Frans Geplaatst: 20 juli 2019 Geplaatst: 20 juli 2019 Hoe is jullie ervaring met de San Marzano 2 wat het optreden van neusrot betreft. Ik heb hem vorig jaar voor het eerst geteeld en had er toen veel last van terwijl andere rassen er nauwelijks last van hadden. Ook dit jaar weer veel neusrot en tot nu toe alleen maar bij de San Marzano 2 . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Gianni1234 Geplaatst: 20 juli 2019 Geplaatst: 20 juli 2019 @Appelvrouw: ZIet er mooi uit! Ja, het afrijpen gaat naar mijn gevoel ook aanzienlijk langzamer dan vorig jaar. Maar vorig jaar waren we nogal verwend met een topzomer denk ik. Ook hier heb ik een groeistop gesignaleerd bij denk ik alle planten. Ik zie ook gewoon dieven zitten die een paar cm zijn doorgekomen en gewoon gestopt zijn met groeien. Het is redelijk vaak in de buurt van 10 graden gekomen 's nachts en dan valt het inderdaad allemaal stil. Volgende week zou het goed moeten komen, alleen dan is zinderende hitte weer het andere probleem.... Quote
Saalk86 Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 @ Charly, superrrr bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ik weet niet of ik het 4 uur ga koken, ik denk dat ik voor de bekende variant ga van ong 30/40 min koken en dan inschep in uitgekookte potjes. Tomaten hebben dus al hoge zuurgraad, dus kans op (daar istie weer ) botulisme is bij tomaten zowel klein / niet van toepassing. @ Gianni, ik heb echt precies hetzelfde als jou hoor! Ook foto’s qua toppen / bladeren zijn exact hetzelfde. De planten in de volle grond hebben dit niet dus ik denk dat het gewoon hierdoor komt (beperkte groei in potten). Een van m’n favo’s, de Anna Russian: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Ook hier toch weer een paar tomaatjes met neusrot (niet veel hoor). San Marzano loopt hier flink achter door erg laat zaaien / verpotten dus kan er nog niks over zeggen Frans. Geef de planten in pot, in de kas, inmiddels wel 2x per dag water (niet te veel), ipv 1 keer. Bevalt me stuk beter. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Cedric Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Hallo ik een 3 vragen over 3 verschillende planten:Dit is een hybride plant met een soort van gele vlekken. Is dit een ziekte of een stof tekort ?Ik heb een stuk of 4-5 planten die krullende bladeren hebben , weet iemand wat dit is ?Dit is een niet-hybride plant met bruine vlekken op sommige bladeren, Is dit de tomatenziekte of iets anders ? Ter info: alle planten staan in open lucht. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Moeilijk te zeggen. Kijk even hier ter controle: https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/kaliumgebrek-k---tomaten/ Zelf zie ik bij mij eigen planten volgens mij phytophora ontstaan in meerdere planten momenteel. Ik heb één plant die het (op zeer minieme) schaal lijkt te hebben een stuk verplaatst, maar ik denk dat de besmetting al is overgesprongen op een andere plant. En anders zorgen de fruitvliegjes er wel voor... Ik zie kleine bruine/zwarte vlekjes op de blaadjes van sommige planten met een gele ring eromheen. Bij één plant ook op de stam, in de vorm van een langwerpige bruine vlek. Het lijkt in ieder geval op de vroege stadia: eerder deze week heb ik al snel een takje weggeknipt wat binnen één nacht (en na één regenbui) bruin was geworden voor een gedeelte. Het begin en de achterkant van de tak waren nog mooi groen, dus het lijkt op een schimmel. Morgen even een fungicide halen om het in bedwang te houden. NB: Het kan ook alternaria zijn. Het is in ieder geval moeilijk uit elkaar te houden. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 25 juli 2019 Geplaatst: 25 juli 2019 Korte update: ik zie het beginnetje van neusrot bij een of twee tomaten en een flinke vlek (lichtbruin, ook neusrot) bij een andere tomaat die tot nu toe helemaal in orde was. Het warme weer helpt niet in ieder geval: gister heb ik er ook al twee Roma tomaten weggegooid waarvan ik vermoed dat ze ziek waren. Nu denk ik dat er enkel een link is met de hitte. Ik voelde trouwens eens aan de (zwarte) plastic potten waar drie planten in staan: gloeiend heet! De grond was ook makkelijk dertig graden . Dat is natuurlijk niet goed, dus ik heb ze maar in de schaduw gezet en de potten flink afgekoeld. Een korte reminder om dus op te letten met deze hitte. Vraagje aan de mensen hier die in kassen kweken: hoe beheersen jullie dit soort hitte? Lijkt mij een behoorlijke opgave in een glazen kas. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juli 2019 Geplaatst: 25 juli 2019 In mijn kas zojuist 44 graden ten hoogte van de tomaten planten maar misschien doen de tomaten planten het beter dan de pepers en de paprika in de zwarte potten bakken op het balkon..die hingen vanmorgen plots erg slap ik zal extra op ze letten.in de kas: wat ik doe is ‘s morgens de grond in kas (de grond van het paadje) natmaken. Er groeien ook druiven in die schaduw geven en ik geef tegen mijn gewoonte in iedere dag water, zie ook hier en daar neusrot komen, voornamelijk in de Black moor en de moonglow. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 25 juli 2019 Geplaatst: 25 juli 2019 Merk dat de Black Krim het in de kas veel beter doet dan daarbuiten, terwijl "Friesje" (zo heet het ras) buiten veel beter groeit dan in de kas. Grappig om die verschillen te zien. Verder is de Helsing Junction Blue echt 3x niks. Zowel in als buiten de kas. Er zitten wel veel tomaten aan, maar de schil blijft hard en de smaak is matig. Niet voor herhaling vatbaar. Quote
Saalk86 Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Ik doe weinig tegen de warmte in de kas... Ik gebruik verder geen kalk om de kas te beschermen tegen de zon maar heb nu met dit extreme weer (net als in juni) gedeeltelijk een afdek-kleed over de kas gelegd.Valt mij vaker op dat de warmte vaak niet eens zozeer het grootste probleem is, maar de intens brandende zon die de hele dag constant op de planten staat: dat vinden ze niet leuk! Mijn planten in de kas doen het erg goed, vele malen beter als die buiten in pot staan! Ik heb 3/4 buiten in de volle grond staan, nooit verwacht, maar die doen het ook echt bijzonder goed! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
simonvb Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 De noire de crimee stond er tot gisteren schitterend bij met zeer mooie tomaten. Gisteren met de hitte en de zon, hebben verschillende tomaten zonnebrand opgelopen. Is dit een slechte vlek op de tomaat en dus nog bruikbaar of kan ik deze beter nu al verwijderen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Gewoon af laten rijpen en het stuk eraf snijden. ik heb het ook met enkele tomaten, ik heb ze wel geprobeerd te beschermen met van die indeautozonweringschermen, maar ik heb teveel tomaten en te weinig schermen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
TomP Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Idd zoals Appelvrouw zegt.Laten afrijpen en de slechte delen gewoon wegsnijden, smaak van de rest van de tomaat zal er niet onder lijden. Warmte...Voor de eerste keer dit jaar gekalkt, bevalt me enorm, scheelt zeker 15°C.Verder zoals Frans, ventilator om briesje doorheen serre te sturen, scheelt.Alle ramen en deur staan open ook 's nachts. Geen water ook nu niet, slechts om de zoveel weken.Merk wel dat de planten 'stilstaan', geen groei momenteel enkel afrijpen van tomaten en da's voorlopig ok voor mij Quote
TomP Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Deel van mijn oogst van vandaag. Straks BBQ voor hoop vrienden dus groot aantal was nodig, alles samen een goede 4.5 kg geoogst.De rest daar maak ik morgen saus van. Enkele close-ups van de beauty's: De Blush De Ananas De Noir de Crimée De Tigrella Fantastisch tochDie kleuren, verschillende formaten, de smaken, de geurenOh leven kan zo simpel maar toch zo mooi zijn Quote
Mellie Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Prachtig zeg! Ben hartstikke jaloers! Ik moet het nog doen met enkele stuks rijpe tomaten (die dan voor mijn neus weg worden gegrist door een kind!) Quote
TomP Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Hahaha, sorry Mellie, mag niet lachen maar O zo herkenbaar...Hier moet ik me ook altijd haasten voor de kerstomaatjes Quote
Mellie Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Vandaag eindelijk 1 tomaat op! Ik was er eerder bij, ha! Dat zal ze leren Quote
Mikki Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Korte update: ik zie het beginnetje van neusrot bij een of twee tomaten en een flinke vlek (lichtbruin, ook neusrot) bij een andere tomaat die tot nu toe helemaal in orde was. Het warme weer helpt niet in ieder geval: gister heb ik er ook al twee Roma tomaten weggegooid waarvan ik vermoed dat ze ziek waren. Nu denk ik dat er enkel een link is met de hitte. Ik voelde trouwens eens aan de (zwarte) plastic potten waar drie planten in staan: gloeiend heet! De grond was ook makkelijk dertig graden . Dat is natuurlijk niet goed, dus ik heb ze maar in de schaduw gezet en de potten flink afgekoeld. Een korte reminder om dus op te letten met deze hitte. Vraagje aan de mensen hier die in kassen kweken: hoe beheersen jullie dit soort hitte? Lijkt mij een behoorlijke opgave in een glazen kas. Wij hebben 70 tomaten planten, hebben een soort reflect zilverdoek aan de bovenkant hangen, zet de sproeier op nevelstand en sproei alles lekker nat inclusief de planten,..er ontstaat dan gelijk een tropisch klimaat.Ook de vloer en het glas sproei ik nat...soms voel ik dan hete druppels naar beneden vallen. De eb en vloed tafel ook lekker nat houden. Quote
Mikki Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Mooie formaat tomaat, Buitenvogel! Hopelijk kan ik die dit jaar overtreffen! En bedankt voor alle info Gianni / Tomp!! Ik moet zeggen dat ik de tomaten in potten toch echt wel elke dag water moet geven, en met dit weer zelfs 2 keer. Begin juni een keer niet gedaan en de planten hingen meteen enorm slap!In de volle grond in de kas, waar het nu echt enorm heet is, geef ik ze toch echt elke dag wel water. Ik denk dat er gewoon enorm veel afhankelijk is van stand zon / kas etc.Wat interessant om te zien is, is dat mijn tomaten in het aquaponics systeem (die dus min of meer telkens in het water staan), tot dusver veel grotere vruchten dragen dan de planten in pot / volle grond kas!! De vruchten hebben veel water nodig, persoonlijk geef ik daarom de voorkeur aan regelmatig water geven. Ik ben ook gestopt met dieven in de kas, ook omdat ik alleen maar heirloom heb en ik heb toch echt het idee dat ze het enorm veel beter doen als ik ze niet (of gedeeltelijk dan), dief. Ik geef ze ook veel water, vraag me alleen of of ze er ook niet te waterig door worden. Quote
Dave666 Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Wij hebben 4 tomatenplanten en er komen al behoorlijk wat tomaten aan, dit is veelbelovend !! Quote
roeier Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Zo, de laatste week eindelijk een temperatuurtje op mijn tuin waar de plantjes zich een beetje gelukkig bij voelen. Veel tomaten doe ik hier niet in het noorden, want het wordt vaak niks, en bij het uitkiezen van rassen let ik alleen op koude-geschiktheid.Twee rassen heb ik op het zelfde moment gezaaid, verspeend en uitgeplant: Alaska en Quedlinburger frühe Liebe.In het begin leek Alaska het ietsje beter te doen, maar de rassen gingen vooral gelijk op, en de eerste kleuring richting rood was bij een tomaat van het oude DDR rasje, Quedlinburger frühe Liebe dus. Dat tomaatje lijkt nu oogstbaar, maar ik laat het lekker hangen voor het zaad; kans dat de vroegte-genen vooral in de vroegste vruchtjes zitten en minder in de latere.Die Quedlinburger frühe Liebe maakt groter blad dan de Alaska en zal daardoor ook beter bestand tegen de droogte zijn: grotere bladen betekent grotere zonneschermen. Quote
Charly Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Fijn dat je tomaten zo van het weer genoten hebben, Roeier. Ze zien er netjes uit ook! @Appelvrouw, wat vind jij van die Black Moor? Hij geeft veel oogst hier, maar de smaak valt me erg tegen. Nou zegt dat niet alles, de alom geroemde Gardener’s Delight smaakt op onze bodem ook naar nix. Dus wel benieuwd naar wat jij van de smaak vindt. Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Fijn dat je tomaten zo van het weer genoten hebben, Roeier. Ze zien er netjes uit ook! @Appelvrouw, wat vind jij van die Black Moor? Hij geeft veel oogst hierHier ook veel vruchten aan de plant en hij was ook erg vroeg. Niet de meest smaakvolle tomaat nee, maar wel enkele weken vroeger dan de CdB, dat is ook fijn. Ook een minpunt is de gevoeligheid voor neusrot bij mij, Vandaag de eerste phyto tomaten opgeruimd, balkonstar op de lasagna. Teveel gesproeid denk ik Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Grork Geplaatst: 29 juli 2019 Geplaatst: 29 juli 2019 De Roma en Vleestomaat durfden nog niet op de foto, deze jongelui wel. De Tigrella is een gestreept lekkertje! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.