wat extra meeldauw gevoelig zal zijn en daarmee ook die sterrenroetdauw. Geen zorgen maken voorlopig.

 

In maart mesten met koemestkorrels, wat de anderen ook zeggen, is prima. Zie ik zelf voor mijn rozen als basisbemesting, dat geef ik rijkelijk in maart. In en na de 1e bloei straks in begin juni, geef ik rozenmest; een completere mest en niet zo zeer alleen maar op de stikstof ( groei ) leunend. ergens midden zomer geef ik dat nogmaals, maar nu wat minder. Na half augustus niks meer geven. De roos moet gaan afharden en niet meer groeien, zal nog wat nabloeien in de herfst en dat was dan het jaar. Afharden is bij rozen best van belang, zeker bij gele rozen. Je moet dat soort planten niet aan de groei willen houden zo kort voor de winter.

 

Verder zie ik dat je 2 rozen erg zorgvuldig geleid zijn ( achter je metalen rekje langs ), maar wel allemaal verticaal; recht omhoog dus. Dat komt je bloei niet ten goede. De roos gaat dan vooral bóvenin de struik het meest bloeien. Het komende seizoen de nieuwe lange scheuten die ook onderin zullen verschijnen proberen zigzag, horizontaler aan je rek te binden: geeft meer bloemen over het hele rek.

 

Leuk als je in mei nog een foto plaats van de bloeiende struiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...