Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goed dat je door verwijst naar de links , maar Ik denk dat het gewoon veel handiger is om foto's te plaatsen met een pot waar een tomatenplant in staat die al vruchten draagt. Ik zelf ben ook op zoek geweest en heb inderdaad de links bekeken. Maar geen steek verder gekomen, omdat potten in doorsnede en cm (breedte / hoogte ) worden aangegeven en niet in liters. En er veel geschreven wordt, maar er bar weinig echte duidelijke foto's zijn te vinden waar je als leek wat aan hebt. Foto's met tomatenplanten in potten. Waar je ook goed de grootte van de pot kunt zien in verhouding met de plant.

Wat ik dit jaar ga doen met mijn tomaten is ze in potten van 40 cm (doorsnee) zetten. Dan heb je het over tomaten die hoog worden. De struiktomaten komen bij mij in 30 cm (doorsnee) potten, dus de tomaten die klein blijven. En de cherrytomaten, de half hoge in mijn geval, komen dit jaar in 35 cm (doorsnee) potten.

328533037201549109152.jpg

Deze is 30 cm doorsnee

images93051549109151.jpeg

Deze is 35 cm doorsnee

9079950-frontface-1200Wx1200H95861549109151.jpeg

Deze is 40 cm doorsnee

Ik hoop dat je het verschil kunt zien. Maar het zijn wel de soort potten die ik ga gebruiken. Alleen dan in het wit. Als ik de tomaten in potten heb, zal ik weer foto's maken van hoe het er in de praktijk uit ziet. Ben nog helemaal niet bezig met mijn tomaten. Ga ze pas in maart zaaien.

Geen idee of dit goed is, geen idee of het ruim genoeg is. Het is het eerste jaar dat ik tomaten ga telen, Ik zie het wel. En als het niet goed is, laten de planten dat wel aan mij weten

Geplaatst:

Ook ik had vorig jaar de Phytopththora "resistente" rassen van Fruitlent buiten staan.

Maar ook hier was het zo droog dat er nergens gevaar dreigde.

Dus de:

Cherry Bomb

Damsel

Primabella

Defiant

Mountain Magic

Mountain Merit

deden het geweldig.

En de Tomatito de Jalapa groeit altijd goed en lang.

Helaas bleek bij de eerste regen de Juliet erg gevoelig te zijn en die ging gelijk ten onder.

De Jasper had ook enige gevoeligheid maar niet zo erg.

Ik heb nog zaadjes over dus komend jaar wordt het voor buiten dezelfde selectie, alleen Juliet doet dan niet meer mee.

Marcel: de Damsel groeide enorm uitbundig qua dieven. Veel grote dieven, overal... ook aan de vruchttrossen e.d. Aantasting trad pas op uiterst laat in het jaar in de regentijd.

Honey Moon had ik vorig jaar niet dus kan ik niets over zeggen.

Geplaatst:

Tomaten zijn bij warm weer echte zuiperds. Hoe kleiner de pot, hoe vaker je moet water geven.

Mijn struiktomaten staan (voor zover ze in potten staan) in bouwemmers: netto inhoud ongeveer 10 liter. Dat gaat goed, maar vereist op erg warme dagen wel 2x daags water geven. En zoals Bit al schreef: in een relatief kleine pot raakt de voeding eerder op.

En dan nu de inhoudsberekening van een bloempot/emmer, met Excel. Zie: http://henkg.myds.me/weercmx/InhoudBloempot.xlsx

Of meten volgens de JBF methode (Jan Boeren Fluitjes):

Plooi een ruime plastic zak in de pot (pedaalemmerzak of zo?)

Daarna vullen met steeds precies een liter water, en tellen.

(Nog makkelijker: Eerst gewicht lege emmer/pot wegen. Dan met water vullen tot iets onder de rand, en wegen op een personenweegschaal. Leeggewicht eraf trekken. Want aantal kilo's water = aantal liters inhoud)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Top ! Daar hebben we wat aan! Mooi exel sheetje, ga ik zeker bewaren. Dat probleem ook weer opgelost. (Voor mij dan)

Aan bouwemmers heb ik zelf nog niet gedacht. Zal wel komen omdat ik vrouw ben Ik vind ze esthetisch niet zo fraai om neer te zetten in onze achtertuin. Maar voor op de moestuin, dikke prima!

Water en voeding geven moet je toch in de gaten houden lijkt me. Dus dat komt wel goed.

Geplaatst:

Ha die gedachte heb ik ook..volgen want zaaien doe ik pas half tot eind maart. Dan gaat het meestal wel vrij snel en kunnen de planten vanaf half april of iets later in de kas op de planken tegen de muur. Ik koop meestal ook half april hier enkele heirloomtomaten die al vroeg zijn opgekweekt en plant die meteen uit in de kas. Ik hoop dit jaar samen de de geijkte Coeur de Boeuf en verschillende blauwe en paarse tomaten weer eens een Green Zebra te planten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Over potten op je terras (of zo), en omvallen door de wind:

Probeer potten te gebruiken die aan de onderkant niet te veel smaller zijn dan aan de bovenkant. Want hoe groter het bodemoppervlak, hoe minder kans op omwaaien. Modelletje bouwemmer voldoet goed, maar zelfs die kunnen -met een grote plant erin- omwaaien.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb afgelopen weekend de tomatensoort Costoluto Fiorentino te kiemen gelegd volgens de deno-methode. Na wat rondneuzen via google kwam ik er achter dat dit een struiktomaat zou zijn, die daarom niet gediefd hoeft te worden. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze soort? Krijg je meer vruchten wanneer je toch dieft, of juist net niet?

Geplaatst:

Erny: dank voor het delen van de ervaringen met Damsel !

Dit komt echter helemaal niet overeen met de ervaringen in mijn buitenproef. Damsel groeide daar heel netjes, niet extreem groeikrachtig, geen overmatige diefvorming en mooie overzichtelijke planten.

Ik ga het dit jaar weer eens proberen met diverse resistente rassen en voeg dan ook de nieuwe Honey Moon toe, waarvan ik de zaden vandaag binnen heb gekregen.

Marcel Joosten.

Geplaatst:

Aan Geert H:

Costoluto Fiorentino is zeker geen struiktomaat.

Het is een stamtomaat met niet al te grote sterk geribbelde vruchten.

Denkbaar is echter dat er verschillende rassen of types worden verkocht onder dezelfde naam. Wij hebben althans wel eens twee totaal verschillende stamtomaten gehad die beiden 'Costoluto Fiorentino' zouden heten.

We hebben dit beschreven onder de ras-informatie op: http://www.fruitlent.nl/tomaten.html

Marcel Joosten.

Geplaatst:

Hallo,

pas nieuw hier, maar nu onze eigen woning (inclusief tuin ) eraan zit te komen ben ik al volop aan het plannen hoe ik al deze ruimte ga gebruiken

Wat natuurlijk niet kan ontbreken zijn tomaten en paprika's. Hiervoor heb ik dan ook een kleine tunnelserre beschikbaar van een 6m2. Ik ben nu aan het bekijken hoe ik deze ga opvullen, maar ik weet niet goed hoeveel ruimte ik hiervoor tussen moet laten om het allemaal nog handig te houden. Ik ben niet zo ervaren, dus ik houd het liever wat controleerbaar dan dat ik alles ga opvullen.

Vraag is dus ook:

a) hoeveel planten zou ik hier kunnen plaatsen

b) hoeveel variëteiten zijn hiermee mogelijk? Graag had ik een 2-tal tomatensoorten en 1 paprikasoort geplaatst, ik vermoed dat dit lukt?

alvast bedankt! ik Houd iedereen op de hoogte van de vorderingen eens ze er staan

Geplaatst:

Aan Gedlon:

De plantafstand tussen de planten is 45 tot 50 cm. Dan moet je natuurlijk nog een looppaadje hebben om zelf tussen de planten door te kunnen lopen. Ter plaatse van het looppad houd je 100 cm tussen de planten aan.

Tomaten snoei je op één hoofdtak en neemt de dieven weg.

Paprika's snoei je op twee hooftakken, de zijtakken niet wegnemen maar hier en daar toppen.

Marcel Joosten.

Geplaatst:

Bij ons zijn alle tomaten al gekiemd. Ze staan er goed bij. We zijn ze met het warme weer iets aan het afharden. Ze staan in een warme kas en op de zaaitrays staan op een warmtemat. Deze gaan overdag uit en de kasramen gaan bij 20 graden open. De eerste echte blaadjes verschijnen. Ik heb al wat matige kiemlingen verwijdert.

Vorig jaar waren de tomaten een geweldig succes en de smaak van de tomaten is nog nooit zo goed geweest. Komend jaar dus zeker 15 rijen van 6 meter.

De bovenste laag in de zaaitray is zaaiaarde en de onderste laag is moestuinaarde. Ze hebben dus genoeg voeding. Binnenkort ga ik de planten die we willen houden oppotten, zodat er ruimte komt voor komkommers, meloenen, watermeloenen... Maar nog zeker een week mogen ze blijven staan.

Geplaatst:

Voor het meer serieuze werk wacht ik nog een paar weken maar toch heb ik al 2 kleine lelijkerds op de vensterbank staan die nu bloeien en waaraan naar verwachting tegen het eind van volgende maand de eerste rijpe tomaatjes zullen hangen. Het zijn pottomaatjes van het ras Donna F1 die vorige maand gezaaid zijn met als doel de 10 watt Vaxer Led groeilamp van Ikea te kunnen testen.

Morgen worden ze in een grotere definitieve pot gezet want ze zullen nog wat in hoogte, maar vooral in omvang, toenemen.

Donna174651550619982.JPG

Donna269071550619984.JPG

Donna336911550619986.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...