Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zomerframboos laat snoeien


moeser

Aanbevolen berichten

Dit jaar hebben we framboos planten geplaatst. Deze gaven op de bestaande stammen al vrucht tot in november. Daardoor heb ik de framboos nog niet gesnoeid. Nu is toch echt voorbij, maar is inmiddels de winter echt begonnen (hagel en kou).

Wat kan ik het beste doen voor de snoei?

Voor de komende 2 weken staat er geen vorst aangegeven, maar wel veel regen. Zou ik het nog aan kunnen proberen?

Na de winter zal te kort op zijn voor een goede oogst, gok ik. Dan zou ik pas volgend jaar herfst moeten snoeien.

 

Graag wat advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet laat om nu, of komende winter, of tot het voorjaar, de frambozen te snoeien.

 

Frambozen zijn niet lastig kwa snoeien / tijdstip, vocht of vorst. in de vorst snoeien zou ik niet gelijk aanraden ( als het ook overdag vriest, nachtvorsten maakt al helemaal niks uit )

 

Herfstframbozen, die u dus heeft, kun je na de oogst, nu dus, helemaal tot aan de grond wegsnoeien. Zelf laat ik een aantal takken ook staan en kort ze alleen maar in, tot een 50 cm boven de grond. Dat maakt dat je herfstframbozen óók in de voorzomer een oogst geven, dat vind ik dan zelf prettig, maar alles tot nul wegsnoeien kan ook prima hoor, daar zijn het herfstframbozen voor.

 

De voorzomer/zomer frambozen, kun je nu ook snoeien, maar niet tot de grond. De mooie nieuwe takken laat ik staan en bind ze in een boog omlaag, maar dat is maar net wat je wil. De oude afgedragen takken van die soort snoei je tot op de bodem weg.

 

Tot in maart kun je beide soorten prima snoeien hoor, heeft helemaal geen haast en je doet niet snel iets fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...