Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezamenlijk verkopen


Aanbevolen berichten

Om welke groenten gaat het en wanneer ?

 

Vermoedelijk de traditionele groenten op de traditionele periode?

Zoals eind juli tot september/oktober courgette ? Op momenten dat er veel tuinders er hopen te veel hebben en ook wel uitdelen ?

 

Wat heb je nu aan groenten te veel dat je eventueel zou kunnen verkopen ? Want voor een goed draaiende webshop vermoed ik dat je een gamma moet hebben over een groot deel van het jaar .

 

 

De beperkte houdbaarheid van groenten lijkt me ook een probleem .

 

Om maar op die courgette te blijven . Je heb een 10 tal dagen geen mensen die er willen kopen . Tussen door moet je ze wel oogsten of worden te groot . En daarna ineens een aantal mensen te veel dat niet kunt oogsten en onmiddellijk leveren . Wat doe je iemand teleur stellen kan op dit moment niet leveren ? Of pak je er die al enkele dagen geoogst zijn ? Dus je heb mensen die courgetten willen en je heb er . Hoe komen deze bij de kopers ?

Per pakjesdienst je zit wel met verse producten die je zo snel mogelijk moet leveren in goede omstandigheden ?

 

Je wilt ze toch opsturen .

-Verhouding verzendkosten en waarde van de koopwaar ? Worden het wel dure courgette met verzendkosten .

- Je gaat ze toch versturen dus inpakken naar afgeefpunt brengen dan worden ze gesorteerd en dan naar courier en deze levert het bij u klant af .

Dit allen is wel niet gekoeld en hoe lang zitten ze in de hitte in de zomer als het buiten 25 graden is ? Hoe gaan ze er voor komen? Laat staan bladgewassen .

 

Ze moeten ze zelf komen halen .

Persoon 1 sta met de laten dus die kan er enkel in de voormiddag achter komen .

Persoon 2 sta met de vroegen en zal wel oppikken in het passeren op weg naar huis .

Persoon 3 werkt gewoon overdag en zal ook passeren op weg naar huis .

Dus je moet al op 3 momenten thuis zijn voor ze af te halen .

 

Je levert en ja persoon 2 en 3 kunnen op zelfde moment en je heb geluk in 5 km kunt je het doen mooi fietstochtje ? Maar vind je dit ook als het aan het regenen is of met de auto dan moet je van u winst u verbruik ook nog aftrekken .

 

een vriend van mij werkt bij NPB die kan reclameborden regelen lokaal in A'dam
Is wel mooi maar wat vind zijn baas er van . Het is geen liefdadigings instelling en er zullen er wel veel zijn die dat willen reclame op hun borden ,maar prijs zal hun tegen houden . Bij u hoe cru het ook klinkt is het uit winstbejacht . Als ze het gratis voor u doen ,kunnen ze het nog weigeren voor vereniging die actiefiteit organiseren om werkingskosten te bekostigen (als staat het er niet bij veel verenigingen zijn VZW's).

 

 

Dus webshop lijkt me niks omdat waarde eerder beperkt is en houdbaarheid van vele zaken ook erg beperkt . En te weinig continuïteit van aanbod.

 

Ik zou dan eerder kijken is er geen markt in de buurt waar je u producten kunt verkopen ? Hier in de buurt was een aantal jaren geleden op zaterdag namiddag een boerenmarkt waar landbouwers hun producten aan de man konden brengen . Weet niet of deze nog bestaad en wat voorwaarden zijn om er op te staan maar is ook veel te ver voor u .

 

Hier laatste keer dat ik naar wekelijkse rommelmarkt bent geweest stond er ook iemand die groenten mee had . Misschien is dat een mogelijkheid voor u persoonlijke overschot .

 

Voor van verrschillende tuinders te verzamelen zie ik het ook niet zitten .

Om nog maar eens terug te keren op de courgetten . De meeste hebben er wel wat op overschot op zelfde moment dus je heb er een ganse hoop als je ze allen aanvaart . Wat doe je een aantal aanvaarden ? Ik vrees dat je reactie ga krijgen hij wil maar een deel van mijn overtollige groenten dan maar niks .

Je aanvaart ze allemaal en krijg ze niet allemaal verkocht ? Wat ga je met de overschot doen wie de zijn zijn verkocht ? En waar met overschot naar toe? jij heb er kosten aan (standplaats) moet om eerlijk te zijn gedeelt worden dus .

 

Dus bedrag verkochte groenten - kosten en dan delen per stuk gewicht aangeleverde groenten ? Als er een deel niet verkocht is doet het de prijs/kg ernstig dalen . Ook die van u groenten. Andere moeten ook maken dat ze bij u geraken dus . Zullen snel mensen denken het sop is de kool niet waard ,maak er liever mensen mee blij en geef ze terug gewoon weer weg. De dankbaarheid is me meer waard .

 

Of is er een mogelijkheid een kraampje bord voor de deur te zetten .

Kraampje voor de deur ? Bij een deel van de groenten die verkocht kunnen worden niet optimaal omdat ze bewaard worden is niet ideale omstandigheden voor langere tijd is. Wanneer enkel als je thuis bent maar dan moet je ook best vaste tijdstippen hebben . Als er iemand al 2 maal aan u deur is geweest en u was niet thuis zal de groenten wel meebrengen van de winkel.

 

Een kraampje met bus voor geld in te deponeren ? Hoe vertrouwbaar is de buurt .Dat zij die iets meenemen ook werkelijk betalen. En dat er geen mensen het potje met geld meenemen. Of als je bv tomaten verkoopt mensen die er in gaan knijpen om te voelen of ze wel rijp zijn. ideaal voor bewaring ook niet.

 

Bordje aan deur zelfde als kraampje best op vaste tijdstippen thuis .Wel ideale bewaar omstandigheden maar vermoed dat de mensen minder snel gaan stoppen als ze de koopwaar niet zien zeker in het begin.

 

 

Dus mijn advies als je u overschot wilt verkopen ? Kijk naar een markt of zo in de buurt waar je u persoonlijke overschot kunt verkopen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk een leuk idee maar volgens mij ook moeilijk realiseerbaar.

Op het moment dat jij (en de andere moestuinders) het overschot hebben ligt dezelfde groente ook enorm goedkoop in de winkel.

 

Misschien kun je dit jaar eens onderzoek doen bij de mensen aan wie je je groenten weggeeft. Vraag eens hoeveel ze er in principe voor zouden willen betalen?

 

En inderdaad is het logistieke gebeuren ook een lastig puntje. Hoe komen de groenten bij elkaar? Ga je met een bestelbusje rijden? Hoe weet je wie wat en wanneer over heeft. Huur je een ruimte om de groenten op te slaan en te verdelen? Wie gaat daar aan het werk?

Hoe duur moeten de groenten worden om die kosten te dekken?

 

Denk dat het een beter idee is om dan de overschotten te verzamelen en te verwerken en dan dát eindproduct te verkopen.

Bijvoorbeeld tot soepen of, zoals ik dit jaar heb gedaan en mij enorm goed bevalt, tot gemengde groentestoof/curry. die laatste is dan als basis voor van alles te gebruiken.

 

En mochten de weersomstandigheden opeens niet goed zijn, de slakken en andere ongedierten toeslaan, schimmels en andere ziektes welig tieren, dan heb je opeens geen overschot meer. Wat dan?

 

Zelf geef ik de voorkeur aan het weggeven van eventuele overschotten. Maak ik mensen blij mee en die paar centen die het zou opleveren om ze te verkopen vind ik dat wel waard.

 

Misschien kun je zelf beter gaan kijken naar manieren om je overschotten te verwerken door inmaak en wecken zodat je er de rest van het jaar nog van kunt eten. Dan heb je dus ook geen overschotten meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet teveel verbouwen wat je niet op kunt eten of verwerken is een kunst. Maar de moeite waard vind ik om te oefenen. Er blijft altijd wel wat over wat je leuk apetrots weg kunt geven. Dat zou ik ook niet willen missen.

Jouw plannen zijn op zich prachtig, maar de uitvoering zal geen kleinigheid zijn.

Ik zou er niet aan beginnen.

 

Als ik in de buurt woonde, wat niet het geval is, zou ik denk ik ook niet meedoen, al had ik wel genoeg over. Het lijkt me een hoop gedoe en geregel met alle kans dat er iets mis gaat. En dan zijn de rapen gaar ook al zijn ze nog niet geoogst.

aangepast door Gast

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ik dacht dat ze het zo moeilijk hadden? Schiet mij maar lek....

 

Sjips en koekjes.........pfffff....en ondertussen overheid maar klagen over de eetgewoonten van onze maatschappij, te veel vet, te veel suikers en teveel zout het is niet eens de moeite waard om daar nog meer woorden aan vuil te maken....maar das een ander topic.

 

Goed, weer on topic....Aangezien je dus blijkbaar met overschotten zit.....wecken of invriezen? Ik heb van de zomer 35L Pastasaus geweckt, gewoon kant en klaar in de pot en heul lang houdbaar. Daarbij weck ik nog bieten, bonen, rapen, boerenkool, zuurkool en ik weet wat niet meer......ik houd wel rekening met het zetten van groenten voor het daarop volgend jaar....dus ik ga volgend jaar geen Pastasaus meer maken maar wel tomatensaus voor bijvoorbeeld chilli, of moussaka. Zo pas ik ieder jaar mijn plan aan, van wat er in mijn voorraad staat...en ja er gaat natuurlijk wel iets mis....maar dat maakt het inmaken/wecken juist leuk....kijken hoe het beter kan, net als in de tuin.

 

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...