Jump to content

Starten met zaaien?

NCE

Recommended Posts

Beste allemaal,

Sinds vorig jaar ben ik gestart met een klein moestuintje. Ik doe dit in bakken. Ik ben toen op advies van verschillende moestuinder in februari begonnen in kweekbakken binnen. Echter werden mijn plantjes op den duur erg dun, lang en slap. Toen ik ze naar buiten deed, had een groot gedeelte het niet overleefd. Voor dit jaar ben ik van plan om later te beginnen en de plantjes af te harden.

Echter heb ik nu al zin om met mijn moestuin aan de slag te gaan, alleen vroeg ik mij af of dit nu al mogelijk is? Zijn er nu al groentes/fruit enz. die in jan/feb gezaaid kunnen worden en dan al langzamerhand naar buiten kunnen? Op internet vind ik verschillende zaaikalenders alleen verschillen deze onderling wel. Zou vond ik in een kalender dat ik in februari al mijn bieten kon zaaien, maar dit was vorig jaar dus mislukt omdat ze lang, dun en slap werden. Welke kalenders zouden jullie adviseren? Welke boeken/websites over moestuinen, naast dit leuke forum natuurlijk , zouden jullie mij adviseren?

Groetjes,

NCE

Wachten is moeilijk

Ik zou voor bijna alles nog zeker een maand of twee drie wachten.

Planten hebben voeding, warmte en licht nodig.

Vooral dat laatste ontbreekt nu.

Sommige planten kan je wel al vroeg zaaien zonder hulpmiddel als lichtbak etc.

Bijv vroege spinazie, veldsla, sterrenkers, strakjes zomer prei etc.

Maar zonder kasje of plattebak en licht is het lastig.

Straks als het warm en lichter wordt groeit alles vanzelf.

Een Zaaikalender is een handig hulpmiddel, maar kijk ook bij de plant die je wil gaan zaaien aan welke voorwaarde je moet voldoen.

Als je dit forum bezoekt terwijl je op de computer zit, zie je rechtsboven een zoekvenster. Type ik daar in : wat zaaien in januari , dan krijg je wat topics waar die vraag behandeld worden. Bijvoorbeeld deze : wat-zaaien-planten-in-januari-t12020.html en zo bestaat er ook het topic over februari, maart etc.

Daar kun je ook even kijken.

Met binnen zaaien heb je dus al ervaring, met alle moeilijkheden van dien. Die moeilijkheden komt iedereen tegen en daar zijn dan ook tal van topics over.

Je zaailingen worden slungels doordat ze naar het licht toe willen groeien en dat er bij jou binnen in onvoldoende mate is.

Wel warmte maar weinig licht is iets wat je als regel moet vermijden.

Wat je bij veel planten wel kunt doen is binnen laten ontkiemen, en dan zodra het opkomt naar buiten toe. Daar is het wel koud, dus dan groeit het minder snel, maar korte gedrongen planten is wat je in de zaailingfase wilt, niet lang en slungelig.

Ik ben ijverig aan het zaaien deze hele winter door. Uien, prei, kool, wortels, pastinaak, en ook bloemsoorten, al moet ik nog wel afwachten hoe goed winterzaai is per soort. Peenachtigen moeten direct buiten worden gezaaid, die kunnen niet tegen verplanten. Bieten kunnen er wel tegen, maar daarvoor is het normaal gesproken te vroeg; ze verdragen maar een beetje vorst.

Dit zijn wat opkomende pastinaakjes die ik eind November heb gezaaid:

46602023661_2468850ceb_o.jpg

Dit komt uitstekend op, tijdens de donkerste periode van het jaar, met regelmatig nachtvorst. Als het straks Maart, April is kan het zijn dat je dit zaait en dat er haast niets opkomt vanwege te grote droogte. Afgelopen voorjaar werd het niets met mijn zaaipogingen, ondanks gebruik van vliesdoek en water geven bleef het te droog. Nu blijft de grond mooi vochtig en ik hoef er helemaal niets voor te doen.

Zaaikalenders zou ik met een korrel zout nemen. De aanbevelingen op pakjes zaad zijn naar mijn idee deels door commerciele motieven ingegeven: het grootste deel van de detailhandel krijgt maar één keer per jaar een berg zaden binnen, dat zal straks in Februari of zo weer het geval zijn. Dan is het handig om op de pakjes een paar voorjaarsmaanden als ideale zaaiperiode te noemen, en niet een periode die net is verstreken.

Maar soms had het spul al beter in de grond kunnen zitten. Het sterkste voorbeeld wat ik hierbij kan noemen is knoflook. Daar vroeg ik in September of zo naar bij de Welkoop. Als antwoord kreeg ik dat dat in het voorjaar binnen kwam. In één adem vertelde de winkelassistente er zelf al bij dat dat eigenlijk niet de goeie tijd was. Nee, inderdaad niet.

Met z'n allen worden in het voorjaar de tuin ingestuurd, maar deels is dat door cultuur en marketing bepaald. Het tijdpad van planten kan vaak heel anders lopen, soms is dat heel diffuus en rekbaar, soms steekt het ook veel nauwer dan overal wordt gesuggereerd, en altijd hebben onvoorspelde weersinvoeden ook een groot effect. Dus je kunt ook niet zeggen dat al die pakjes zaad die allemaal het voorjaar noemen het persé fout hebben, want het kan goed gaan als je die aanwijzingen volgt, maar het kan ook mis gaan. Het is geen exacte wetenschap. Probeer maar dingen en van je ervaringen leer je.

Verschillende soorten groenten hebben verschillende kiembehoeftes. Sommigen willen warm kiemen, anderen juist koud, sommigen graag in het licht, anderen graag onder een laagje aarde etc etc etc.

Dus je kunt niet zomaar alles binnen laten kiemen en dan maar hopen dat het goed gaat.

En vervolgens willen de jonge kiempjes dan veel licht omdat ze anders fileren (dat is het lange dunne slappe gebeuren).

Hier heeft Bit een mooi info topic over gemaakt:

licht-lichtbehoefte-t12172.html

En voor ze naar buiten gaan moeten ze dus afgehard worden omdat het in 1x naar buiten zetten een te grote schok is. Andere soorten kunnen dan weer niet tegen vorst dus daar moet je mee wachten tot ongeveer half mei.

Dus ik zou per groentesoort opzoeken wat het best bij deze groente past.

Bijvoorbeeld op deze overzichtelijke site waar al die soorten apart worden besproken.

https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/

.

.

Binnenkort komt ook de zaai-agenda van Diana uit. Hij gaat 200 pagina's tellen, dus het zal wel redelijk compleet zijn

Met heel veel fierheid mag ik zeggen dat ik de zaai-agenda met mijn moestuinvereniging De Tuinschuur ook mag verdelen

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

• 1 month later...