Charly Geplaatst: 1 juni 2019 Geplaatst: 1 juni 2019 Ah nee! Wat jammer Goldie Nu ga ik de enige overgebleven zaailing nog beter koesteren hoor. Als ie het netjes blijft doen, krijg je em gewoon weer terug bij de najaars-mtfd. Quote wees bevriend met kleine dingen
Goldfish Geplaatst: 1 juni 2019 Geplaatst: 1 juni 2019 Echt niet Charly! Eens gegeven blijft gegeven. Bovendien teel ik ze vooral uit nieuwsgierigheid, terwijl er voor jullie een extra waarde aan vast zit. Ik zaai er gewoon komend jaar weer en dan een stuk of 8. Daarnaast is 1 v d 2 gesloopte zaailingen mogelijk nog niet helemaal morsdood, want deze ligt in vegetatieve toestand op de IC bij mij. Quote
Eros Geplaatst: 2 juni 2019 Geplaatst: 2 juni 2019 Beste,Ik heb en vraag. Het is hier nieuw voor mij en weet niet of ik dit op de juiste manier post. Indien niet graag wat hulp. Mijn vraag is : ik heb tomaten plantjes gekweekt en deze waren zeer mooi en stevig. Vorige week heb ik ze in volle grond geplant en heb in het plantgat wat bodemverbeteraar toegevoegd met mengeling van blauwe korrel. Nu merk ik dat mijn plantjes precies verbrand zijn. Komt dit nog goed of is alles verloren?? Alvast bedankt voor wat hulp. Quote
henkg Geplaatst: 2 juni 2019 Geplaatst: 2 juni 2019 Een foto zou erg verduidelijkend zijn.Waarschijnlijk verbranding door de zon.Als de planten tot vorige week binnen hebben gestaan, dan had je moeten 'afharden' (is ook zoekterm, veel over te vinden). In het kort: afharden, om de planten aan veel meer licht, en andere temperaturen dan binnen te laten wennen. Voor nu, want ze staan al in de volle grond, zo snel mogelijk, want vandaag zal de zon erg fel schijnen: afdekken met een oud laken of zo. Met behulp van wat bamboestokjes of zo, om een beetje afstand tussen de planten en het laken te houden. Overbemesting zou heel misschien ook de oorzaak kunnen zijn, maar dan zie je in het begin meer hangende slappe bladeren dan dat je brandschade aan de bladeren ziet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Gianni1234 Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 Het duurde even, maar de twee tomatenplanten in de tuin zijn de transplantieshock grotendeels te boven gekomen. Ervoor / erna m.b.t. de linkerplant: Misschien interessant vergelijkingsmateriaal. De volgende keer bevochtig ik wel de grond eerst: ondanks dat ik voorzichtig ben geweest ten tijde van het planten hebben de wortels denk ik een klap gehad. En ondanks dat ik erna goed heb bewaterd. Het feit dat de grond in de achtertuin kurkdroog was toen ik de tomaten plaatste (er was zelfs nog stééds lokale droogte / neerslagtekort volgens mij in deze hoek van Brabant) is denk ik de boosdoener geweest. Quote
Saalk86 Geplaatst: 4 juni 2019 Geplaatst: 4 juni 2019 Wat is het voordeel om met houtsnippers te werken? Louter dat de grond vochtiger blijft? Ik heb nog een boel stro over, zal ik dit tussen de tomaten die in de grond staan in de kas doen? Heb trouwens voor buiten een nieuw project dit jaar: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 4 juni 2019 Geplaatst: 4 juni 2019 Lijkt mij heel leuk. Had dat ook gehoopt te doen met balen hooi. Ben benieuwd naar je vorderingen! Quote
Gianni1234 Geplaatst: 4 juni 2019 Geplaatst: 4 juni 2019 @Saalk86 Ja. De grond is niet bepaald perfect voor tomaten en heeft moeite om in de zomer vochtig te blijven. Het wordt al snel een gortdroge zandvlakte. Tweede reden is om te voorkomen dat tuingrond (en dus ook ziektekiemen, die ertussen zitten) opspatten en de plant besmetten. Het kan zeker geen kwaad zo lijkt mij! Wel veeg ik de snippers even opzij als ik wat plantenvoeding geef: ik wil niet dat de snippers dat absorberen of tegenhouden. Daarna schuif ik ze weer terug. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 7 juni 2019 Geplaatst: 7 juni 2019 (aangepast) Een vraagje: hoe gaat het moestuinforum eigenlijk om met wind? Zelfs zet ik de plantjes zoveel mogelijk buiten de wind, maar ik kan op een dag als vandaag bijvoorbeeld niet voorkomen dat ik ze toch wel flink zie bewegen, ondanks dat ze stevig zijn vastgemaakt aan een stok. Ik weet dat het schade oplevert aan de blaadjes en stengels (hoewel licht), doordat de blaadjes enigszins gaan rollen en de takken meer gaan hangen. Is het zinvol om bijvoorbeeld de tomatenplanten die ik in potten heb vandaag en morgen (wanneer het nog veel harder gaat waaien!) binnen te zetten? 7 juni 2019 aangepast door Gast Quote
oscardevos Geplaatst: 7 juni 2019 Geplaatst: 7 juni 2019 Zeker nuttig om planten in potten binnen te zetten en zo te beschermen tegen stormschade. Lijkt me een enorm voordeel van het kweken in potten. Bij mooi weer naar buiten , bij vorst en storm naar binnen. Quote
Saalk86 Geplaatst: 7 juni 2019 Geplaatst: 7 juni 2019 Aspirine voor tomaten?? Hieronder heel informatief filmpje: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
annaelizabeth Geplaatst: 8 juni 2019 Geplaatst: 8 juni 2019 Salicyl zit ook in wilgen(salix) blad en tenen. Aftreksel daarvan doet het ook Quote
Ramonad Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 Mijn eerste tomatenplant groeit lekker door en heeft al bijna het dak van mijn kas bereikt. Echter zag ik vandaag tot mijn grote schrik dat mijn tweede tomatenplant allemaal zwarte vlekken had. Het zit alleen op het blad, aan de onderkant van het blad zie ik niets. Daarnaast groeit het blad nogal gekruld maar dat is eerlijk gezegd al een hele tijd. Toen zag het blad er verder nog gezond uit. Iemand enig idee wat dit is? Quote
Gianni1234 Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 Het lijkt op wat ik eerder op mijn muntplant aantrof. Dezelfde plant die vol zat met luizen (zo bleek later). Tegelijkertijd heb ik vergelijkbare plekjes waargenomen op mijn tomatenplant (waar ook wat luisjes op zitten, maar niet veel meer), alleen bij de stam. Zitten er beestjes in momenteel? Quote
Ramonad Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 Hmmm nu je het zegt. Ik heb bovenin op 1 blad wel luizen aangetroffen. Maar in de rest van de plant niet. Nu heb ik ook op andere planten luizen gehad. Die heb ik er met water af gespoten. Om dat bij een tomaat te doen is natuurlijk weer niet zo handig denk ik... Quote
Gianni1234 Geplaatst: 11 juni 2019 Geplaatst: 11 juni 2019 Vandaag wat bladeren weggehaald bij een plant die absoluut tekenen van (echte) meeldauw vertoonden. Een poederachtige substantie die zich uitbreidde over meerdere bladeren. Eén dag hebben de planten heel wat regen gehad en het is meteen raak. Zo zie je maar weer. Het is dat ik momenteel geen kas heb, anders stonden ze ook niet zo in de buitenlucht . @Ramonad: Nog nieuwe ontwikkelingen met de plekjes? Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2019 Geplaatst: 11 juni 2019 Mijn oppas heeft de tomaten niet gediefd en dat geeft niet maar ik zie wel verschil in groei met andere jaren, er hebben zich nog niet erg veel tomaten gezet. Twee emmers met dieven eruit gehaald en iedere dag tikken om te bestuiven zal wel helpen. De planten die al wat groter zijn hadden minder last van slechtere vruchtzetting. En het was hier verdorie koud, we lopen toch best wel achter, zeker in vergelijking met 2018. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 11 juni 2019 Geplaatst: 11 juni 2019 2018 was ook een top tomatenjaar. Ik verwacht dit jaar gewoon een wisselvallige zomer, normale zomertemperaturen met regelmatig neerslag. Quote
Mellie Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Mijn tomaten in de kas, zijn net zo hoog als de kas zelf... ruim 1,90 in de nok. Ik heb nog nooit zulke lange slungelige planten gehad. Foto’s plaatsen lukt niet. Tapatalk is compleet van het padje af vandaag. Maar het is dus een jungle in de kas. Kan je bij tomaten ook de top inkorten? Quote
oscardevos Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Ja, tuurlijk kun je al toppen, maar het is wel vroeg daarvoor. Als je nog extra tomaten wilt en je hebt ruimte voor het leiden in de nok, dan kun je overwegen om de top door te laten groeien. Als je geen ruimte hebt, dan is toppen de enige optie.Hoeveel (bloem)trossen zitten er nu aan? Quote
Mellie Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Aan elke plant meerdere, maar ook veel aan de zijtakjes die ik had moeten dieven... die takken heb ik alsnog gedieft, maar in de grond gezet. Werkte vorig jaar uitstekend, dus hopelijk dit jaar ook. Ik kan ze nog een stukje omhoog leiden, ga dat dan nog doen. Sta echt te popelen om de tomaten straks te oogsten! Quote
Grork Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Na de goede regenbui daarstraks zijn de bakken weer voorzien van vocht. Ik laat het loof nu eerst drogen aan de zon en met wind. Erna gaan de doorzichtige paraplu's weer over de grootste planten totdat de bakken weer erg droog zijn. Er kunnen drie planten onder één paraplu. Mooie uitvinding, werkte altijd goed. Drie jaar geleden met 1 paraplu begonnen Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Ramonad Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 @Gianni1234 opzich geen nieuwe zwarte vlekken meer gezien. Gister door de drukte niet in de kas geweest maar vandaag zagen diverse bladeren er zo uit.. Het lijken scheuren in het blad. Niet zo zeer vraatsporen maar ik kan me vergissen.Ik was ook op internet nog wat dingetjes tegen gekomen. Uit deze tomaat is me een tijd geleden de kop gebroken. Ik had de plant toen net Mest gegeven. Wellicht komt het daar van?De andere tomaat heeft het overigens prima naar z'n zin en groeit erg goed. Quote
lentemc Geplaatst: 13 juni 2019 Geplaatst: 13 juni 2019 Paar vragen - Enkele van mijn tomatenplanten (buitenteelt) hebben veel last van krul top. Wordt dat uiteindelijk wel normaal blad naarmate de plant verder groeit? Of kan ik de takken er beter uitknippen?- Hoeveel takken /dieven kan ik ongeveer tegelijkertijd afknippen zonder dat de plant in de stress schiet (achterstallig onderhoudt) Quote
Saalk86 Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Ik zal dit jaar even van die Plastic frisdrank flessen op de kop in de aarde van de kas zetten. Las in het topic van vorig jaar niet echt goede ervaring, maar ik zal eens kijken of het hier gaat lukken straks met de enorme hitte in de zomer! Gaat hier als een kanon nu @lentemc, ik heb die bladeren hier ook wel eens, vaak ondersten die (zo denk ik dan), waarschijnlijk wat verwaarloost zijn ofzo. Ik maak me daar niet druk om, maar ben niet een echte kenner! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.