Ga naar inhoud

Fenologische waarnemingen 2019 en 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze coloradokever is uit zijn winterslaap gekomen. Heeft zich een tijdlang verscholen in een dahliaknol op zolder, maar is gewekt door de warmte die via het zolderraam op het westen naar binnen komt en ook de dahlia weer tot vorming van scheuten aanzet.

P102055788571552845471.jpgP102056076161552845472.jpg

Geplaatst:

Hier achter het huis op het veld eerste Speenkruid ook in de bloei.

Speenkruid gaat bloeien na een specifiek aantal zon-uren, hebben dus een soort van intern zonklokje. Kan niet meer terugvinden hoeveel uren dat waren.

Dus op de zonnigste plekjes gaat deze het eerst in de bloei. En omdat we in februari natuurlijk die mooie zonnige weken hebben gehad tikt dat natuurlijk wel aan bij het Speenkruidbloeiklokje.

Verder bloeit het Longkruid en is de Forsythia bijna aan zijn eind met bloeien.

Geplaatst:
Speenkruid gaat bloeien na een specifiek aantal zon-uren, hebben dus een soort van intern zonklokje.

Het zou kunnen dat de weerkaatsing van de zon op het water een extra stimulans betekent. Dat vroege speenkruid bloempje van mij stond op een naar het zuiden gerichte oever. Ook m'n vroeg bloeiende Groot Hoefblad stond op een zuidelijk gerichte oever. Dat zal geen toeval zijn.

Het paadje naar m'n roeiboot toe ziet nog niet geel van het speenkruid, dus het hoogtepunt van de bloei is nog niet bereikt.

Volgens mij zag ik gisteren al een zwaluw vliegen, ik zag het te kort om zeker te kunnen zijn. Hebben nog meer vogeltjes zo'n karakteristieke lage zweefduikvlucht? Zo niet, dan was het er één.

Alles is toch wel vroeg dit jaar, wat traditioneel in April gebeurt, gebeurt nu al in Maart.

Ik had vandaag geen trek in rabarber, want gisteren al peertjes gegeten, en dat zou wat te veel fruitigheid bij elkaar zijn geweest, maar anders had ik hier al een maaltje aan gehad:

Rab19Maart49681553018092.jpg

Op een foto is de grootte van iets niet zo duidelijk te zien, maar dat zijn mooie dikke stengels al. Niet geforceerd, al ligt die stam wel met opzet op die plek om de voet van de rabarber van schaduw te voorzien.

Ik ben niet gewend om de rabarber al zo vroeg klaar te zien.

Over vroeg gesproken... ik zag zelfs dat iemand al aan het gras maaien was geweest. Niet echt een fenologische waarneming natuurlijk, maar wel iets wat me opviel en wat er ook nog wel bij kan. Of liever niet, natuurlijk; gras maaien in Maart, hou op zeg!

Gers33741553019009.jpg

Geplaatst:

Wat mij opvalt is dat onze zonnepanelen dit jaar in de maand februari veel meer hebben opgebracht dan feb 2018. Dus meer zonuren in feb 2019 gehad dan in 2018.

Echter: de perzik stond vorig jaar half feb al in bloei. Dit jaar 1 maand later pas!

Ik vind het zo’n opmerkelijk verschil. Jammer dat dat 2018 lijstje verdwenen is. Of is die weer terecht @Erny? Ik wil dat wel vergelijken met andere bloeiers.

Geplaatst:

Nee helaas Mellie, iemand heeft dat blad 2018 weggegooid en die is dus niet meer terug te krijgen. Of iemand moet deze al gekopieerd hebben voor zichzelf. Dat zou mooi zijn. Maar gezien ik geen reacties op die vraag heb gehad denk ik dat er geen kopie is.

Baal hier behoorlijk van omdat juist vorig jaar een extreem afwijkend jaar was qua weer.

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Vanmorgen voor het eerst dit jaar de grutto weer gehoord!

De Magnolia staat in volle bloei.

De Japanse Sierkers begint met bloeien.

Eerste bloemetje aan een aardbeienplant gespot.

Heel (on)handig - midden op een dam in het land - zit een zwaan te broeden... en blazen als je in de buurt komt!!!

aangepast door Gast
Geplaatst:
Deze coloradokever is uit zijn winterslaap gekomen. Heeft zich een tijdlang verscholen in een dahliaknol op zolder, maar is gewekt door de warmte die via het zolderraam op het westen naar binnen komt en ook de dahlia weer tot vorming van scheuten aanzet.

Zondag vond ik in de moestuin ook een levende coloradokever onder mijn zwartebessenstruik. Dit gaat een moeilijk aardappeljaar worden

Geplaatst:

De pioenroos steekt voorzichtig haar neusjes boven de grond ,maggi komt op ,keizerskronen bloeien en citroenvlinders gezien (en kieviten gehoord ) te veel om op te noemen

Appelbomen bloeien.

Geplaatst:

Hoera! De verloren pagina 2018 is terug!

En niet vanzelf natuurlijk maar nu Loes terug is op het forum en zij las van het verlies dacht zij ook maar eens te moeten gaan zoeken. En dat kan ze dus een stuk beter dan ik. Het is haar gelukt om de verdwenen pagina ergens op te diepen en een kopie ervan weer in het overzicht te plaatsen.

Welkom terug Loes en heel erg bedankt!!!

Ondertussen bloeien de Pruimeboompjes in de tuin bij het huisje volop en de Krenteboom staat ook in volle bloei.

Geplaatst:

De perenbomen (St Remy) staan in bloei.

Pioenrozen staan zo'n 20 cm hoog.

Magnolia is qua bloei net over zijn hoogtepunt heen; de eerste bloembladeren vallen al.

Gisteren een zwaluw rond de boerderij zien vliegen.

Geplaatst:

Graag gedaan. Het internet vergeet nooit iets. Hoe goed je het ook verwijderd, alles wat online wordt geplaatst blijft voor altijd online. Nu hebben we daar een keer voordeel van.

Ik zal ook eens wat fenologische meetpunten in mijn omgeving proberen bij te houden.

De magnolia van de buren was gisteren ook alweer over zijn hoogtepunt heen.

Geplaatst:

De eerste perenboom staat hier nu in volle bloei, en dat is de Dirkjespeer. Dat komt precies overeen met 2017. De Zwijndrechtse wijnpeer zal dan over een week of anderhalf wel volgen. Vorig jaar bloeiden ze tegelijkertijd, na die koude maand Maart.

Geplaatst:

21c4fafc400acc0d12e08c41e0ff79ee.jpg

‘Onze’ geelwangschildpad heeft alweer een winter overleefd. Vandaag was de dag die ze koos als zijnde warm genoeg om weer eens van onze loopplank gebruik te komen maken.

Ik weet niet welke onverlaat haar destijds in de sloot gekieperd heeft, maar ze weet zich - voor zover wij weten iig 4 jaar - goed te redden.

Altijd leuk haar weer te spotten in t voorjaar.

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...