Goldfish Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 (edited) Een eerste rijtje: zowel vraag als aanbod worden nog uitgebreid de komende maanden! AANBOD Haal & Breng service http://www.fruitbomen.net : dit jaar alleen planten en geen laagstam of groter. De haalservice sluit maandagavond 15 april Containers: rond, 37 x 32 (h) cm.rond, 27 x 25 (h) cm.rond, 18,5 x 18,5 (h) cm. vierkant, 25,5 x 25,5 x 27 (h) cm.15 x 15 x 20,5 (h) cm.vierkant, 19,5 x 19,5 x 22,5 (h) cm. rond met gaatjes (vijver/hydro/dwc), 14 x 10 (h) cm Gered gereedschap: ik trof van de week het nodige tuingereedschap (diverse scharen en ook nog een zware hamer) aan op het Volkstuincomplex dat anders roemloos zou eindigen bij t oud ijzer. Met een beetje liefde en onderhoud kunnen ze nog jaren mee. Voor de liefhebber. zie pagina's 3 en 4 met foto's Zaailing (1x) Grootmoeders oorbel/ Fazantenbes (vergeven)Zaailing Tamarillo / TomatenboomRode aalbes "Sonette" Citrus: Calamondin. Met pot (van 25cm) pakweg 50-60cm hoog. Doe er een stel van de hand voor 8 euro/stuk of voor een goede ruil in natura. Foto's volgen. De Calamondin is een kruising tussen Kumquat en Mandarijn. Ik heb ook een paar Kumquats te koop. Beide citrussen kunnen best wat vorst hebben en zijn daarnaast makkelijker te overwinteren daar ze een minder sterke lichtbehoefte hebben dan ander citrus. Daarnaast eet je de vruchten in principe met schil (die is heerlijk zoet, het vruchtvlees is zuur of soms zelfs bitter) of je verwerkt de vrucht geschaafd in marmelade etc. Chayote / Labusan: als je wilt dat ik eentje opkweek dan zsm laten weten. De MTFD valt erg laat en wat ik ook doe, het levert mij een slingerplant op met ranken van misschien wel 1.5 tot 2 meter als ik niet uit kijk. GEVRAAGD Zelfgemaakte kruidentheezaailing Pepino/Meloenpeer (zaai zelf ook maar wil diversiteit)EXTREEM vroege tomaten: dus rassen als Nadja of 42days die op tijd gezaaid zijn. Niet de lekkerste rassen maar wil gewoon snel verse tomaten kunnen oogsten, de culinaire hoogstandjes volgen dan later in het seizoen wel. Zaden/zaailing Holy Basil /TulsiZaailingen Ananaskers/ zomerframbozenvroege herfstframbozen --> ik ben wat kieskeurig want wil alleen planten waarvan het ras bekend is. Wanneer een ruil niet lukt ben ik bereid 2 euro per stek te betalen. PROEVERIJOnder voorbehoud: Bergpapaya/ Babaco van eigen oogst. LUNCH: 1x 7-up RUILS Jorieke123: Wc papier/koffie o.i.d (10x zout?), 1x rode puntpaprika, voor 4x MolokaiNasuada: "ruiltegoed voor later"? voor aflegger GrootmoederAppelvrouw: geld voor 2 Kumquats, kruidenthee, jiaogulan voor 1x rode punt paprika, 1x 18liter vierkant (zie topic Charly), gripzakjesCharly: setje tomaten, mijn tegenruil heb ik MTFD najaar 2018 geleverd.Ciska: .................................….voorwerp 4 en 8, rode punt paprika en hamer (!?)Tanja: zaailing Moringa voor bamboestokken (maten & aantal nog te bepalen)Jootje: Calamodin voor geld, ........................ voor zaailing PepinoMellie : 4x zaailing Ashwaganda voor aardappelpoter Anna3: geld voor 2x Kumquats, ………… zaailing rode punt paprikaBouwvrouwe: …………………………………… voor de mogelijke 2de aflegger Grootmoeder/ Fazantenbes?Kruidenvrouwtje: aankopen Fruitbomen.net (3x)Claudy: aankoop Fruitbomen.net (1) Bit: krijgt een zaailing Pepino.Corno (Tuin 26) : zaailing PepinoHaal & Breng Service : Claudy, Kruidenvrouwtje (orders a,s. zaterdagochtend nog op te halen bij Fruitbomen) OVB : in ruil voor Goudse versnapering haalt Spitskool frambozen voor mij op te Assen Edited April 17, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Oh ik denk dat wij wel wat gereedschap kunnen gebruiken. Ligt er natuurlijk aan wat voor een gereedschap. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Ja, die grootmoedersoorbel gaaaf! Klopt het echt dat de besjes naar chocola/ krenten smaakt?Hoe groot is/ groeit de plant/ struik? kan ik deze naast de vlinderstruik zetten of valt deze dan in het niet?Mijn lijstje is nog minimaal maar hou deze tzt maar in de gaten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Nee, daar smaken ze helemaal niet naar Vincent heeft me vorig jaar laten proeven, er zijn meer mensen die een besje kregen. Ik zou de plant zetten voor zijn schoonheid, niet om de smaak Hij had nog iets anders mee wat nog minder lekker was... wat was dat ook alweer Vincent? Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 (edited) Ze smaken naar karamel (worden ook wel karamelbes genoemd daarom, naast fazantenbes en Grootmoeder) met een vreemd bittertje. Oorsmeer volgens de smaakpupillen van Jorieke of was het Kruidenvrouwtje…….. Is dus een avontuur! De zaailing (1 vd 4 kwam op) is voor jou Nasuada. Ik kijk nog wel in je lijstje. Edited January 20, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 @ Jorieke ik had inderdaad nog een derde ding bij me (naast de Paw Paw die wel in de smaak viel). Cranberry, Vossenbes of Appelbes/Aronia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Chocola/ oorsmeer/caramel hahaha die wil ik proeven nu al leuk .Ik hoop dat Jorieke gelijk heeft Jij had vossebes bij je idd die was echt heuuuul vies. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Voor mijn gevoel was het een chocorozijn in je oor gestopt smaakje. Maar hoe rijper des te smaakvoller. Nu hou ik ook van hop dus val wel op een bittertje Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Je had ook die Tamarillo bij die was ook niet lekker (mijn verwachtingen waren in ieder geval hoger) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Jaaaa dat was het Tamarillo. Ik had een beetje Aronia, wat vossenbes, maar vooral die gelige dwerg Tamarillo die nu een heel goed onderkomen heeft gevonden bij Charly. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Hahahaha vissekoppie weet wel wat hij ons voorschotelt het een is nog viezer dan het ander whahahaha Ik vind het Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Ik kon er wel een vleugje karamel uit halen ja. Of eerder: verbrande suiker. Door dat bittere. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 Jaja, de dwergboomtomaat staat in de verwarmde kas van de buurman.Daar krijg jij trouwens nog wat voor hoor Goldie.Kiek ff in mijn lijstje. En zal je nog ff pb sturen! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 1, 2019 Author Share Posted February 1, 2019 Doet mij nog steeds veel plezier jullie enthousiasme te lezen over een plant/boom die ik in mei 2017 niets vermoedend als stekje aanschafte in Belgie. Ik heb je een PB gestuurd waarin ik vraag om een setje tomaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Hè Vincent, we hebben een ruil afgesproken van twee qumqats tegen geld. Verder: Ik zal eens kijken hoeveel kruiden ik nog heb voor de volgende batch kruidenthee 2018. Zonder munt wil je altijd toch? Zijn er nog andere kruiden die je er persee niet in wil? Of juist wel? Volgens mij is Lie om trouwens..je kunt je route anders plannen dan over Hilverdorp Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 @Appelvrouw. Klopt ik zal mijn lijstje op pagina 1 bijwerken. Kruidenthee is altijd welkom, inderdaad liever geen munt. De rest maakt mij niet uit. Leuk! Maar wil je nog wat voor de thee terug? Qua lift... laat maar even weten mocht hij zich bedenken, ik ga denk ik volgende maand pas een stationwagon regelen dus ben nog flexibel of ik deze niet moet upgraden naar een touringcar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Vraagje,Zit er tussen het geredde gereedschap ook een gras(kanten) schaar? Zoek namelijk een (gras) schaar voor knippen langseen (schapen)hek. De kleine heggenschaar voor buxus die ik nu heb, wil niet goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Vincent die Calamondin zijn deze al groot/oud genoeg om vrucht te dragen?Heb je ze zelf al gegeten? Of iets culinairs mee gedaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 @Appelvrouw. Leuk! Maar wil je nog wat voor de thee terug? Ik heb een lijstje, ook met gevraagd, misschien vind je er iets.. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 Vincent die Calamondin zijn deze al groot/oud genoeg om vrucht te dragen?Heb je ze zelf al gegeten? Of iets culinairs mee gedaan? Ze dragen vrucht, zelfs twee vruchtjes midden winter die dan niet afrijpen, (staan in de kas). Ik heb de laatste vruchtjes van het seizoen nog kunnen plukken: zoete schil maar t vruchtvlees is wrang/zuur. Culinair : je kan ze gebruiken op plekken waar je anders citroen of sinasappelschaafsel toepast. De grootste meerwaarde zit voor mij in de schil: deze bevat -zoals bij meer citrussen - erg gezonde stoffen, waar je normaal niet van kan profiteren door de grote hoeveelheden bestrijdingmiddelen. Qua vers uit de hand vind ik de Kumquat lekkerder, maar goed ik had een Marktplaats deal waarbij ik zowel Kumquat als de Kumquat/Mandarijn kruising Calamondin moest afnemen. Ik heb inmiddels een foto op de beginpagina gezet. Is deze week genomen. Om veel vrucht te krijgen zal je wel tussen maart en oktober scheutig moeten zijn met meststoffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 (edited) Vraagje,Zit er tussen het geredde gereedschap ook een gras(kanten) schaar? Zoek namelijk een (gras) schaar voor knippen langseen (schapen)hek. De kleine heggenschaar voor buxus die ik nu heb, wil niet goed. . Als ik het niet vergeet neem ik morgenmiddag foto's.... . Heb trouwens wel een prachtige schoffel en een hark gratis kunnen meenemen van de gemeentewerf. Er stonden meer dan een dozijn aan harken etc en schoffels te wachten op vernietiging. Zonde! Edited February 2, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 Ja, die grootmoedersoorbel gaaaf! Klopt het echt dat de besjes naar chocola/ krenten smaakt?Hoe groot is/ groeit de plant/ struik? kan ik deze naast de vlinderstruik zetten of valt deze dan in het niet?Mijn lijstje is nog minimaal maar hou deze tzt maar in de gaten. Slecht nieuws. Mijn zaailing die het de laatste 3 maanden goed deed, maakt de laatste paar dagen een doodse indruk. Ben bang eenmaal te weinig en daarna teveel water gegeven te hebben. Misschien dat ik een kluit kan afscheuren van de moederplant in plaats daarvan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 @Appelvrouw. Leuk! Maar wil je nog wat voor de thee terug? Ik heb een lijstje, ook met gevraagd, misschien vind je er iets.. Alleen Gilse Geleisuiker Speciaal lijkt voorlopig een match te zijn, maar het is nog vroeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 1ste Foto van Gered Gereedschap. Ik heb ook nog ergens een zware hamer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 ik zie daar een aardappelpoter mag ik drie? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts