Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik kan me heel goed vinden in jullie ervaringen met de planten, hier precies hetzelfde Gianni met de planten in pot!

Vandaag weer wat tomaatjes rood (rijp)! De Marmande was de eerste trouwens dit jaar! In het ‘aquaponics’ systeem.

Niet helemaal fair om nu al conclusies te gaan trekken, maar een kleine tussenstand.

Pluspunten / positief:

- Gold rush, groeit als een malle en onderaan is de plant goed en vooral mooi te onderhouden

Blush

- Marmande (eerste met rijpe tomaat).

- Burbank slicing (kleine plant veel tomaten)

- Red banana! Hele mooie grote vruchten, met name ook weer de plant in het aquaponics systeem doet het bijzonder goed!

- Blush. Zoals eerder vermeld, veel vruchten al!

- speckled roman. Vandaag eerste tomaten kunnen plukken! Doet het bijzonder goed!

- Tangella! Ook hier weer: de plant in het aquaponics systeem doet het erg goed! Eerste tomaten zijn al rijp

Min:

- kruisbestomaat. Kan er niks mee, groeit alle kanten op, lange lome takken waar ik niks mee kan (in tegendeel tot de Gold Rush dus).

- Anna Russian, wil niet echt. Heb wat potten buiten staan, maar de Anna Russian doet het zó slecht (slappe bladeren die hangen en allemaal geel worden), dat ik de pot maar snel weer in de kas heb gezet! Ook plant in aquaponics systeem slaat niet aan en blijft enorm achter qua groei. Nu iets van 50 cm.

- Yellow pp, iele plant, wil nog niet echt lukken.

Overig:

Bulg Triumph, geen grote vruchten, wel snel! Misschien komt het nog, maar dit zou een beetje mijn favoriet moeten worden, evenals Anna Russian, maar beide vallen helaas wat tegen tot dusver!

Red Banana: (de rode is een de Bulgarian Triumph, even ter vergelijking)

7422F30D-679E-4A44-B7CD-5E500381B4F361701562271535.jpeg

Fototje van vandaag:

0A57FF82-D8AC-48DE-9B4D-0FF490AA73EE48841562271533.jpeg

Geplaatst:

Op zich wel handig, een vochtmeter. Ik heb er hier een aangeschaft om het vochtgehalte van planten te controleren wat toch wel een goed beeld geeft van de vochtigheid op grotere diepte (waar je met je vingers niet kan reiken). Wat meer uitgebalanceerd water geven bij tomaten- en citrusplanten is toch wel makkelijker op deze manier.

Zijn er andere mensen hier die ook een dergelijke tool gebruiken?

Geplaatst:

Tomaatjes gekregen via moestuin forum

My new best friend! His name is Tom and now he's gone nomnomnommm

2019070921473855041562702836.jpg

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Hahaah. Arme Tom!

Denk dat dat er een van de Cherry Cascade was. Coole plant he. En super zoete tomaten - sorry - tomaatjes. Want ze zijn idd niet groot. Maar wel plenty! Enjoy in ieder geval

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Klopt dit is de cascade. Deze gaat zeker op de wensenlijst voor het nieuwe seizoen. Alleen de schil is wat stug maar dat mag de pret niet drukken met de smaak.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Eerste tomaat van Alice Dream. Ik kon echt niet meer wachten om hem te plukken. Wat een beauty! Van buiten en van binnen. En zo'n joekel ook nog. Volledig geslacht voor in de lasagne. De volgende laat ik net nog wat langer hangen, dan is hij vast nog wat geler van binnen. Om de smaak hoeft het niet, zo ook erg lekker.

IMG2019071116511053541562864972.jpg

IMG2019071116575335441562864970.jpg

Geplaatst:

Wow zeg, wat een plaatje! Goed man!

Geplaatst:

Jaaaa. Bjoeties zijn het he! Nee die van Liekie is wel echt extreem. Volgens mij is dat zo’n monsterbloem geweest, vaak de eerste tomaat die afrijpt op de onderste takken. Normaal zijn ze ongeveer zo groot als een standaard vleestomaat. Niet enorm. Wel de mooiste vleestomaat die ik in ieder geval ooit gezien heb. Van buiten én van binnen inderdaad. Hoewel die van Liekie nog wat groen is, zoals ze zelf ook aangaf. Normaal zijn ze warm zacht geel met dat leuke roze/rode adertje. Erg cool.

Edit: voor de normale grootte kun je onderstaande foto ook bekijken. Daar zie je Alice rechts. En links de wat grotere Malakhitovaya Shkatulka. In het midden boven de romaatjes een paar Black & Red Boar en links boven wat Liguria. Oh ja en die gele vleestomaat was de eerste Coral Queen.

63cdccc40db218a28c6d6ed93b818461.jpg

Jammer dat al die prachtige kleurtjes uiteindelijk rücksichtslos in de pizzasaus verdwijnen eigenlijk he.

Hoewel ze - ook vandaag weer - echt een verrukkelijke combi vormen hoor. Daar niet van. Maar van die schilderachtige kleuren is nix meer over...

a60819ee16eddc5f473f5f0e0a44e847.jpg

Geplaatst:

het was inderdaad zo'n samengestelde bloem. Onderkantje was ook niet zo heel mooi omdat daar de verschillende vruchten aan elkaar 'gelast' zijn, dus dat heb ik er voor de foto maar af gelaten. De anderen die nog hangen zijn van normale grootte zoals die van Charly. Ook inmiddels aan het afrijpen geslagen, maar nog lang niet zo ver voor potten saus. Wat een jaloersmakende opbrengst weer zeg! Jammer van het kleurtje, maar de smaak zal er niet minder om zijn. Fijn om zoiets nu al in je kast te hebben staan!

Geplaatst:

Last van veel hangende takken aan deze kant m.b.t. de planten in potten. Ik voel de neiging om water bij te geven, maar wil de planten ook niet verzuipen. Kan het ook een gevolg zijn van de vruchtzetting die nu gaande is?

Redelijk wat takken hangen in een hoek van 90 graden aan de stam om vervolgens na een centimeter of 5 al snel af te lopen naar beneden. De bladeren ogen ook nogal futloos, ondanks dat ze nog groen zijn.

Het is niet nieuw overigens: het ziet er al een paar weken zou uit maar wordt er niet beter op. De planten in de volle grond zien er aanzienlijk blijer uit.

Geplaatst:

Met hangende takken bedoel je hangend blad? Of heb je meerdere stammen aan de plant?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Appelvrouw: Nee, gewoon één stam (hoewel ik een twee stammige plant in de grond heb staan ) waarbij de takken die eraan zitten nogal hangen.

Geen tekenen van ziektes verder. De enige variabele is dat de ene plant in een pot staat van 25 liter (bemeste aarde, 15/9/7 dacht ik, met voeding voor 4 maanden) en de andere in de volle grond. Bij een cherry tomatenplant in een pot zijn de takken (met bladeren) wat rechter en omhoog staand, maar ook daar zitten takken tussen die nogal golven. Het is een raar gezicht. De planten in de potten zien er nogal zielig uit, maar de bladeren blijven groen.

Het kan een overblijfsel zijn van de bladluizen die eerder mijn planten plaagden (er zitten er nog steeds op, hoewel in minieme hoeveelheden), maar ik vraag mij af of dit een probleem gaat worden met de vruchtrijping. De nieuwe piepkleine blaadjes bovenin krullen ook al een tijdje tot rolletjes. Je zou zeggen te veel of te weinig water, maar de grond is wat mij betreft toch echt vochtig: gooi de boomschors opzij en je ziet zwarte grond die vochtig aanvoelt, ook als je een vinger erin steekt. Niet super vochtig overigens.

Geplaatst:

Hier de eerste tomatenplanten 2 meter VIJFTIG!! Allemachtig wat doet die compost wonderen zeg!

Wel in de volle grond in nieuwe kas hoor, dus niet die in pot. Tomaten die rijpen volgen elkaar nu hard op!

@ Charly, das een beste voorraad saus

Mag ik vragen hoe jij het inmaakt? En dan met name hoe lang jij de tomaten kookt? Doe je er ook zout bij? Heb dit jaar tig topics over inmaken doorgelezen, ben wel benieuwd hoe jij het doet. Het voorbereiden en destilleren van de potten is mij wel duidelijk.

Geplaatst:

@ Gianni: Zou het een Coeur de Boeuf plant kunnen zijn? Die laat nogal zijn blad hangen, het blad is oogt wat minder “fris”, is wat dunner en gedraaider.

Geplaatst:

hallo voor iedereen die al rijpe tomaten hebben ziet er allemaal goed uit proficiat allemaal

Hier ben ik in de eigen bouw kas met proef bezig in potten van 20 liter werd verschillen soorten grond

potten staan in de grond

1 soort vlees tomaat 40 stuks grote plantten 2 mtr inmiddels

Veel bloemetjes vallen af planten zien er goed uit blad mooi van kleur

Zelfs 2 planten zonder tomaten

De rest van de planten alleen maar groene tomaten

Nog geen kleur te bekennen

Sommige tomaten hangen er al 6 weken aan 5 cm rond geen kleur

Er komen nu weer een paar weken aan met veel zon

Misschien komt het nog goed

ronie24

Geplaatst:
@ Gianni: Zou het een Coeur de Boeuf plant kunnen zijn? Die laat nogal zijn blad hangen, het blad is oogt wat minder “fris”, is wat dunner en gedraaider.

Helaas niet bij de rechterpot. Maar het is wel een forse tomaat die eraan groeit, hoewel 'glad' en recht qua schil. Een coeur de boeuf achtige variant groeit overigens in de middelste pot en daar is het niet veel beter.

Geplaatst:

Foto s zouden toch wel verheldering kunnen brengen..

Geplaatst:

Hier zijn de eerste rijpe tomaten geplukt van de mooiste tomaat die ik tot nu toe teelde: Persuasion (rechtsboven) en ook 6 stuks van de Pink Bumblebee (linksboven). Verder nog wat snoepjes die het al niet meer tot de pastasaus gered hebben, miniature White komkommertjes en de eerste rijpe paprika (earliest red). Allemaal inmiddels op

IMG2019071713480665371563389668.jpg

Geplaatst:

@Appelvrouw

Linked Image

Linked Image

De planten zijn nog steeds rustig de vruchten aan het opbouwen maar het gaat niet zo snel als ik wil. Ook een blik op hetzelfde ras die bij een familielid staat suggereert sterk dat de grotere van de twee een klap heeft gekregen. Aldaar doet de plant het een stuk beter, terwijl hij ook nog eens in een veel kleinere pot staat! Zeer frustrerend.

NB: Wat scherpere foto's:

https://imgur.com/J19Pl62

https://imgur.com/ji9jrXm

Geplaatst:

@Saalk86

Ach ik ben geen topkok hoor. Dus er zijn vast verfijndere recepten, maar ik ben heel tevreden met ons resultaat. Belangrijkste ingrediënt is tijd, want idd staat onze saus zeker 4 uur in te dikken.

Pan met een dikke bodem is ook fijn, brandt veel minder snel aan. Die 10 liter pannen (waar er maar net 9 in passen) van de Ikea zijn fijn bijvoorbeeld.

Kort hoe ik t doe:

- tomaten in grove stukken, hartjes verwijderen. Stukken in pan

- paprika’s en een paar milde pepers schoonmaken en in grove stukken in de pan

- twee dikke uien in stukken erbij al dan niet met loof

- klein bolletje knof of paar grote tenen schoon en erbij

- flinke hand tuinkruiden naar keuze (peterselie, rozemarijn, tijm, oregano. Net wat je hebt en lekker vindt)

- drie laurierblaadjes.

- zout (naar smaak. Ik houd de bus ff op zn kop tot ik denk: ja is wel goed. Sorry. Kan niet duidelijker aangeven )

Dat breng je aan de kook. Af en toe roeren zodat het vocht los komt en eea niet de bodem kleeft. Ik heb dan vaak een liter of 8 op dat punt. Je kan eea best op redelijk hoog vuur laten staan, tot alles helemaal kapotgekookt is, en sneller begint te slinken. Dan moet je ook wat vaker een roer geven en soms even de bodem schrapen met je spatel.

Ik kook in tot zeker de helft, liefst 3/5 ofzo. Dan laag zetten, laurierblaadjes eruit vissen - liefst alle drie - en pureren (niet doen voordat je de smurrie laag gezet hebt hoor, anders gaat het ‘blobben’ en zit je hele keuken onder de hete tomatensaus ) met de staafmixer.

En dan in schone potjes. Mmmmm. Overal lekker bij haast. Als pasta- en pizzasaus. Maar ook door een omelet, als basis voor je chilisaus, of soep. Prima smaakmaker voor allerlei sauzen waar je een beetje schwung aan wilt geven. Succes!

Geplaatst:

@ Charly

zelf maak ik ook altijd saus op +/- dezelfde manier als jij

Alles wat ik heb gaat er in zo ook bvb courgette die ik in overvloed heb en ook aubergines

Ik vries echter in ... Heb elk jaar voldoende saus tot volgende seizoen maar neemt plaats in natuurlijk en ook al heb ik een enorme diepvries ...

Hoelang bewaart je saus in de potten?

Ga ervan uit dat je de glazen potten gewoon in de kelder of garage of zoiets zet??

Hier gisteren de eerste (voor mij dan toch) Ananas en Noir de Crimée geproefd, zoals steeds héél lekker, zijn samen met de Blush alvast mijn favorieten. Morgen mss overmorgen de eerste ananas Noir, nog zo eentje die ik weet te smaken...

Geplaatst:

Hi TomP

We eten de saus binnen een jaar op. Misschien kan hij ook langer bewaard worden, maar zover komt het eenvoudigweg niet. Te lekker!

Ik meen dat je de saus op een bepaalde zuurte moet houden, om hem lang te kunnen bewaren in vacuümpotten. Dus ik zou geen courgette toevoegen. (Zit veel water in en nix zuurs) Ik geloof dat we hierover in het inmaaktopic al eens wat geschreven hebben. Misschien kun je daar eens doorheen snuffelen over het hoe en wat van saus inmaken. Staat veel nuttigs in!

Geplaatst:

Ok dus geen courgettes als ik niet invries.

Thanks!

Geplaatst:

Gianni, ik zie niks naars aan je planten, sommige van mijn planten in de kas zien er ook zo uit. Het kan ook te maken hebben met de plek waar ze staan, ja in pot, maar andere tomaten in pot staan bv veel warmer..of kouder.

Gisteren nog enkele ander tomatenkwekers gesproken, iedereen klaagt dat de tomaten zo langzaam afrijpen dit jaar. De meest professionele kweker weet het aan de te koude nachten die we hier hebben, we hebben regelmatig 10 graden of zelfs iets minder gehad..tomaten stoppen met groeien onder de 15 graden zei hij...

De eerste Alice Dreams tomaten van twee planten, beiden van die eerste gedeformeerde bloem, enkele gele peertje, lollig voor de kleur maar absoluut geen smaak, en balkonstars.image43611563613646.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.