Gianni1234 Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Ik denk dat ik morgen de overbodige zaailingen wegsnoei: de grootste naderen ondertussen al de 10 cm en ik zie dat de bladeren elkaar beginnen te overwoekeren. Ook kunnen de potjes slechts zoveel aan qua voedingsbehoeftes lijkt mij. Nu wil ik eigenlijk pas gaan verpotten tegen eind april: dat is voor mij het makkelijkste, ook qua ruimte. Rond eind april zet ik dan iedere tomaat in een grote pot. De vraag is echter of ik ze nog lang in deze terracotta potjes kan houden (hoogte 5 cm): ik merk namelijk dat veel telers ze verpotten naar wat hogere bekers, maar is dat nu echt noodzakelijk? Ik kan zo snel in de topic geschiedenis van het forum geen antwoord op deze vraag vinden helaas. Quote
Ray_van-Hemel Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Hallo allemaal! had deze thread helemaal nog niet gevonden! Hier zijn mijn 17 dagen oude tomaten zaailingen... Ik heb hierzo straks helemaal geen ruimte meer in mijn kweekkastje die ik zelf heb gemaakt.. Zou het niet goed aflopen als ik ze buiten de kweekkast zet op de zolder? ik heb wel een raam op de zolder, maar denk niet dat ze genoeg licht zullen krijgen. Daar maak ik me wat om zorgen... Quote Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.-AE
oscardevos Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 (aangepast) Gianni, als je de overbodige planten wegknipt (en dus 1 plant per potje overhoudt), kun je ze nog wel even in het terracotta potje laten groeien.Ik schat in dat de diameter van het potje 7 cm is, want je geeft aan dat de grootste plantjes nu 10 cm groot zijn. Eind april zullen de planten zonder voeding symptomen van nutriententekorten laten zien. Je zal in april zeker een minimale hoeveelheid voeding moeten gaan geven en ook de vochtigheid in de terracotta pot goed moeten gaan bijhouden. De terracotta potjes mogen niet teveel warmte (direct zonlicht) hebben. Als je dit gaat doen ben ik benieuwd naar de resultaten. Post half april en eind april een fotootje voor ons. Succes 1 april 2019 aangepast door Gast Quote
oscardevos Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Zou het niet goed aflopen als ik ze buiten de kweekkast zet op de zolder? ik heb wel een raam op de zolder, maar denk niet dat ze genoeg licht zullen krijgen. Het ligt er een beetje aan Ray, over wat voor raam we het hebben Raamoppervlak, raampositie t.o.v. de zon en ook schuin dakraam vs. gevelzolderraam zijn allemaal zaken die invloed hebben op de hoeveelheid/intensiteit en oppervlakte van het intredend licht. Dus je vraag is moeilijk te beantwoorden.Ik heb zelf twee aaneengesloten schuine dakramen (ca. 3 m2) op het zuidwesten waar ik mijn tomatenplanten opkweek totdat ik ze naar de kas verplaats. Ik rouleer ze onder het schuine dakraam ook 2 keer per week. Dat gaat goed. Quote
Ray_van-Hemel Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Het ligt er een beetje aan Ray, over wat voor raam we het hebben Raamoppervlak, raampositie t.o.v. de zon en ook schuin dakraam vs. gevelzolderraam zijn allemaal zaken die invloed hebben op de hoeveelheid/intensiteit en oppervlakte van het intredend licht. Ah zo! je hebt gelijk. Het is een schuine dakraam die is rond 80cm breed en 1 meter lang en aan de zuiden niet echt de grootste dakraam maarja.. Ik denk dat het best krap zal worden om ze allemaal onder de raam te zetten.. ik heb niet zo goed nagedacht met die kweekkastje.. Ze zitten allemaal zo krap vandaar dat ik een manier moet vinden om ze ergens te zetten zodat ze goed door groeien. Quote Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.-AE
Gianni1234 Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 (aangepast) Hallo Oscar, Bedankt voor de tips. Wat het zonlicht betreft moet ik misschien wel even opletten: ze staan nu direct voor een raam waar in de vroege lente al flink wat zon valt. Ik kan het licht wel een beetje reguleren met wat rolgordijntjes (nogal dun, dus ze laten ook wel wat licht door) op rechts, vanwaar de zon komt. Sowieso heb ik gemerkt dat de terracotta potjes veel vocht onttrekken. Als ik dat van tevoren wist had ik het natuurlijk niet zo gedaan . Maar als ik het goed begrijp is het op zich niet problematisch dat de wortels maar 6,5 cm of zo diep kunnen in de tussenliggende periode tot aan het planten. De potjes waren iets dieper dan verwacht namelijk, en aangezien de grond bijna tot aan het oppervlak zit kom je uit op die afstand. Breedte is rond de 6 cm zo te zien. Oh, die foto's plaats ik te zijner tijd wel 1 april 2019 aangepast door Gast Quote
Gianni1234 Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 @Ray_van_hemel Misschien is het zinvol om er een simpele groeilamp boven te hangen? Het hoeft niet al te duur te zijn, zo bleek wel na wat uitermate goed advies van hier. Het is alleen dat het een beetje minder zinvol is nu de planten over niet al te lange tijd toch naar buiten kunnen, maar dan heb je het sowieso voor het volgende seizoen al geregeld. Hoeveel uur zon staat er eigenlijk daarboven? Enig idee? Quote
Ray_van-Hemel Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 @Ray_van_hemel Misschien is het zinvol om er een simpele groeilamp boven te hangen? Het hoeft niet al te duur te zijn, zo bleek wel na wat uitermate goed advies van hier. Het is alleen dat het een beetje minder zinvol is nu de planten over niet al te lange tijd toch naar buiten kunnen, maar dan heb je het sowieso voor het volgende seizoen al geregeld. Hoeveel uur zon staat er eigenlijk daarboven? Enig idee? Nou precies weet ik het niet, maar de slaapkamer van mijn huisgenoot die word elke 's morgens wakker wanneer de zon opkomt rond 6 en de zon zal tot rond 17:00 hangen boven het huis tot het niet meer doorschijnt door het dakraam, maar ik vind van een gloeilampje boven hangen best wel goed idee! Ik had nu zelf even nagedacht en kwam bij het conclusie dat het misschien goed zal zijn om bij IKEA https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S99291745/ aan te schaffen en misschien daarbij een 60cm TL armatuur te kopen, maar dat komt natuurlijk volgend jaar! deze jaar zal het inderdaad niet worden . Quote Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.-AE
Gianni1234 Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Dat heb ik ook gedaan en het werkt prima tot nu toe, op alle soorten tomaten die ik heb gezaaid. Een dubbele armatuur met twee LED TL buizen van 9 watt per stuk. Inclusief timer was het denk ik rond de 40 euro. Niet bepaald een hoge drempel . Je moet natuurlijk wel nog iets maken om het aan op te hangen: de kast uit jouw voorbeeld lijkt daarvoor zeer geschikt. Quote
TomP Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Mijn Ananas Noire kiemt niet verdorie... 1 ste batch was nix en nu 2e batch gezaaid op 30/03 terug nixHeb nu alle resterende zaden gebruikt (+/- 30 stuks), hopelijk komen er toch enkele boven Is zaad van vorig jaar (Vreeken) dus zou normaal moeten kiemen Quote
Mellie Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Tomaat travel Tomaat african heirloom soort onbekend Tomaat goldene köningin voor Bit Alles tegelijkertijd gezaaid en wat een verschil in grootte allemaal. Die travel spant de kroon. De goldene is voor Bit en er is slechts 1 van 6 zaadjes opgekomen... is een nieuw pak met tht tot 2021. Ik ken jouw frustratie dus maar al te goed TomP! Quote
Gianni1234 Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 @Mellie Hoe groot is de travel variant momenteel? Ze zien er nogal flink uit. Quote
Mellie Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 De grootste 2 zijn 23 en 24 cm, de kleinste is 13 cm. De andere tomaten heb ik zelfs net opkomende kiempjes. Erg wisselend dus. Quote
Stoyanov Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Afgelopen zondag plastic bakjes gevuld met stekgrond. Goed vochtig gemaakt.Zaadjes erop gelegd en afgedekt met laagje grond.In de propagator geplaatst met een temperatuur van 25 graden.Ik heb de lampen niet aangezet, aangezien er toch niets boven de grond staat.Kijk ik zojuist.... allemaal sprietjes van 5 cm lang met ielige blaadjes.Doorgeschoten dus.Uit boosheid heb ik ze uit de grond getrokken en alles weggegooid. Geen foto dus helaas.Wat heb ik verkeerd gedaan? De paar die er nog in staan van 2 andere soorten, die staan net boven de aarde.Die ben ik vanaf nu maar aan het belichten voor 15 uur per dag.Misschien doen die het wel. Ik kweek dit jaar voor het eerst zelf tomatenplantjes; dus alle tips zijn welkom. Quote
Saalk86 Geplaatst: 5 april 2019 Geplaatst: 5 april 2019 Gaat hier erg verschillend... de zaden van een werking 3/4 geleden die ik 1/2 weken heb verpot doen het écht heel goed! Terwijl de grotere /Oudere planten bijzonder slungelig worden (opeens). Zo mooi om de verschillende ervaringen te zien ook. Zo las ik hier een aantal berichten van jaren geleden over de kruisbestomaat dat deze het bijzonder goed deed en overal woekerde, terwijl dat bij mij hier verreweg de slechtste plant is! Vrijdag was het warm en de plant verdubbelde ineens qua groei (!!), maar nu zijn alle onderste bladeren opeens dood. Zie ook: led-lamp-groeistrip-uitleg-tomaten-project-t25005-20.html#p396476 Vandaag wel de eerste in de kas gezet... De Tangella doet het erg goed De plant is wat donker (alle Tangella’s dus ik dacht misschien hoort dit zo), maar de steel is super dik en sterk!! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 Hier beginnen ondertussen wat problemen te ontstaan. Hulp wordt gewaardeerd: Ik merk op dat de blaadjes van enkele planten slap worden en beginnen te krullen. Sommige blaadjes vallen er 's nachts vanaf. Dit is al enige tijd het geval geweest, maar tot nu toe beperkte het zich enkel tot één soort, te weten de Roma tomaten die ik heb gezaaid. Vandaag zijn er twee planten bijgekomen, te weten een grote italiaanse variant (soort van geribbelde beefsteak tomaten). Enig idee wat dit kan zijn? Ik geef regelmatig water (om de drie dagen zet ik ze voor 20 minuten of zo in een bak, waarna ze zich volzuigen), maar toevallig heb ik ze 2-3 dagen geleden terug anders bewaterd. Van boven, met een grote fles aangelengd met vloeibare plantenvoeding. Ik heb de dosering absoluut niet overschreden (ik ben bewust van de gevaren ervan) en de problemen waren al hoofdzakelijk aanwezig vooraf. Of de plantenvoeding het verergerd heeft, geen idee. Het punt is dat de planten (de grootste is nu 12 centimeter) nog steeds allemaal in dezelfde potjes staan van 6 cm breed en circa 6,5 cm diep. Bij voorkeur verpot ik maar één keer (dus meteen naar een grote pot of direct de volle grond in) - ook uit ruimtegebrek - te weten vanaf eind april. Maar is het nogal wel zo slim om zo lang te gaan wachten gezien de symptomen die er nu ontstaan? Verder: er zitten wat fruitvliegjes rondom de tomaten. Het zijn er nooit veel ,meestal maar 2 of 3, en ze zijn al aanwezig geweest vanaf het begin vreemd genoeg. Mogelijk zaten ze in de potgrond. Kan dat ook bijdragen aan de problemen? NB: Hopelijk is het geen virus wat verspreidt wordt door fruitvliegjes. De symptomen lijken nogal op 'leaf curl virus' (de Nederlandse vertaling ontgaat mij even) en als dat zo is vraag ik mij af of ik hier direct dien over te gaan op het gebruik van insecticiden. NB NB: Het kan ook extra verwarrend een 'goed' teken zijn, maar liever neem ik het zekere voor het onzekere: blad-tomaat-krult-t17254.htmlkrulkoppen-bij-tomaten-t6007.html Zeker de aanwezigheid van de vliegjes zit mij niet lekker. Om er zeker van te zijn heb ik potentiële besmette bladeren weggenomen: liever minder groei voor het geval het dat is. Quote
Saalk86 Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 Hier exact zelfde probleem bij de planten die ik in februari gezaaid heb.... Wat is jullie tip met onderstaande? Weg doen en opnieuw zaaien? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
TomP Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Vroeger ook allemaal voorgehad met tomaten die vroeg werden gezaaid.Je kan ze nog redden maar enkel en alleen door ze in een grotere pot te zetten.Door plaatsgebrek heb ik enkele jaren geleden dit met de helft van mijn planten gedaan en de andere helft niet, wat ik niet in een grotere pot zette stierf/kwijnde verder weg, de overgezette planten fleurden al na enkele dagen helemaal terug op. Als je nog zaadjes hebt dan zou ik gewoon herzaaien.Tomaten groeien snel zeker nu de dagen beginnen te lengen en stilaan warmer en warmer gaan wordenHet grootste deel van mijn tomaten moet ik nog zaaien, zal vanaf half april op't gemak hier aan beginnen.Ervaring leert dat deze 'late' tomaten absoluut geen achterstand hebben op termijn.De vroegst gezaaide tomaten gebruik ik vooral om van te stekken. Quote
Stoyanov Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Er kwamen daags na het wegtrekken van de lange slungels nog wat kopjes boven de grond uitsteken. Ik heb de bakjes dus toch maar even onder een groeilamp gezet.Zonder verwarming uiteraard.Ik heb het idee dat deze nog wel te redden zijn. Hoe krijg ik die vermaledijde foto's goed geroteerd Quote
Bearded johnie Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Hoe krijg ik die vermaledijde foto's goed geroteerd img-rotate-werkt-niet-t25164.html Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2019 Geplaatst: 8 april 2019 Enig idee wat dit kan zijn? meerdere ideeen: 1/ te nat. Ik laat mijn planten hooguit 1 x per 5 dagen water opzuigen. Soms maar 1 x per week afhankelijk van hoe warm het in mijn huis is. Ze hebben nog niet zoveel nodig en moeten ook gestimuleerd worden wortels te maken.2/ voeding. De aarde heeft hoogstwaarschijnlijk genoeg voeding voor je jonge planten, ze hoeven nog niks. 3/ bovenop gieten. Als het niet hoeft omdat je niet anders water kan geven niet doen.4/ de fruitvliegjes. Zoek eens op rouwvarenmug misschien is dat het. Mijn planten gaan met een dag of vijf naar de kas. Ze staan iedere dag een of meerdere uren buiten ook de nog nagezaaide green zebra s en basilicum. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gianni1234 Geplaatst: 8 april 2019 Geplaatst: 8 april 2019 @appelvrouw Bedankt! Dat lijkt dus direct op wat ik hier zie. Ik las ook dat de varenrouwmug vaak mee komt met verse potgrond (wat ik gebruik) dus ik heb hier mogelijk een probleem. Ik zie dat ze te bestrijden zijn met (vreemd genoeg) een kaneel oplossing, maar liever ga ik toch voor een insecticide om er zeker van te zijn. Over de voeding: ik verpot ze slechts één keer, te weten eind april. Aangezien er lange tijd drie plantjes in de potjes hebben gestaan (langer dan je eigenlijk zou willen) denk ik dat er mogelijk te weinig voedsel is tegen het einde van de maand. Ik plan overigens niet om nog vaker dan één keer te bemesten tot ik ze verplant. Quote
simonvb Geplaatst: 9 april 2019 Geplaatst: 9 april 2019 Planten verpotten en desnoods minder maar betere planten. Betere planten wil ook zeggen betere (en meer) oogst.In kleine potjes is het veel moeilijker om de vochtigheid ideaal te houden. De eerste maand zou ik geen voeding geven. Zelf spuit ik niet en probeer ik zo ecologisch mogelijk te werken. In jouw geval zou ik dan eerder opteren om nieuwe planten te kopen in de winkel dan zelf spuitgoed aan te kopen. Heb je wellicht ook geen ecologische planten maar zijn ze deftig gevormd zonder de mug. Quote
Flup Geplaatst: 9 april 2019 Geplaatst: 9 april 2019 Gianni, de varenrouwmug ontkom je haast niet aan als je voorzaait.Chemische middelen zou ik er niet voor gebruiken, je plantjes zijn namelijk ook vrij kwetsbaar nog. Een goede oplossing is heel fijn rivierzand als deklaag bovenop je potgrond te leggen. Dat laagje zand hoeft niet dik te zijn, de aarde moet alleen wel goed bedekt zijn. Gewoon speelzand werkt niet, dat is te grof. En ja, dat heb ik deze maanden getest. Door het laagje dekzand (fijn rivierzand) kan de varenrouwmug geen eitjes leggen bij de wortels van de plant, omdat die niet meer bij de wortels komt. En dan sterven ze vanzelf uit op een eenvoudige, milieuvriendelijke manier. Succes! Quote
Ciska Geplaatst: 9 april 2019 Geplaatst: 9 april 2019 Zo...net mijn 24 soortjes tomaten verpot naar p11. De eerste en laatste keer voordat ze de kas in gaan....Ze staan nu achter glas buiten, beschermd tegen de zon (ivm verbranding) daar morgen ze afharden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.